مقامات آمریکایی معتقدند :‌سوء ظن مسکو نسبت به اهداف و انگیزه های آمریکا در مقابله با داعش مشارکت "روسیه و آمریکا"‌در این ائتلاف را بعید کرده است .

به گزارش سرويس بين‌‌الملل باشگاه خبرنگاران به نقل از خبرگزاری رویترز ؛ مقامات آمریکایی در سخنان خود عنوان می کنند که : واشنگتن و مسکو هر دو " داعش" را دشمن خود می دانند اما نمی توانند در غلبه بر بی اعتمادی گسترده و عمیق میان خود پیروز شوند تا از این طریق مسیر همکاری های دوجانبه آنها علیه داعش گشوده شود . 

در حقیقت از دیدگاه مقامات آمریکایی هرگوه ایفای نقش یا مسئولیتی از سوی مسکو با رهبریت واشنگتن علیه تروریست های داعشی بعید و غیرمتحمل است . تفاوت ها و اختلافات میان دشمن های پیشین میدان جنگ سرد شدیدتر و عمیق تر از آن است که بتوان براحتی از آنها چشم پوشی کرد . 

روسیه معتقد است که هدف نهایی آمریکا از مقابله با داعش نه حذف یک گروه تروریستی در خاورمیانه است بلکه ادامه سیاست ضدسوری به منظور براندازی دولت " بشار اسد" ( بعنوان هم پیمان اصلی مسو ) می باشد . 

از سوی دیگر نیز واشنگتن از همکاری با روسیه سرباز می زند چرا که حاضر نیست  پیشنهاد مسکو را درباره دریافت مجوز از سازمان ملل و دولت دمشق به منظور بمباران هوایی سوریه بپذیرد . تلاش های دیپلماتیک ، مذاکرات در سطوح بالا در سازمان ملل و تماس های رسمی به مسکو نتوانسته این سوء ظن را در میان مقامات حکومتی روسیه از بین ببرد . این شکست بخشی از عمق شکاف میان روابط آمریکا و روسیه خصوص پس از جنگ سرد در موضوع بحران اوکراین را نشان می دهد . 

رویترز در ادامه نوشت : یکی از مقامات آمریکایی در حالی که نخواست نامش فاش شود تصریح کرد :  مانع اساسی در مسکو برای عدم مشارکت با آمریکا این است که آنها حاضر به پذیرش اظهارات آمریکایی ها نیستند . روسیه تنها اجازه سازمان ملل را برای انجام یک عملیات نظامی در خاک سوریه خواستار است . 

این مقام ناشناس آمریکایی تصریح کرد :‌اگر چنانچه مسکو تصور می کند با این عدم همکاری می تواند موجب تغییر در سیاست های کلی آمریکا درمنطقه شود ،‌دچار اشتباه شده است . این تغییر هرگز روی نخواهد داد . 

اگرچه روسیه هیچگونه همکاری و هم پیمانی با تروریست های تکفیری بعثی _ که به لطف بمباران های آمریکا و ناتو در عراق و سوریه و نیز حمایت های مالی و تسلیحاتی غرب به تصرف سرزمین ها و اعلام حکومت دست زده اند _ اما برخی اختلافات ناچیز از دیرباز در روابط دمشق مسکو وجود داشته است . 

عدم حضور روسیه در ائتلاف علیه داعش با رهبری آمریکا احتمال شکست این ائتلاف را تا حد چشمگیری کاهش داده است چرا که قدرت نفوذ و اثرگذاری روسیه در معاملات بین المللی بر اذهان عمومی دنیا پوشیده نیست . آمریکا از یک سو خاک سوریه را با عنوان مقابله با تروریست های داعشی بمباران می کند و از سوی دیگر با تسلیح این تروریستها خواستار جنگ و درگیری هرچه بیشتر آنها با نیروهای اسدو تضعیف نهایی دولت دمشق است . 

خبرگزاری رویترز در بخش دیگری از گزارش خود خاطر نشان کرد : در جبهه مقابل نیز مسکو به منظور افزایش نفوذ سیاسی و اقتصادی خوددر خاورمیانه و کمک به هم پیمان در جنگ خود ، سوریه از ارسال سلاح های متعارف به دمشق فروگذار نکرده است . طی بیش از سه سال از جنگ در سوریه این کمک های غذایی ،‌مالی و تسلیحاتی روسیه بوده که موجب پایداری هرچه بیشترمردم سوریه و دوام زندگی آنها در شرایط وخیم جنگی است . 

سوری ها در مدت جنگ و در کنار سختی های فراوان ناشی از حضور افراد مسلح ،شورشیان و تروریست های خارجی در شهرها و خانه های خود تحریم های اجباری غرب به رهبری آمریکا را در بخش های نفتی ،‌ غذایی ، پوشاک و سایر مسائل ضروری زندگی خود متحمل شده اند . 





انتهای پیام /


برچسب ها: مسکو ، داعش ، واشنگتن ، همکاری
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار