سرلشکر رشید مطرح کرد

کمک مستشاری فرماندهان به عراق، سوریه و مقاومت اسلامی/ تفاوت مفهوم جنگ در ذهن ملت ایران

جانشین ستاد کل نیروهای مسلح گفت: امروزه در سطح میدانی فرماندهانی داریم که به عراق، سوریه و مقاومت اسلامی کمک مستشاری می‌کنند.

به گزارش خبرنگار دفاعی- امنیتی باشگاه خبرنگاران، سرلشکر "غلامعلی رشید" جانشین ستاد کل نیروهای مسلح در مراسم گردهمایی سراسری فرماندهان دفاع مقدس که به میزبانی وزارت دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح در سالن همایش‌های برج میلاد برگزار شد اظهار داشت: شهدا در هشت سال دفاع مقدس جانفشانی کردند و از ارزش‌های جمهوری اسلامی و انقلاب دفاع کردند.
 
وی افزود: هفته دفاع مقدس که هر سال برگزار می‌شود تنها سالگرد یک تجاوز نیست بلکه در حقیقت بزرگداشت یک حماسه عظیم است که ارتش، سپاه پاسداران، بسیج و تمام ملت ایران در اوج سختی‌ها و مظلومیت‌ها با عزم راسخ انجام دادند و دشمن بعثی را شکست دادند.
 
جانشین ستاد کل نیروهای مسلح با اشاره به نقش صدام به نیابت از استکبار جهانی برای مبارزه با ملت ایران تصریح کرد: جنگ 8 ساله جنگ محلی و منطقه‌ای نبود و از بسیاری از جنگ‌ها مثل ویتنام و اعراب و صهیونیست‌ها مهم‌تر بود.
 
وی با اشاره به اهمیت دفاع مقدس و تغییر در نظم جهانی اضافه کرد: امام(ره) یک نه بزرگ به استکبار غربی و شرقی گفت و برای اولین بار هر دو قدرت غرب و شرق از دشمن حمایت و پشتیبانی کردند.
 
سرلشکر رشید با اشاره به اهمیت 8 سال دفاع مقدس گفت: قبل از 8 سال دفاع مقدس دو جنگ دیگر هم داشتیم اما جنگ 8 ساله با عراق یک جنگ استثنایی و جهانی بود.
 
جانشین ستاد کل نیروهای مسلح با اشاره به جنگ 8 ساله تصریح کرد: مفهوم جنگ در ذهن ملت ایران با جنگ‌های مختلف گذشته که باعث از دست رفتن سرزمین‌ها به اندازه وسعت 4 استان کشور در پایان قرن 12 بود و نتیجه آن شکست، پرداخت غرامت و از دست دادن سرزمین بود، متفاوت است.   
 
وی با اشاره به خلاقیت وزیر دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح در فراهم آوردن گردهمایی فرماندهان دفاع مقدس تصریح کرد: در 8 سال دفاع مقدس تعامل استرات‍ژیک، تاکتیک و عملیات به گونه‌ای شکل گرفت که باعث پیروزی ملت ایران گشت.   
 
سرلشکر رشید با اشاره به اهمیت پیوستگی سیاسی، نظامی و تاکتیکی در دوران 8 ساله دفاع مقدس افزود: باید بیش از گذشته هماهنگی، انسجام فکری و ساختاری، تعامل برقرار باشد در غیر این صورت میان هدف و استراتژی و دستاورد و هزینه شکاف ایجاد خواهد شد.   
 
جانشین ستاد کل نیروهای مسلح تصریح کرد: در سطوح میدانی فرماندهانی داریم که کمک مستشاری به عراق، سوریه و مقاومت اسلامی دارند.

جانشین ستاد کل نیروهای مسلح با اشاره به نقش مرجعیت در مقاومت ایران اسلامی افزود: یک فقیه نامور شیعی با نوشتن رساله و اثبات آنکه دفاع واجب است، مقدمه دفاع را فراهم نمود و ملت ایران را نجات داد.  

در زمان رضاخان استبداد طاغوتی فقط در مقابل ملت ایستادگی می‌کرد و توان مقابله با روس‌ها و انگلیسی‌ها را نداشت.  
 
وی با اشاره به نقش امام خمینی(ره) در ایجاد وحدت و انسجام ملی تصریح کرد: ارتش، سپاه، بسیج و کل ملت ایران با فداکاری‌هایی که داشتند، مقدمه پیروزی ملت ایران را فراهم کرده و در مقابل تهدیدات دشمن ایستادگی کردند و ۸ سال دفاع مقدس می‌تواند الگوی جوانان در راستای مقاومت باشد.  
 
سردار سرلشکر رشید با اشاره به اهمیت سطح استراتژیک در سطوح عالی جنگ، اضافه کرد: هدف‌گذاری در جنگ، تخصیص منابع و میزان آن توسط فرماندهی کل قوا و مقامات عالی تعیین می‌شود.  
 
وی با اشاره به نقش مهم شورای عالی دفاع از بهمن ۵۸ به بعد، تصریح کرد: پس از انتخابات ریاست جمهوری، رهبری تمام اختیارات خود را در زمینه فرماندهی کل قوا به رئیس جمهور تفویض کردند.  
 
وی با اشاره به نقش ارتش در اوایل جنگ گفت: در ابتدای جنگ، نیروی هوایی و دریایی پتانسیل لازم برای مقابله را داشتند اما نیروی زمینی برای استقرار نیازمند زمان است و برای مثال لشکر ۷۷ ثامن الائمه و لشکر ۱۶ زرهی قزوین و یگان‌های توپخانه که در اصفهان هستند، نیاز به جابجایی برای رزم دارند که فرماندهان یگان‌ها حق جابجایی یگان ندارند و این وظیفه از اختیارات فرماندهی کل قواست.  
 
جانشین ستاد کل نیروهای مسلح تصریح کرد: سطح عملیات به معنای هدف‌گذاری، فرماندهی و هدایت نبردهاست که به عهده شورای عالی دفاع و امنیت ملی است.  
 
سردار رشید با اشاره به طرح‌ریزی و پیروزی‌های مختلف در سال دوم جنگ تصریح کرد: از سال دوم جنگ به بعد عملیات طریق‌القدس، فتح‌المبین و بیت‌المقدس با اولویت آزادی مناطق جنوبی انجام شد و قرارگاه‌های مشترک فتح، قدس و فجر تشکیل و هزاران کیلومتر از خاک اشغال شده ایران اسلامی آغاز شد.  
 
جانشین ستاد کل نیروهای مسلح با اشاره به نقش محوری شهید صیاد شیرازی، محسن رضایی و فرماندهان سطوح عملیاتی، تصریح کرد: فرماندهان فتح به لحاظ جایگاه و تفکر، باید از تفکر راهبردی برخوردار باشند.  
 
جانشین ستاد کل نیروهای مسلح با اشاره به اهمیت فتح تاکتیک در پیروزی نیروهای مسلح گفت: سرپنجه نیروهای مسلح تاکتیک است و نتایج تاکتیکی نبرد نظامی بر کل جنگ تاثیر می‌گذارد، همچنان که تأثیر راهبردی نبرد خرمشهر در کل جنگ مشاهده شد.  
 
وی با اشاره به غافلگیری ایران در حمله ارتش بعث تصریح کرد: نیروهای مسلح و لشکرهای زرهی و فرماندهان تحرکات ارتش بعث را قبل از جنگ مشاهده و مکتوب می‌کردند و گزارش می‌دادند، اما به دلیل نبود استراتژی منجر به تصمیم گیری نمی‌شد.  
 
سرلشکر رشید با اشاره به انسجام در سطوح مختلف تاکتیکی و عملیاتی تصریح کرد: این انسجام باعث پیروزی ملت ایران شد.  
 
جانشین ستاد کل نیروهای مسلح با اشاره به شکل‌گیری تفکر دفاعی و تاکتیکی و مقاومت همه‌جانبه ملت ایران افزود: دفاع مردانه ملت ایران باعث پیروزی مقابل دشمن بعثی شد و تفکر نادرست ارتش بعث در انتخاب گزینه استقلال در مناطق اشغالی باعث شد پیروزی‌های ملت ایران تداوم یابد.  
 
وی با اشاره به باور غلط بعثی‌ها در سال دوم جنگ تصریح کرد: بدون کمک هیچ مستشاری و هیچ تجهیزاتی و در سایه شکل‌گیری تفکر دفاعی و تاکتیکی در مقابل دشمن بعثی پیروز شدیم.  
 
سرلشکر رشید با اشاره به اهمیت تعامل و انسجام در پیروزی تصریح کرد: هر زمان منطق و ضرورت دفاع مورد پذیرش قرار گرفت پیروزی قطعی است.  
 
جانشین ستاد کل نیروهای مسلح اضافه کرد: پیش شرط پیروزی برخورداری از انسجام سیاسی و وحدت و تفکر عملی و تعامل سطوح مختلف در جنگ است و این انسجام موجب شکست منافقین و بعثی‌ها شد.  
 
وی با اشاره به اهمیت دستاوردهای حماسه تاریخی ۸ سال دفاع مقدس و رهبری امام خمینی(ره) تصریح کرد: نباید فهم جنگ به کلیات و خاطره‌گویی محدود شود و لازم است فهم از کلیت جنگ با پژوهش‌های اساسی نخبگان نظامی و سیاسی انجام شود.  
 
سرلشکر رشید با اشاره به اهمیت نزدیک شدن دیدگاه‌های ارتش و سپاه به یکدیگر گفت: پیروزی‌های گسترده و شکست حصر آبادان و نقش مهم شهدای دوران دفاع مقدس از جمله فکوری، کلاهدوز، فلاحی و... باعث شد با انسجام و وحدت به پیروزی برسیم.  
 
وی در پایان به لزوم درس آموزی از ۸ سال دفاع مقدس و نگاه تیزبینانه و دقیق نسبت به آن، خاطرنشان کرد: ارتش و سپاه باید نگاه سیستمیک و نقد درونی داشته باشند تا دستاوردهای ۸ ساله دفاع مقدس در اختیار نسل‌های آینده قرار بگیرد.  
 
انتهای پیام/
 

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار