روزنامه نگار سرشناس عرب در مقاله‌ای ضمن اشاره به اینکه مرحله پس از بمباران هوایی علیه داعش، مداخله نیروهای زمینی خواهد بود گفت که آمریکا با جنگ ساختگی عليه داعش درپی غارت سه تريليون دلار دارايی اعراب است.

به گزارش سرويس بين‌‌الملل باشگاه خبرنگاران؛ پایگاه اینترنتی  روزنامه  "رای الیوم"  در شماره امروز خود در مقاله‌ای به قلم "عبدالباری عطوان " نوشت: ائتلاف بین المللی که علیه داعش و دیگر گروههای تندرو در سوریه می جنگند گسترش یافته است و بمبارانهای هوایی آنها روز به روز بیشتر می شود بنابراین آنها  هر روز مواضعی را در شهرهای جدید مورد هدف قرار می دهند.

در همین حال سازمان اطلاعات آمریکا می گوید شمار جنگجویان داعش از 30 هزار نفر بیشتر نیستند پس این همراهی و هماهنگی بین المللی، نظامی، سیاسی و مالی برای از بین بردن این گروه برای چیست و کسی نیست که بگوید این جنگ چه زمانی و چگونه پایان می یابد؟

نویسنده مقاله می افزاید: گروه داعش و هم پیمانانش بزرگتر و قویتر از برآوردها و محاسبات  آمریکاست زیرا ائتلافی که بدنبال مقابله داعش است ضعیف تر از آن  است که این ماموریت را در مدت زمان مشخص به پایان برساند. حال این سوال مطرح است که  چگونه ممکن است داعش در استان "حسکه " پیشروی کند و در آستانه تسلط   بر شهر عین العرب قرار گیرد در حالیکه  بمباران گسترده از چهار هفته پیش علیه این گروه  و مناطق تحت کنترل آنها ادامه دارد  اما مناطق  زیادی همچنان در محاصره این گروه دارند.

وی خاطر نشان کرد: امروز هواپیماهای جنگی آمریکا به مواضع داعش در مرکز حمص و نزدیک شهر حلب حمله می‌کنند و سوال این است که  چه کسی می خواهد مانع این هواپیماها شود زیرا به بهانه مبارزه با داعش حریم هوایی سوریه را بدون مخالفت یا مقاومتمباح می‌شمرند و دمشق و لاذقیه را نیز بمباران خواهند کرد. 

این تحلیلگر عرب افزود: تنها چیزی که از این سیرک رسانه ای گمراه کننده می شناسیم این است که عربها و به طور مشخص کشورهای عربی حوزه خلیج فارس کسانی هستند که هزینه های کامل این جنگ را پرداخت خواهند کرد بنابراین برای آمریکا مهم نیست که چند هواپیمای پنج کشورعربی نظیر عربستان سعودی ،امارت و قطر نیز  در این حملات شرکت کنند و پالایشگاههای نفتی داعش را هدف قرار دهند. 

 مشارکت آنها فقط به خاطر این است که نوعی پوشش و حمایت عربی برای این حملات فراهم آورند اما در میان بحران اقتصادی که آمریکا و دیگر کشورهای غربی در آن به سر می برند، عربها هزینه کامل این جنگ را می پردازند. 

این روزنامه در ادامه این مطلب نوشت: "گوردون آدامز" استاد دانشگاه آمریکا و مسئول سابق بودجه در زمان "بیل کلینتون" رئیس جمهور اسبق آمریکا گفته است  این جنگ برای وزارت خزانه داری تقریبا دو میلیارد دلار هزینه خواهد داشت و این فقط برآورد مرحله نخست است و امکان دارد اگر این جنگ به مداخله زمینی هم  کشیده شود و در آن صورت این رقم چند برابر خواهد شد.

در همین حال "دیوید کامرون" نخست وزیر انگلیس که به تازگی از پارلمان انگلیس فقط برای مشارکت در حملات هوایی علیه داعش در عراق چراغ سبز گرفت، پیش بینی کرد این جنگ پنج سال به طول   انجامد.

این مقاله نویس خاطر نشان کرد: از تجارب سابق در می یابیم مرحله  پس از بمباران هوایی مداخله نیروهای زمینی خواهد بود زیرا هواپیماهای آمریکا  نیروهای عراقی را چهل روز پی درپی در کویت بمباران   و پس از آن جنگ زمینی را آغاز کردند و نیروهای ائتلاف حتی یک کشته هم ندادند بنابراین همان موضوع در سال 2003 تکرار شد یعنی پس از بمباران هوایی عراق،  یورش زمینی نیروهای آمریکا به سمت بغداد شروع شد و نیروهای اشغالگر در این حمله فقط 138 سرباز کشته دادند اما این رقم بعدا به سه هزار نفر افزایش یافت.

این نویسنده عرب می افزاید: سیاستمداران آمریکایی در هر مناسبتی تاکید می کنند در جنگ علیه داعش وارد نبرد زمینی نخواهند شد و این ماموریت را به عهده ارتش عراق و نیروهای معارضان سوریه خواهند گذاشت بنابراین اکنون برای مبارزه با داعش 5000 نفر از نیروهای مخالف معارض سوری در پایگاه‌های نظامی عربستان سعودی در حال آموزش دیدن هستند و ژنرال" مارتین دمپسی" رئیس ستاد مشترک ارتش آمریکا شمار نیروهای مطلوب برای جنگ زمینی با داعش را حدود 15 هزار جنگجو تخمین زده است.

عطوان تصریح می کند:  اگر فرض کنیم عربستان سعودی 5 هزار نفر را آموزش دهد و اغلب آنها از سربازانی  باشند  که از ارتش کشورشان جدا شده باشند؛  بنابراین آمریکا  ده هزار نیروی دیگر را از کجا می آورد؟ و صلاحیت و اختیارات سربازانی که در پایگاههای عربستان سعودی آموزش می بینند چگونه تایید خواهد شد.

 هیچ کس درباره برنامه های سری یا  آشکار که بعد از آن در منطقه به اجرا در می آید  و دولت جدیدی که تشکیل خواهد شد و دولتی که از نقشه منطقه حذف خواهد شد، سخن به میان نمی آورد زیر این موضوع  ممنوع و  حرام است و نباید کسی از کشورهای منطقه در آن ورود کند و درباره اش سئوال کند چرا که  سرانجام بازنده اصلی کشورهای منطقه خواهند بود.

 در همین حال ، نظریه پردازان آمریکایی که ستون اصلی تفکرات آمریکا به شمار می روند می گویند در تمامی جنگها فرصتی وجود دارد که باید آنرا غنیمت شمرد و از آن به نفع اقتصاد و مردم آمریکا استفاده کرد.  بنابراین  اکنون هم فرصت طلایی   در جنگ ساختگی   علیه داعش برای  تسلط بر بیش از سه تریلیون دلار از اموال کشورهای عربی منطقه  در صندوق ها و بانکهای خارجی بوجود آمده  است.

وی افزود: "هنری کسینجر" در سال 1973 با نظریه ای درباره بازگرداندن در آمدهای نفتی و تشکیل نیروهای واکنش سریع آمریکا برای تامین  این مساله  سخن گفت  و بنابراین آنچه اکنون در جریان است، اجرای فاز  سوم   همان طرح است.

این مقاله نویس در پایان افزود: خلبانان عرب که با هواپیماهای اف 16 خود پالایشگاههای نفتی تحت تسلط داعش را ویران می کنند تا منابع مالی آنها را بخشکانند؛  بدانند که تاوان مشارکتشان در این جنگ خشکاندن منابع مالی و در آمدهای نسل آینده خودشان است.

انتهای پیام/
برچسب ها: امریکا ، عراق ، سوریه
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار