ارتش لبنان مناطق مهمی از عرسال را به کنترل خود درآورده و راههای اصلی تدارکاتی گروههای مسلح را قطع کرده است.

به گزارش سرويس بين‌‌الملل باشگاه خبرنگاران به نقل ازشبکه تلویزیونی المنار؛  حسن حمزه گزارشگر شبکه در ابتدای گزارشی از منطقه پرسید: در عرسال چه اتفاقی در حال رخ دادن است؟ اطلاعات رسیده حاکی از تغییر موثر صحنه نبرد توسط ارتش لبنان در این منطقه کوهستانی است که گروههای تروریستی در آنجا تردد می کنند. منابع اختصاصی المنار نقشه جدید میدان نبرد را برای این شبکه تشریح کردند. براین اساس، ارتش از طریق سلسله عملیاتی که در روزهای اخیر انجام داده توانسته است نقاط تازه ای را در ارتفاعات تصرف و آنها را تثبیت و در نتیجه مراکز و مواضع نظامی خود را در حد فاصل میان عرسال و دامنه های آن تا داخل خاک سوریه تقویت کند. ارتش سپس اقدامات امنیتی و نظامی انجام داده است که از طریق آن مراکز خود از وادی الرعیان تا وادی عطا یا عقبه الجرود در جنوب را با عبور از دو مرکز نظامی وادی الحصن و وادی حمید به حاجز المصیده در شمال وصل کرده است. به گفته همین منابع، ارتش توانسته است ارتباط عرسال با دامنه های اطراف آن را بیش از همیشه از زمان حضور عناصر تکفیری در این منطقه جغرافیایی، قطع کند. علاوه بر آن، ارتش تدابیر امنیتی بی نظیر و شدیدی در این منطقه برای کنترل رفت و آمدها اتخاذ کرده است به گونه ای که جز اتباع سوری مجاز و آن گروه از مردم عرسال که در این دامنه ها معدن یا زمین کشاورزی دارند کس دیگری نمی توانند در آنجا تردد کنند.

در مقابل این واقعیت، منابع المنار تاکید می کنند پس از آن که راههای تدارکاتی و تهیه پول و سلاح تکفیریها محدود شده است، حالتی از سردرگمی و یاس و خشم بر آنها حکمفرما شده است. به موازات آن، یگان های ارتش سلسله حملات متمرکزی را در جستجوی ستیزه جویانی که در کنار داعش و النصره در رویارویی ها شرکت داشتند انجام داده و حدود 50 تن از متهمان مشارکت در نبردها علیه ارتش را که در اردوگاههای آوارگان پناه گرفته بودند، بازداشت کرده است.

اما در خصوص پرونده نظامیان ربوده شده لبنانی، منبع یادشده در گفتگو با المنار تاکید کرد گره بزرگی در مسیر تکمیل مذاکرات وجود دارد. گرهی که در قالب خودداری ترکیه از تصدی فرایند مذاکره به عنوان میانجی به علل مختلف از جمله حساسیت مسئله و این که تجربه ربوده شدگان اعزاز تجربه خوب و موفقی برای آنکارا نبود و زیان هایی به منافع ترکیه و شهروندان آن آسیب زد تجلی کرده است. علاوه برآن باید تصمیم قطر به کنار کشیدن از پرونده مذاکرات و قرار گرفتن این پرونده در حالت تقریبا بن بست را به این مسئله بیفزاییم گرچه به گفته منبع یادشده هنوز کلیدهای مختلفی وجود دارد که می توان از آنها برای گشودن مجدد درها استفاده کرد.


انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار