نگرانی تازه نهادهای اطلاعاتی آمریکا برای جاسوسی از آیفون 6، حفره امنیتی بی‌سابقه و تکاپوی شرکت‌های فناوری، سامسونگ در روزنامه اپل را دست انداخت + عکس، نخستین جزئیات فیلترینگ هوشمند، ۶۷۹۱ درخواست جاسوسی آمریکا از کاربران یاهو، ظرفیت اینترنت کشور تا یک سال و نیم آینده ۱۰ برابر می‌شود و... مهمترین عناوین فناوری اطلاعات امروز بود.

به گزارش دریچه فناوری اطلاعات باشگاه خبرنگاران؛ هر روز شاهد توليد حجم گسترده‌ای از اخبار و گزارشات فناوری اطلاعات در سایت‌ها و خبرگزاری‌ها هستيم كه رصد تمام اين اخبار برای مخاطبان و علاقمند به حوزه فناوری اطلاعات در گرو صرف وقت بالایی است و البته از حوصله آنها نيز خارج؛ برای تسهيل در مرور اين اخبار، تلاش داريم گزيده‌ای از اخبار فناوری اطلاعات را هر شب در قالب یک بسته خبری در اختيار مخاطبان قرار دهيم.






ضرورت سرمایه‌گذاری بیشتر کشور در زمینه امنیت اطلاعات
تسنیم/ یک کارشناس و فعال حوزه امنیت اطلاعات گفت: ضرورت و اهمیت راهبردی بومی سازی فن آوری ها و محصولات امنیت اطلاعات امروزه بیش از هر زمان دیگری برای کشور مشخص شده است. محمد محمدجواهری، کارشناس و فعال حوزه امنیت اطلاعات در حاشیه نخستین نمایشگاه امنیت سایبری در گفت‌وگو با خبرنگار اقتصادی خبرگزاری تسنیم اظهار داشت: تنوع تهدیدات سایبری و گسترش میدان نبردها به حوزه امنیت اطلاعات و ارتباطات در دنیای امروز، کشورها را به سرمایه گذاری بیشتر و توجه به تولید و تحقیق در حوزه محصولات و فن آوری های امنیت اطلاعات سوق داده است.

وی افزود: کشور ما نیز به لحاظ شرایط خاص و تهدیداتی که از سوی دشمنان متوجه امنیت اطلاعات و ارتباطات ما است، به استفاده از ظرفیت های شرکت های دانش بنیان در این حوزه نیاز مبرمی داریم. محمدجواهری با اشاره به اهمیت استفاده از توانمندی های داخلی در این زمینه گفت: عدم وابستگی به شرکت های خارجی در حوزه امنیت اطلاعات اهمیت ویژه ای دارد چرا که هر چه در تولید این قبیل محصولات، بومی تر و خودکفاتر باشیم، احتمال و امکان اینکه از این ناحیه مورد تهدید قرار بگیریم کمتر خواهد بود.

مدیرعامل شرکت دانش بنیان پندار کوشک ایمن ادامه داد: شرکت های دانش بنیان طی سال های اخیر توانسته اند با بهره گیری از نیروهای متخصص و متعهد دانشگاه های کشور، گام های بلندی در افزایش سطح دانش و فن آوری محصولات امنیت اطلاعات بردارند. عضو کمیسیون افتای سازمان نظام صنفی رایانه ای کشور گفت: این محصولات می تواند درآمدزایی مناسبی برای کشور داشته باشد، هرچند حمایت از تولیدکنندگان جهت توسعه صادرات و تحقق اقتصاد مقاومتی نیز ضروری است.

جواهری گفت: در حال حاضر شرکتهایی در میان شرکت های دانش بنیان داخلی هستند که دانش تولید محصولات را به کشورهای خارجی صادر می کنند و قطعا اگر اعتبار و اعتماد لازم در میان مسئولان کشور خودمان وجود داشته باشد، این گونه محصولات می تواند و باید در راستایتجاری سازی و ترویج فناوری های نوآورانه در ایران مورد استفاده قرار بگیرد. وی با اشاره به برگزاری نخستین نمایشگاه امنیت سایبری افزود: برگزاری این قبیل نمایشگاه ها می تواند در باورپذیر شدن موفقیت ها و دستاوردهای شرکت های دانش بنیان داخلی نقش داشته باشد.


محدودیت اینترنت ۱۲۸K بود یا نبود؟/ تراز بقال و دکتر یکی شد
تسنیم/ مخابرات تهران در شرایطی از ارائه اینترنت پرسرعت تا ۱۰ مگابیت به مشترکان خانگی خبر داده که تا پیش از این محدودیت ۱۲۸K وجود داشت و اپراتورها باید در شرایطی خاص سرویس‌های بالاتر را ارائه می‌کردند اما گویا چنین محدودیتی اصلا نبوده است. هم‌زمان با ورود مجوز نسل‌های سوم و بالاتر ارتباطی به پروانه اپراتورهای همراه اول و ایرانسل شاهد آغاز رقابت شدیدی بین این دو شرکت در این عرصه‌ها بودیم تا جاییکه اگر کاربری متوجه تغییر و تحولات روی آنتن موبایل خود نشده باشد، قطعا از پیامک‌های تبلیغاتی، تیزرهای ویدئویی صدا‌و‌سیما و بوردهای متحرک دور زمین لیگ برتر فوتبال به تغییر و تحولاتی در این زمینه پی برده است.

به عبارتی دیگر بمباران تبلیغاتی یکی دو ماهه گذشته در زمینه 3G، این عنوان را برای بسیاری از گوش‌های غیرمتخصص نیز آشنا ساخته است. اما تقریبا با شروع فعالیت این دو اپراتور در راه‌اندازی سایت‌های مربوط به نسل‌های بالاتر، متوجه برنامه همراه اول برای ارائه بسته‌هایی تحت عناوین "آلفا" و "آلفا+" شدیم که اولی گویای پهنای باند 128 و دیگری یک مگابیت بر ثانیه‌ای بود.

جای تعجب دارد که با ارائه نسل‌های سوم و بالاتر ارتباطی باز هم باید شاهد حضور محدودیت 128K در بسته‌های ارائه‌ای برای نسل سوم باشیم. همین موضوع باعث شد تا در گزارشی با عنوان " اینترنت پرسرعت نوترینو با سرعت 128 کیلوبیت بر ثانیه؟ " از این موضوع گلایه کرده و بگوییم که تنها مزیت نسل‌های جدید ارتباطی تغییر ماهیت از مکالمه به دیتاست و بر این اساس سرعت انتقال اطلاعات در آن ارتقا می‌یابد.

زمانیکه نسل دوم قادر است از سرعت 56 تا 114 کیلو بیت بر ثانیه را براساس نرخ اشتراک مشترکان روی خطوط ارتباطی تعیین کند، چه نیازی است که با کلی سرمایه‌گذاری مجددا سرعت 128 کیلو بیت بر ثانیه را ارائه کنیم؟!

البته همراه اول هم دست روی دست نگذاشت و با ارائه پاسخی در این زمینه خود را شرکتی قانون‌مدار عنوان کرد که براساس دستورالعمل‌ها و ضوابط ابلاغی، اپراتورها از لحاظ قانونی نمی‌توانند اینترنت با سرعت بیش از 128 کیلوبیت بر ثانیه به مشترکین عادی ارائه کنند. در چنین شرایطی که محدودیت اینترنت پرسرعت پا برجاست، شرکت مخابرات تهران عرضه اینترنت پرسرعت خانگی یا همان ADSL با سرعت 2، 5 و 10 مگابیت بر ثانیه را در نمایشگاه تلکام اعلام کرده است.

ADSL فناوری ارتباطی پیشرفته‌ای با پهنای باند وسیع محسوب می‌شود که برای استفاده بر خطوط تلفن معمولی ساخته شده است. این فناوری خطوط فعلی تلفن را به راهی برای دستیابی به صوت، تصویر و تبادل اطلاعات با سرعت نسبتا بالا تبدیل می‌کند.

تعرفه‌های این سرویس نیز مشخص شده است. با این حساب و همچنین برای شفاف‌سازی هرچه بیشتر محدودیت اینترنت 128Kbps، چند سوال را از محمدرضا بیدخام معاون بازاریابی شرکت مخابرات استان تهران داشتیم که مشروح آن را می‌خوانید.

"با توجه به محدودیت در ارائه سرویس‌های بیش از 128K به مشترکان خانگی، مخابرات به چه نحوی سرویس‌های 2، 5 و 10 مگابیتی را به مشترکان واگذار می‌کند؟
سرویس پایه ما 128K است ولی برای مصارف علمی، پژوهشی و تجاری 2 تا 10 مگابیت بر ثانیه هم واگذار می‌کنیم.

اینطور که مطرح شده ظاهرا قرار است این سرویس‌ها به مشترکان خانگی نیز داده شود، پس منظور از این قاعده استثنا چیست؟
همانطور که گفتم و پیش از این هم وجود داشت، مراکز دانش بنیان تجاری می‌توانند از این سرویس‌ها استفاده کنند و منظور یعنی هر کس کار علمی و پژوهشی انجام دهد، در این قاعده قرار می‌گیرد.

پس هر کس بگوید کار تحقیقاتی انجام می‌دهم، می‌تواند سرویس بالاتر از 128 کیلو و تا 10 مگابیت بر ثانیه را درخواست دهد؟
بله دقیقا؛ همین که فرد بگوید کار تحقیقاتی انجام می‌دهم کفایت می‌کند و ما هم می‌گوییم بفرمایید در خدمت شماییم.

چه مدارکی را باید ارائه کنند تا حقانیت ادعایشان ثابت شود؟
همین که می‌گویند کار تحقیقاتی می‌کنند کافی است. البته از جایی هم که کار می‌کنند نامه‌ای بگیرند و ارائه دهند.

از هر جایی می‌توان نامه دریافت کرد که مثلا داریم فعالیت پژوهشی انجام می‌دهیم یا اینکه باید تأییدیه‌هایی همچون کارت دانشجویی و کارت اعضای هیات علمی دانشگاه به همراه داشت؟
محدودیتی از ابتدا برای مباحث پژوهشی نداشتیم و الان هم تعبیر ما این است هر مرکز و ارگانی کار علمی کند، محدودیتی برای ارائه سرویس به آنها نداریم.

یک سوپر مارکت اگر مدرکی بیاورد دال بر اینکه از اینترنت برای کار پژوهشی و بازارسنجی استفاده می‌کند، به او هم سرویس بالاتر از 128K می‌دهیم.پس با این حساب هیچ محدودیتی برای کاربران عادی هم وجود ندارد و به راحتی می‌توانند درخواستی را از هرجا ارائه کنند؟

بله همینطور است. مصارف علمی و پژوهشی هیچ محدودیتی ندارد؛ اصلا چه کسی باید دایره مباحث علمی و پژوهشی را تعیین کند؟
علم دامنه گسترده‌ای دارد.

پس با این حساب عملا چیزی به عنوان محدودیت 128K وجود ندارد و شرکت‌ها به راحتی می‌توانند با گسترده کردن مباحث علمی به فروش خود بپردازند؟
جای تعجب است که این همه شرکت اینترنتی خصوصی در سطح شهر تبلیغات سرویس‌های چند مگا بیتی خود را می‌کنند اما تا مخابرات کاری انجام می‌دهد، حواس‌ها به او جلب می‌شود.

صحبت ما بر سر قانون است کما اینکه یکی از اپراتورهای سیار خود را با الزام بر سر ارائه خدماتی مبتنی بر 128K قانون‌مدار معرفی کرده است، ممکن است شرکت‌های خصوصی هم تخلف کنند این که حرف نمی‌شود!
تا جاییکه من می‌دانم کسی نگفته برای مراکز پژوهشی اینترنت بالاتر از 128K ندهید. کسی تا حال حاضر و طی 25 سال خدمت من نامه‌ای مبنی بر ارائه اینترنت با سرعت 128K و ممنوعیت بالاتر از آن به مخابرات ابلاغ نکرده است. اگر شما نامه‌ای دارید به ما هم بدهید.

مگر اعمال چنین محدودیتی در سال 85 رخ نداد و به کلیه اپراتورها ابلاغ نشد؟
صحبت‌هایی شد اما می‌گوییم نامه‌ای مکتوب بدهید تا ما هم سرعت بالاتر از 128 کیلو بیت بر ثانیه ندهیم. هنوز ابلاغیه‌ای در این زمینه ندیده‌ام."

به گزارش تسنیم/ دقیقا هشت سال پیش اظهاراتی پیرامون محدودیت واگذاری اینترنت بیش از 128K مطرح و نهایتا شنیده شد که ابلاغیه‌ای محرمانه برای تمامی اپراتورهای این حوزه ارسال شده است. بعدتر هم شنیده شد که این محدودیت از سوی شورای عالی انقلاب فرهنگی تعیین شده و برای اجرا در کمیسیون تنظیم مقررات ارتباطات تصویب شده است.

در شرایطی که همچنان برخی اپراتورهای اینترنتی بخش خصوصی خود را ملزم به رعایت این محدودیت می‌دانند و بیش از 128K به مشترکان ارائه نمی‌کنند اما گویا از ابتدا هم محدودیتی برای 128K مطرح نبوده و این همه سال، اپراتورها به صحبت‌های وزیر سابق که خواسته بود بیش از این سرعت را ارائه نکنند هنوز پایبند مانده‌اند!


سایه شوم تلفن همراه بر تحصیل دانش‌آموزان/جدال جذابیت تلفن همراه با درس‌ خواندن
تسنیم/ کودکان و نوجوانان وقتی با تکنولوژی تلفن همراه که دارای ویژگی‌هایی مانند پیامک، بلوتوث، دوربین عکس‌برداری و فیلم‌برداری است، آشنا می‌شوند به دلیل جذابیت دیگر کمتر حوصله درس خواندن را دارند. تلفن ثابت و سیار یک وسیله ارتباطی ضروری است که نمی توان واقعیت ضرورت آن را مورد تردید قرار داد و نحوه استفاده صحیح از تلفن همراه باید در زمان و مکان‌های گوناگون به دانش‌آموزان آموزش داده شود.

کارشناسان معتقدند با ورود هر پدیده نوینی در جامعه باید فرهنگ استفاده از آن وسیله نیز ترویج و نهادینه شود اما واردکنندگان پدیده‌های نوین اغلب به دنبال مصالح اقتصادی بوده و از آثار فرهنگی و تبعات آن غافل هستند.

اگر استفاده از تلفن همراه در مدارس با آموزش و فرهنگ مطابق نباشد آثار سوء این وسیله ارتباطی بر نتایج مثبت آن غلبه می‌کند چرا که در این شرایط استفاده از موبایل سبب عدم تمرکز و تداخل در آموزش دانش آموزان می شود.

خانواده ها در مقابل درخواست فرزندان تسلیم نشوند
عدم توجه به استفاده بهینه و صحیح از تکنولوژی تلفن همراه موجب بروز مشکلات و آسیب‌های جدی اجتماعی و فرهنگی میان این گروه سنی شده ‌که قطعاً می‌تواند تبعات منفی را در آینده برای جامعه به همراه داشته باشد.

هم اکنون بسیاری از خانواده ها بدون توجه به تبعات منفی این تکنولوژی برای فرزندان خود تلفن همراه تهیه می کنند و حتی بسیاری از آنها در مقابل درخواست فرزندان خود در خرید گوشی های مدرن تر تسلیم می‌شوند.

در چند سال گذشته با فراهم شدن امکانات مخابراتی در کشور و ارزان شدن گوشی‌های همراه که مجهز به امکاناتی همچون بلوتوث، دوربین عکس‌برداری و فیلم‌برداری با کیفیت بالا هستند، گروه سنی مشترکان تلفن همراه به حداقل رسیده است و کودکان و نوجوانان زیادی نیز این فناوری نوین را در اختیار دارند.

یک کارشناس ارشد روانشناسی اظهار کرد: با توجه به رشد و پیشرفت تکنولوژی که در حوزه تلفن همراه به دست آمده مشکلات استفاده از تلفن همراه توسط دانش آموزان در مدارس را می‌توان در دو حوزه آموزشی و تربیتی مورد بحث و بررسی قرار داد.

مهدی کیمیایی افزود: در بحث آموزشی استفاده از تلفن همراه در مدرسه سبب عدم تمرکز دانش آموزان شده و در عدم یادگیری مباحث درسی تأثیر به سزایی دارد چرا که حواس دانش‌آموز را منحرف کرده و در کلاس دانش آموز متوجه مطالب درسی نمی‌شود و این امر در روند نظم کلاس و تدریس اخلال ایجاد می‌کند.

تلفن همراه ارتباط اجتماعی واقعی نوجوانان را مختل می‌کند
وی افزود: یکی دیگر از مشکلات استفاده از تلفن همراه توسط دانش آموزان در مدارس این است که نوجوانان قواعد ارتباطات اجتماعی واقعی را یاد نمی‌گیرند و در فضای مجازی ارتباط اجتماعی خود را تقویت می‌کنند و این مهم در نهایت زمانی که دانش آموز وارد جامعه می شود، مشکل ساز است.

کیمیایی همکاری خانواده ها در راستای پیشگیری را بسیار مؤثر دانست و گفت: در نهایت یکی از راهکارها این است که دانش‌آموزان از گوشی‌های بسیار ساده و با قابلیت‌های اندک استفاده کنند در معرض آسیب های مختلف روحی، جسمی و اجتماعی قرار نگیرند.

مدیران مدارس باید تلفن همراه دانش آموزان را توقیف کنند
رئیس اداره مراقبت در برابر آسیب‌های اجتماعی آموزش و پرورش همدان نیز اظهار کرد: تلفن همراه به عنوان یک آسیب اجتماعی نو پدید در نظام آموزش و پرورش مورد توجه است بر همین اساس ورود این تکنولوژی همراه با دانش آموزان در مدارس ممنوع شده است.

حسین ملکی افزود: مدیران مدارس موظف هستند که در صورت مشاهده تلفن همراه در دست دانش آموزان این وسیله را توقیف کنند چرا که این وسیله برای اطلاع رسانی مناسب است اما انضباط تربیتی را دچار اخلال می‌کند.

رئیس اداره مراقبت در برابر آسیب‌های اجتماعی آموزش و پرورش همدان بیان کرد: به منظور آشنایی والدین با انواع آسیب های اجتماعی که دانش آموزان در مقاطع مختلف با آنها مواجه هستند دوره های آموزشی متعددی برگزار می شود.

وی با ارائه توصیه های ضروری برای پیشگیری از تلفن همراه عنوان کرد: مسئولان فرهنگی باید راهکارهای مؤثری برای استفاده از تلفن همراه ارائه دهند و خانواده ها نیز نظارت جدی بر استفاده از تلفن همراه داشته باشند.

استفاده صحیح از تلفن همراه به نوجوانان آموزش داده شود
ملکی تصریح کرد: باید استفاده درست و صحیح از تلفن همراه به نوجوانان آموزش داده شود چرا که شرایط سنی برخی از دانش آموزان برای استفاده از تلفن همراه اصلا مناسب نیست.

وی ابراز کرد: براساس نظر کارشناسان آسیب های اجتماعی استفاده از موبایل برای افراد زیر 16 سال خطرناک است و باید با محدودیت هایی روبه رو شوند.

عبدالرضا فولادوند مدیرکل آموزش و پرورش همدان نیز اظهار کرد: در برخی از مدارس، مدیران تلفن همراه دانش آموزان را به امانت نگه می دارند و در زمان پایان ساعت درسی و هنگام خروج دانش آموزان از مدرسه به آنها تحویل می‌دهند.

وی تأکید کرد: اگر در ساعت مدرسه مانند کلاس درس، ساعت تفریح، در حیاط مدرسه‌ تلفن همراه دانش آموز توسط مسئولان و مدیران مدارس مشاهده شود مطابق آیین نامه آموزشی و دستورالعمل اجرایی اقدام می‌کنند.

مدیرکل آموزش و پرورش همدان تصریح کرد: مدیران مدارس اختیار قانونی دارند که تلفن همراه دانش آموزان در محیط مدرسه را به صورت موقت و در صورت تکرار تا پایان سال توقیف و ضبط کنند و به والدین اطلاع دهند.


مخترع وب (WWW) عنوان کرد
اینترنت نیازمند منشور کبیر است/ دست دولت‌ها باید کوتاه شود
تسنیم/ مخترع وب گفت: اینترنت نیازمند منشوری کبیر همچون ماگنا کارتای انگلیسی است تا دولت‌ها نتوانند به سلیقه خود با آن رفتار و شهروندان جهانی را کنترل کنند. بدع وب می‌گوید که جهان به منشور کبیر آنلاینی برای مبارزه با سازمان‌هایی که خود را متولی اینترنت عنوان می‌کنند و درصدد کنترل بیشتر این فضا هستند، نیاز دارد.

برنرزلی نسبت به آزادی اینترنت که تحت تهدید سازمان‌های دولتی و شرکت‌های علاقمند به کنترل وب است، هشدار داده است. این دانشمند بریتانیایی که 25 سال گذشته وب را اختراع کرد اخیرا تحت تأثیر فضای حاکم در آن، نسبت به چاره‌ای قانونی که حریم خصوصی کاربران را تضمین و استقلال اینترنت را دنبال کند، تأکید کرده است.

او گفته است که اگر یک شرکت بتواند دسترسی کاربران به اینترنت را کنترل و بر صفحات مشاهده شده توسط آنها نظارت کند، قطعا کنترل وحشتناکی بر زندگی کاربران دنیا خواهند داشت. مبدع وب با تأکید گفته است که دولت‌ها امروزه برای بقا و در رأس کار ماندن خود دنبال راهکارهایی برای بلاک کردن کاربران اینترنتی در وب و محرومیت آنها از حق مسلم‌شان هستند.

چنین رویه‌ای در آینده‌ای نه چندان دور برای دولت‌ها و سازمان‌های بزرگ وسوسه برانگیز می‌شود تا برای بقای خود هر طور بخواهند با وب رفتار کنند. برنرزلی مدیر کنسرسیوم وب جهان شمول (WWW) است که برای توسعه ابعاد اینترنت رهنمودهایی را ارائه می‌کند.

حال تنها راهکار برای تضمین حقوق و آزادی‌های اساسی اینترنت به گفته او، در نظر گرفتن منشور کبیری همچون ماگنا کارتا که منشور قانونی انگلیسی که در قرن سیزدهم توسعه یافته، است. نگرانی بابت استقلال و آزادی‌های اینترنت از زمانیکه پیمانکار سابق سازمان جاسوسی آمریکا اقدام به افشای برخی پرونده‌های نظارتی و کنترلی کرده، بیش از پیش شده است.


سامسونگ در روزنامه اپل را دست انداخت + عکس
تسنیم/ سامسونگ برای جذابیت تبلیغات جدید گالکسی نوت۴ در روزنامه‌ها، دست به استهزا اپل زده است. تا شدن آیفون6 سوژه خوبی برای رقبای برند در راستای تبلیغات هر چه بیشتر پیرامون محصولات‌شان بوده است. برندی که برخلاف سوتی جدیدش همچنان میزبان صدها کاربر آمریکایی پشت درهای فروشگاهی‌اش است، این بار علنا توسط سامسونگ دست انداخته می‌شود.

یکی از روزنامه‌ها اخیرا اقدام به انتشار تبلیغی از سامسونگ پیرامون گالکسی نوت4 که معرفی شده اما همچنان در صف انتظار برای عرضه قرار دارد، کرده است و در آن با عبارتی دو خطی نیشگونی از اپل گرفته است.



این تبلیغ بعد از بررسی مشخصات گالکسی نوت4 گفته است "اپل جان، این محصول نقطه شروعی برای آیفون7 است". سال 2010 نیز مشکلی در ارتباط با درگاه آنتن آیفون4 موجب شد تا استیو جابز بگوید کاربرانی که گوشی را اشتباه در دست می‌گیرند، سیگنال آنتن آنها با افت مواجه می‌شود.

توضیحی که بیشتر به توجیهی غیر منطقی می‌ماند، موجب شد تا موتورولا بهره‌برداری تبلیغاتی خود را از آن انجام دهد و در زمان معرفی دروید X بگوید که این گوشی از آنتنی دوگانه استفاده می‌کنند و این اجازه را به کاربران می‌دهد که هر طور دوست دارند گوشی را در دست گیرند.


نرم افزار تشخیص ایمیل‌های جعلی تولید شد/ الزام صرافی‌ها به استفاده از "پویا" در مبادلات مالی
مهر/ سامانه هوشمند تشخیص ایمیل های جعلی و اسپم در نخستین نمایشگاه امنیت سایبری توسط پلیس فتا ارائه شد و به زودی استفاده از این نرم افزار به صرافی‌ها و تمامی بسترهای کشور که از ایمیل برای مبادلات مالی بهره می برند الزام خواهد شد.

مجید خان محمدزاده کارشناس فنی شرکت فناوران توسعه امن ناجی در خصوص قابلیتهای سامانه هوشمند "پویا" گفت: فضای این نرم افزار شبیه نرم افزار OUTLOOK است اما خاصیت ویژه آن این است که اسپم ها را قبل از بازکردن ایمیل و پست الکترونیکی شناسایی کرده و تشخیص می دهد.

وی با بیان اینکه این نرم افزار از 45 روش مختلف امکان شناسایی ایمیل های جعلی را دارد ادامه داد: با استفاده از این نرم افزار کاربران می توانند تشخیص دهند که این  ایمیل از همان میل سرور فرستاده شده است یا خیر.

خان محمدزاده افزود: به دلیل وجود پرونده های مختلفی از کلاهبرداری های ایمیلی در پلیس فتا و انتقال مبالغ چند میلیاردی پول از طریق ایمیل های جعلی، قرار است استفاده از این نرم افزار کاملا بومی به تمامی صرافی ها و بسترهای کشور که از ایمیل برای مبادلات مالی استفاده می کنند به صورت الزام درآید.

وی با بیان اینکه نسخه ارائه شده از نرم افزار تشخیص ایمیل های جعلی، نسخه عمومی است، گفت: نسخه مخصوص پلیس فتا که امکان شناسایی متهم را نیز ممکن می کند طراحی شده است.

به گزارش مهر/ این نرم افزار که با هدف افزایش امنیت کاربران نهایی در زمان استفاده از سرویس پست الکترونیک طراحی شده قادر است ایمیل های جعلی و ارسالی توسط ربات را تشخیص دهد و برخی از قابلیتهای آن تشخیص ایمیل های جعلی با استفاده از ایجاد شناسه ایمیلی شبیه شناسه اصلی و نیز با استفاده از شناسه های جعلی و همچنین ایمیل هایی است که به هیچ وجه وجود خارجی ندارند.

قابلیت ارسال و دریافت کلیه ایمیل ها، پشتیبانی از تمام میل سرورها، قابلیت دریافت خودکار همه ایمیل ها و قابلیت بررسی تمامی ایمیل ها به صورت آفلاین، پشتیبانی از تعریف چند حساب کاربری ایمیل و تشخیص خودکار تنظیمات حساب کاربری سرورهای معتبر از دیگر ویژگیهای این نرم افزار است که در نمایشگاه امنیت سایبری ارائه شد.


افزایش 10 برابری ظرفیت اینترنت تا یک سال و نیم آینده/ توسعه اینترنت بین الملل به 4 ترابیت
مهر/ مدیرعامل شرکت ارتباطات زیرساخت با بیان اینکه پروژه های "تدبیر” و "امید" زیرساخت ارتباطی کشور در مرحله مناقصه برای انتخاب پیمانکار قرار گرفته است گفت: طبق پیش بینی انجام شده، این پروژه ها ظرف یک سال و نیم آینده اجرایی می شوند که با اجرای آن، ظرفیت اینترنت کشور به 10 برابر ظرفیت فعلی افزایش می یابد.

محمود خسروی با بیان اینکه پروژه های تدبیر و امید در راستای توسعه شبکه انتقال و ظرفیت اینترنت کشور اجرایی می شود، اظهار داشت: هم اکنون پروژه تدبیر روند مناقصه را طی کرده و ارزیابی کیفی پیمانکاران صورت گرفته و کنسرسیوم های متقاضی در حال انتخاب سازنده تجهیزات هستند؛ پروژه امید نیز به موازات ایجاد زیرساختهای مدنظر توسط پروژه تدبیر، به اجرا درخواهد آمد.

وی گفت: در پروژه تدبیر ظرفیت لایه انتقال شبکه زیرساخت ارتباطی با رشد 10 برابری همراه خواهد بود و در پروژه "امید” نیز ظرفیت پهنای باند شبکه اینترنت کشور به 4 ترابیت برثانیه می رسد.

معاون وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات با بیان اینکه اجرای پروژه های تدبیر و امید در 3 فاز با هدف ارتقای ظرفیت اینترنت کشور تا پایان برنامه پنجم توسعه هدفگذاری شده است ادامه داد: براساس برنامه مدنظر تا یک سال و نیم آینده ظرفیت زیرساخت ارتباطی کشور به 10 برابر ظرفیت فعلی می رسد.

وی با تاکید براینکه پروژه تدبیر در لایه انتقال –ترنسمیشن- و پروژه امید در لایه آی پی –IP– برای انتقال اطلاعات تعریف شده است خاطرنشان کرد: به این معنی که با اجرای پروژه امید توسعه پهنای باند اینترنت بین الملل به 4 ترابیت در ثانیه و توسعه شبکه IP  داخل کشور با ظرفیتی بالغ بر 20 ترابیت برثانیه در دستور کار قرار گرفته است.

خسروی با بیان اینکه با اجرای این پروژه ها ظرفیت پهنای باند اینترنت تا پایان سال آینده 10 برابر می شود ادامه داد: با اجرای پروژه تدبیر ظرفیت شبکه انتقال در دو فاز با رشد 9 برابری از 450 هزار لینک E1 به 5 میلیون لینک E1 افزایش خواهد یافت.

مدیرعامل شرکت ارتباطات زیرساخت گفت: هم اکنون 54 هزار کیلومتر فیبرنوری در کشور وجود دارد که تا پایان برنامه پنجم توسعه به 67 هزار کیلومتر می رسد؛ بستر فیزیکی شبکه زیرساخت بر پایه فیبرنوری و گستردگی آن در سراسر کشور است و به دلیل حجم زیاد پهنای باند ارتباطات این پروژه، استفاده از مدرن‌ترین و به روزترین فناوری‌‌های مرتبط با شبکه انتقال، در این طرح مورد توجه قرار گرفته است.


تدوین سند ملی تعامل‌پذیری دستگاه‌های اجرایی در شبکه ملی اطلاعات
مهر/ پژوهشگاه ارتباطات و فناوری اطلاعات فراخوان تدوین سند ملی تعامل‌پذیری دستگاه‌های اجرایی را در چارچوب شبکه ملی اطلاعات اعلام کرد. با توجه به پیاده‌سازی طرح شبکه ملی اطلاعات در کشور و لزوم ارائه خدمات دولتی در چند سال آینده بر بستر این شبکه، تدوین چارچوب تعامل‌پذیری مبتنی بر شبکه ملی اطلاعات بسیار حیاتی و پیش‌نیاز اساسی برای ارائه خدمات دولت الکترونیکی به شمار می‌رود.

این چارچوب باید قادر به تبادل اطلاعات و خدمات در قالب استانداردها و پروتکل‌های این شبکه باشد و یکپارچگی میان سازمانها و درون‌سازمانها را محقق کند. براین اساس سازمان فناوری اطلاعات، تدوین چارچوب تعامل‌ دستگاه‌ها بر بستر شبکه ملی اطلاعات را به مرکز تحقیقات مخابرات ایران سفارش داد.

توجه به نیاز دولت در مرحله تعامل و تراکنش دولت الکترونیکی به تعامل‌پذیری تمامی وزارتخانه‌ها و موسسه‌های دولتی و بنگاه‌های خصوصی که با این وزارتخانه‌ها در ارتباط هستند جزو قلمرو این پروژه محسوب می‌شوند و به‌نوعی ذی‌نفع در ارتقاء تعامل‌پذیری دولت الکترونیکی محسوب می‌شوند.


حفره امنیتی بی‌سابقه و تکاپوی شرکت‌های فناوری
فارس/ یک روز پس از هشدار وزارت امنیت داخلی آمریکا در مورد شناسایی آسیب‌پذیری خطرناک نرم‌افزاری که امنیت میلیون‌ها یارانه را به خطر انداخته، ابعاد این بحران گسترده‌تر شده است. هکرها به سرعت دست به کار شده و از آسیب پذیری یاد شده موسوم به شل شاک برای نفوذ به سرورهای شرکت‌های تجاری، بانک‌ها، موسسات دولتی و .. سوءاستفاده کرده‌اند.

آسیب پذیری یاد شده مربوط به نرم افزاری موسوم به Bash است که در بسیاری از سیستم عامل‌ها مانند مک، یونیکس و لینوکس به کار می‌رود. هکرها از آسیب پذیری یاد شده برای اجرای برنامه‌های مخرب به طور مخفیانه بر روی رایانه های قربانی استفاده می‌کنند.

حفره امنیتی بش می تواند با در اختیار گرفتن خط فرمان با  command prompt رایانه، تمام کدهای دستوری مورد نظر هکر را اجرا کرده و تغییرات دلخواه را در سیستم شما انجام دهد. هکرها با استفاده از بش به راحتی می توانند کنترل رایانه کاربر را در اختیار گرفته و تمام فایل‌های وی را به رایانه ای ثالث انتقال بدهند. متاسفانه این آسیب پذیری که به تازگی کشف شده، همچون خونریزی قلبی اینترنت از مدت‌ها پیش به بسیاری از سیستم ها نفوذ کرده است و همین عامل، شناسایی و پاکسازی رایانه های آلوده را بسیار دشوار می‌کند.

اغلب حملات احتمالی با استفاده از این آسیب‌پذیری وب‌سرورها و دستگاه‌های مدیریت کننده شبکه‌های رایانه‌ای را هدف قرار می‌دهند و  متخصصان امنیتی مدعی هستند برنامه‌های PHP مبتنی بر وب بیشترین آسیب‌پذیری را در برابر شل شاک دارند.همچنین این احتمال وجود دارد که لوازم خانگی هوشمند و دستگاه‌های مجهز به سیستم‌عامل توکار (embeded) نیز در دراز مدت در مقابل این مشکل آسیب‌پذیر باشند، زیرا اینگونه دستگاه‌ها معمولا برای دریافت وصله‌های به روزرسان و بسته‌های امنیتی به سرعت عمل نمی‌کنند. گزارش‌های اولیه نشان می‌دهند که ممکن است تعداد بسیار زیادی از این دستگاه‌ها در معرض خطر قرار داشته باشند.

البته اپل با صدور بیانیه‌ای در این زمینه اعلام کرده که اکثر کاربران نسخه‌های مختلف سیستم عامل مک در برابر خطر شل شاک مصون هستند. زیرا تنظیمات پیش فرض مک از کاربران در برابر حملات مخفیانه راه دور حمایت می کند. اما این شرکت از کاربران خواسته از پیکربندی سرویس های یونیکس پیشرفته غفلت نکنند. شرکت اپل قرار بود به همین منظور وصله ای هم عرضه کند که هنوز این کار را نکرده است.

همچنین به تازگی مشخص شده تمامی گوشی‌های مجهز به سیستم عامل آندروید گوگل هم در معرض این خطر هستند. گوگل همچنین می‌گوید جایگزینی برای Bash طراحی کرده که Mksh نام دارد. البته متخصصان می‌گویند با توجه ماهیت متن باز آندروید خطر به این شکل به طور کامل برطرف نمی‌شود.

شرکت اوراکل هم با بیانیه ای که در این زمینه منتشر کرده بر نگرانی‌ها افزوده است. این شرکت هشدار داده که بیش از 30 محصول آن در برابر خطر شل شاک آسیب پذیر بوده و این شرکت تنها توانسته برای دو محصول خود یعنی اوراکل لینوکس و سیستم عامل سولاریس وصله هایی عرضه نماید. شرکت امنیتی ترندمیکرو نیز از عرضه ابزاری رایگان برای بررسی رایانه‌های سرور و کشف آسیب پذیری احتمالی در آنها برای کاربران مک و لینوکس خبر داده است.

در روز جمعه و تنها در عرض 24 ساعت بیش از 17400 حمله با سوءاستفاده از این حفره امنیتی توسط شرکت امنیتی Incapsula شناسایی شده و این به معنای 725 حمله در هر ساعت است. علاوه بر این 1800 دامنه اینترنتی هم مورد حمله بوده اند. این حملات از 400 دامنه متفاوت نشات گرفته که بیش از 55 درصد از آنها در چین و آمریکا واقع بوده اند.

اگر از لینوکس، یونیکس و مک استفاده می کنید برای بررسی آسیب‌پذیر بودن رایانه خود در مقابل این حفره خطرناک، دستور زیر را در خط فرمان نرم افزار بش اجرا کنید:

env X="() { :;} ; echo shellshock" /bin/sh -c "echo completed"

env X="() { :;} ; echo shellshock" `which bash` -c "echo completed"

در صورتی که در خروجی، عبارت Shellshock را مشاهده کردید شما نیز در معرض خطر قرار دارید. بنابراین باید به سرعت رایانه خود را به روز نمایید. اغلب نسخه های مطرح لینوکس نظیر اوبونتو، دبیان و سیستم‌های عامل مبتنی بر آن‌ها، و همین طور مبتنی بر ردهت و فدورا نظیر CentOS و نیز آرچ ، اوپن سوزه و... هم‌اکنون وصله‌ های امنیتی مربوطه را در سایت های خود در دسترس قرار داده‌اند.


سرمایه گذاری 1.5 میلیارد دلاری اینتل در چین
فارس/ شرکت سخت افزاری اینتل در اقدامی که نشانگر رویکردی تازه در سیاست‌های آن محسوب می‌شود، قصد دارد بیش از 1.5 میلیارد دلار در چین سرمایه گذاری کند. این سرمایه‌گذاری از طریق یک شرکت هلدینگ چینی صورت می‌گیرد. اینتل قصد دارد 20 درصد از سهام این شرکت موسوم به Tsinghua Holdings را در اختیار بگیرد تا ماموریت مد نظرش را انجام دهد.

Tsinghua Holdings که تا به حال در مالکیت دولت چین بوده توسط دانشگاه چینی Tsinghua تاسیس شده و اینتل قصد دارد از طریق آن ضمن بازاریابی برای محصولاتش تاسیساتی برای ساخت انواع نیمه هادی و دیگر محصولات عرصه میکرو الکترونیک به وجود آورد.

برایان کرانیچ مدیر عامل شرکت اینتل در این مورد گفته است: چین در حال حاضر بزرگترین بازار مصرف کننده گوشی‌های هوشمند است و بیشترین تعداد کاربران اینترنت را در جهان دارد. ما از 29 سال پیش سابقه سرمایه‌گذاری در چین را داریم و با این اقدام توانایی خود برای پشتیبانی از طیف گسترده تری از مشتریان را در چین و بقیه جهان به دست خواهیم آورد. از جمله دیگر اقداماتی که اینتل در چین انجام خواهد داد می‌توان به ساخت تراشه‌های مورد استفاده در گوشی های هوشمند و سیستم های ارتباطی نسل دوم، سوم و چهارم تلفن همراه اشاره کرد.


سقوط ارزش سهام اپل به زیر 100 دلار
فارس/ همزمان با عرضه مدل های جدید گوشی آیفون ارزش سهام شرکت اپل با نزول 3.5 درصدی به زیر 100 دلار سقوط کرده است. کارشناسان در این زمینه به علل مختلفی اشاره می‌کنند، اما به نظر می‌رسد مشکلات مربوط به طراحی آیفون 6، انتشار اخباری در مورد خم شدن آن به علت فشار و در نهایت اشکالات و نقص‌های سیستم عامل تازه iOS در این کاهش تاثیرگذار باشد.

در حال حاضر علی‌رغم برخی نوسان‌های جزیی ارزش هر یک از سهام اپل حدود 98 دلار است و تحلیل‌گران معتقدند بعید است در آینده نزدیک این شرکت بتواند تغییری در این وضعیت ایجاد کند. مشکل خم شدن گوشی های آیفون 6 پلاس در صورت فشار بیش از حد که از سوی کاربران به مشکل iBend معروف شده با آسیب پذیری های iOS 8.0.1 همراه شده و کاربران را عصبانی کرده است. اشکالات فراوان در زمینه آتن دهی گوشی و قطع و وصل آن مهم ترین عامل نارضایتی کاربران است.

این تحولات باعث شده اپل دیروز در جمع شرکت هایی در بازار سهام NASDAQ قرار بگیرد که بدترین عملکرد را داشته اند. صاحب نظران معتقدند در صورت ادامه یافتن این وضع ممکن است اپل از کاربران بخواهد گوشی های آیفون 6 پلاسشان را تحویل داده و تعویض نمایند. امری که به اعتبار این شرکت لطمه خواهد زد.


زیان 207 میلیون دلار بلک‌بری در سه ماه
فارس/ شرکت بلک بری اعلام کرد در سه ماهه دوم سال 2014 حدود 207 میلیون دلار ضرر کرده که نسبت به دوره‌های قبلی کاهش یافته است. جان چن مدیر عامل این شرکت اعلام کرده که این شرکت قطعا در آغاز دوره بهبود اوضاع خود قرار دارد. بلک بری چند روزی است از گوشی هوشمند تازه خود موسوم به پاسپورت رونمایی کرده و به استقبال خوب از آن در بازار امیدوار است.

جان چن که 10 ماه قبل به سمت مدیر عاملی شرکت بلاک بری رسیده تاکید کرده که وی قصد دارد قبل از پایان سال جاری مالی این شرکت در فوریه سال 2015 آن را به سودآوری مالی برساند. درآمد این شرکت کانادایی در سه ماهه اول سال 2014 برابر با 916 میلیون دلار بود. این زیان 207 میلیون دلاری در مقایسه با ضرر 965 میلیون دلاری مدت مشابه در سال قبل کاهش چشمگیری نشان می دهد.

چن تاکید کرده که تمرکز زیادی بر روی واحد مدیریت وسایل همراه خواهد داشت و برای طراحی نرم افزارهای مورد نیاز شرکت های تجاری که کسب و کار بلاک بری را ارتقا می دهد تلاش خواهد کرد. در روزهای اخیر ارزش هر یک از سهام بلاک بری با افزایش 71 سنتی به 10.51 دلار رسیده است.


تدوین سند همکاری پستی میان ایران و آذربایجان
فارس/ معاون وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات ایران گفت: ایران و آذربایجان در حال تهیه سندی برای همکاری در زمینه خدمات پستی هستند. مجتبی هاشمی معاون وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات ایران گفت: ایران و آذربایجان در حال تهیه سندی برای همکاری در زمینه خدمات پستی هستند.

وی افزود: در حال حاضر، ایران و آذربایجان در حوزه‌های مختلف آی‌سی‌تی نظیر ارتباطات ماهواره‌ای با یکدیگر همکاری می‌کنند. هاشمی ادامه داد: در نشست برگزار شده در وزارت صنعت و اقتصاد و ورزات ارتباطات و فناوری‌ آذربایجان، بر اهمیت توسعه روابط میان دو کشور و حصول توافقات خاص تاکید شده است.

پیش از این، شرکت آذرپست اعلام کرده بود که شرکت‌های پست ایران و آذربایجان در نظر دارند تا در اواخر سال 2014، توافقی در مورد همکاری در زمینه خدمات مالی پستی، انتقال پول میان دو کشور به امضا برسانند.

به نوشته این گزارش، شرکت پست ایران از تجارب شرکت پست آذربایجان در زمینه تحویل و انجام خدمات پستی استفاده کرده است. همکاری‌های دو کشور در زمینه خدمات پستی بخشی از یادداشت تفاهم امضا شده میان دو کشور در 10 مارس 2009 به شمار می‌رود. بر اساس این یادداشت تفاهم، نشست‌های دوجانبه منظمی میان دو کشور برگزار می‌شود. دو طرف توافق کرده‌اند تا خدمات پستی از آذربایجان از طریق ایران به عراق و کشورهای حاشیه خلیج فارس انجام پذیرد.


نگرانی تازه نهادهای اطلاعاتی آمریکا برای جاسوسی از آیفون 6
فارس/ در حالی که خریداران عادی آیفون 6 نگران خم شدن احتمالی این گوشی در جیبشان هستند، آژانس امنیت ملی آمریکا دغدغه های مهم تری دارند: اینکه چگونه از مالکان این گوشی جاسوسی کنند. آیفون 6 اولین مدل جدید از گوشی‌های اپل است که بعد از افشاگری‌های ادوارد اسنودن پیمانکار سابق آژانس امنیت ملی آمریکا عرضه شده و به قابلیتی برای حفظ امنیت کاربران مجهز است که ممکن است نهادهای اطلاعاتی این کشور را برای سرقت داده‌های خصوصی کاربران دچار مشکلاتی کند.

اپل به منظور اینکه کاربران کنترل بیشتری بر روی داده‌هایشان داشته باشند به آنان امکان داده که یک کدرمز موسوم به passcode را برای آیفون 6 فعال کنند. این کد پس از فعال شدن به گونه ای عمل می کند که به غیر از مالک گوشی هیچ کس حتی شرکت اپل نمی‌تواند آن را از حالت قفل شده خارج کند.

 با این حساب حتی اگر دادگاه به اپل برای تحویل اطلاعات خصوصی مالکان گوشی های آیفون 6 دستور دهد، این شرکت نمی تواند کاری انجام دهد به دادگاه خواهد گفت یا passcode را از خود مالک بگیرید یا آن را هک کنید. البته این ادعایی است که توسط اپل مطرح شده و کارشناسان مستقل و بی طرف هنوز در مورد صحت و اعتبار آن اظهارنظر نکرده‌اند.

فایننشال اکسپرس می‌نویسد: برخی از این صاحب نظران و از جمله اورین کر می‌گویند با این کار نمی‌توان به طور کامل از داده‌های شخصی کاربران حفاظت کرد و هکرها کماکان می‌توانند با نفوذ به آیفون 6 به داده های آن دسترسی پیدا کنند. لذا می‌توان انتظار داشت در صورت دشوار شدن یا بی‌اثر شدن فرایندهای به اصطلاح قانونی قبلی، سازمان‌های جاسوسی آمریکایی هم به هک کردن گوشی های آیفون 6 روی آورند.

عملکرد passcode بسیار ساده است. زمانی که گوشی آیفون 6 برای اولین بار روشن می‌شود، از کاربر خواسته می‌شود یک کلمه رمز چهار بخشی انتخاب شود. از این passcode برای بازکردن قفل آیفون 6 استفاده خواهد شد و فقط مالک گوشی به آن دسترسی خواهد داشت. آن دسته از محصولات اپل که با فناوری لمسی Touch ID سازگاری دارند به مالکانشان امکان می‌دهند از اثر انگشت برای این کار استفاده کنند.

علاوه بر این باید توجه داشت که این گوشی ایمیلها، عکس‌ها و فهرست تماس های ذخیره شده در خود را بر مبنای یک الگوریتم پیچیده ریاضی رمزگذاری می کند و برای دسترسی به آنها تنها باید از passcode انتخاب شده توسط مالک گوشی استفاده کرد.

اپل مدعی است هک کردن یک passcode بیش از 5.5 سال طول خواهد کشید. البته مشخص نیست مبنای محاسباتی اپل برای اعلام این رقم چه بوده است. باید توجه داشت آژانس امنیت ملی آمریکا ابررایانه های قدرتمندی برای این کار در اختیار دارد.

گوشی آیفون 6 به تازگی مورد حمله غیرمستقیم جیمز بی کمی رییس اف بی آی قرار گرفت. او در نشست خبری روز پنج شنبه هفته قبل خود ضمن توضیح اقدامات صورت گرفته برای مقابله با داعش از برخی شرکت های فناوری انتقاد کرد و گفت: آنچه که باعث نگرانی من در مورد این شرکت‌ها می‌شود بازاریابی آنها است. این شرکت‌ها به افراد اجازه می‌دهند تا خودشان را فراتر از قانون نگهدارند.

در حالی که مقامات امنیتی آمریکا می‌گویند طراحی چنین محصولاتی به نفع تروریست ها، جنایتکاران و کلاهبردارهاست، مدافعان حقوق مدنی و حریم شخصی مردم معتقدند از این طریق می توان جلوی نقض حریم شخصی افراد را به بهانه حفظ امنیت مردم گرفت. به هر حال این منازعه‌ای ریشه دار و قدیمی است که در کوتاه مدت نمی‌توان پایانی برای آن متصور بود.


مدیرعامل توییتر مدعی شد: رایزنی با ظریف برای رفع فیلتر توییتر
فارس/ dick costolo مدیرعامل توییتر در توییتی از تماس تلفنی موفق خود با وزیر امور خارجه ایران درباره رفع فیلتر توییتر خبر داده است. dick costolo مدیرعامل توییتر در صفحه‌ای که منتسب به شخص یا هواداران روحانی در این شبکه است، خطاب به رئیس جمهور گفته: آقای رئیس‌جمهور از توییت‌های شما در محل سازمان ملل لذت می بریم. دوست داریم مردم ایران هم از آنها لذت ببرند. این امکان کی فراهم می‌شود؟





دو روز بعد dick costolo در توییت دیگری از تماس تلفنی موفق خود با وزیر امور خارجه ایران درباره رفع فیلتر توییتر خبر داده است.


چارچوب تعامل‌ دستگاه‌ها بر بستر شبکه ملی اطلاعات تدوین می‌شود
فارس/ سازمان فناوری اطلاعات، تدوین چارچوب تعامل‌ دستگاه‌ها بر بستر شبکه ملی اطلاعات را به مرکز تحقیقات مخابرات ایران سفارش داد. پژوهشگاه ارتباطات و فناوری اطلاعات (مرکز تحقیقات مخابرات ایران)، تدوین سند ملی تعامل‌پذیری دستگاه‌های اجرایی و تدوین بسته اجرایی را به فراخوان گذاشت.

با توجه به پیاده‌سازی طرح شبکه ملی اطلاعات در کشور و لزوم ارائه خدمات دولتی در چند سال آینده بر بستر این شبکه، تدوین چارچوب تعامل‌پذیری مبتنی بر شبکه ملی اطلاعات بسیار حیاتی و پیش‌نیاز اساسی برای ارائه خدمات دولت الکترونیکی به شمار می‌رود.

این چارچوب باید قادر به تبادل اطلاعات و خدمات در قالب استانداردها و پروتکل‌های این شبکه باشد و یکپارچگی میان سازمانی و درون‌سازمانی را محقق کند. سازمان فناوری اطلاعات، سفارش دهنده پروژه است.

توجه به نیاز دولت در مرحله تعامل و تراکنش دولت الکترونیکی به تعامل‌پذیری تمامی وزارتخانه‌ها و مؤسسه‌های دولتی و بنگاه‌های خصوصی که با این وزارتخانه‌ها در ارتباط هستند جزو قلمرو این پروژه محسوب می‌شوند و به‌نوعی ذی‌نفع در ارتقاء تعامل‌پذیری دولت الکترونیکی محسوب می‌شوند.


نخستین جزئیات فیلترینگ هوشمند/ مسدودسازی با درک معنایی، صوتی و تصویری
فارس/ کارشناس فنی شورایعالی اطلاع‌رسانی گفت: طبق تعاریف یکی از قابلیت‌های اساسی فیلترینگ هوشمند، درک معنایی، صوتی و تصویری است؛ به طوری که بدون حساسیت روی کلمات خاص مطالب را بخواند و بفهمد؛ تصویر را پردازش کند و تشخیص دهد.

موضوع کهنه تهیه فیلترینگ هوشمند، به تازگی با اعلام ضرب‌العجل قوه قضاییه به وزارت ارتباطات برای راه‌اندازی یا ارائه برنامه درباره فیلترینگ هوشمند، وارد فاز جدی‌تری شده است.طبق ایراد قوه قضاییه به وزارت ارتباطات از زمان مطرح شدن این موضوع، هیچ‌گاه تعریف مشخصی در این باره اعلام نشده و علیرغم سابقه طولانی هنوز اطلاعی از جزئیات این طرح در دست نیست.

علی کاظمی در گفت‌وگو با خبرنگار فناوری اطلاعات خبرگزاری فارس درباره قابلیت‌ها و الزامات فیلترینگ هوشمند، اظهار داشت: طبق تعاریف موجود و نمونه‌های تطبیقی در دیگر کشورها، فیلترینگ هوشمند باید قادر به تشخیص بخشی از آدرس‌های اینترنتی باشد، به گونه‌ای که در برخورد با یک صفحه، به جای فیلتر کردن تمام آدرس، بخشی از آن را مسدود کند؛ برای مثال باید بتواند درباره سایت فیسبوک برخی صفحات را مسدود و باقی را باز بگذارد.

این کارشناس فنی شورای عالی اطلاع‌رسانی گفت: از دیگر الزامات فیلترینگ هوشمند، تمایز قائل شدن در دسترسی‌ها است. به این معنی که بتوان برای افرادی سطح دسترسی بیشتر یا کمتری را تعریف کرد. وی ادامه داد: درک معنایی، صوتی و تصویری (عکس و فیلم) از دیگر الزامات فیلترینگ هوشمند است؛ با امکان درک تصویر و پردازش تصویر، تصاویر مورد نظر در یک صفحه اینترنتی بدون مسدود شدن تمام آدرس فیلتر خواهد شد و امکان استفاده از سایت مورد نظر همچنان فراهم است.

این کارشناس فنی شورای عالی اطلاع‌رسانی گفت: با قابلیت درک معنایی، حساسیت روی کلمات خاص وجود ندارد؛ مطالب را می‌خواند و براساس محتوا مسدود سازی انجام می‌شود؛ برای مثال بتواند بین یک مطلب پزشکی که در آن از کلمات خاص استفاده شده و یک داستان که همان کلمات مشابه در آن به کار رفته، تبعیض قائل شود.

وی خاطر نشان کرد: در کنترل معنایی باید قابلیت درک متن، صدا، عکس و فیلم وجود داشته باشد. هم‌اکنون نیز کنترل معنایی در فیلترینگ‌های هوشمند دیگر کشورها استفاده می‌شود اما کاربرد آنها متفاوت است. برای مثال در کشور آمریکا از کنترل معنایی برای جلوگیری از ارسال اطلاعات نظامی استفاده می‌شود و حتی قدرت ترجمه به زبان‌های دیگر نیز وجود دارد.

کاظمی توضیح داد: به این معنی که اگر شخصی بخواهد اطلاعات نظامی را از طریق عکس، متن، صدا و فیلم یا حتی به زبان‌های دیگر به خارج کشور ارسال کند، فایل‌های ارسالی از روش کنترل معنایی بررسی می‌شوند.


آیفون ۶ پلاس با فشار ۴۰ کیلوگرم خم می‌شود
فارس/ نتایج یک بررسی که به تازگی بر روی آیفون 6 و 6 پلاس صورت گرفته نشان می‌دهد برای خم شدن این گوشی‌ها باید فشاری بین ۳۰ تا ۴۰ کیلوگرم به آنها وارد شود. درروزهای اخیر به دنبال انتشار اخباری در مورد خم شدن آیفون 6 در صورت باقی ماندن در جیب افراد به مدت زیاد اپل به شدت مورد انتقاد قرار گرفته است.

این شرکت در واکنش به این اعتراض ها می‌گوید موارد خم شدن گوشی ها بسیار محدود بوده و این افراد هم برای ساعات طولانی آیفون 6 را در جیب عقب خود قرار داده و بر روی آن نشسته‌اند.

Consumer Reports  که این بررسی را انجام داده گوشی‌های آیفون 6 و 6 پلاس را از طریق آزمایش های گوناگون تحت فشارهای شدید قرار داده و به این نتیجه رسیده که آیفون 6 بیش از آنچه که تصور می شد در برابر فشارها پایداری از خود نشان می دهد.

در صورت وارد آمدن فشار 30 تا 40 کیلوگرمی به گوشی آیفون 6 نمایشگر آن زودتر از بقیه بخش‌ها از قابش خارج می شود. همچنین برای جدا شدن قاب خود آیفون 6 به طور کامل باید فشاری نزدیک به 50 کیلوگرم وارد شود. آزمایش‌های قبلی نشان داده بود که به طور کلی آیفون 6 می تواند تا 25 کیلوگرم فشار را به راحتی تحمل کند.


۶۷۹۱ درخواست جاسوسی آمریکا از کاربران یاهو/ فقط ۳۸۲ درخواست رد شد
فارس/ بر اساس گزارشی که شرکت یاهو ارائه کرده، دولت آمریکا رکورد تلاش برای دسترسی به اطلاعات خصوصی کاربران این سایت را در شش ماهه اول سال ۲۰۱۴ شکسته است. کاخ سفید در فاصله ژانویه تا ژوئن سال 2014 میلادی 6791 درخواست برای دسترسی به داده‌های کاربران ارائه کرده است.

بعد از آمریکا، دولت کشور آلمان با ارائه 2876 درخواست دسترسی به اطلاعات کاربران در رتبه دوم بوده و رتبه سوم با 2733 مورد مربوط به تایوان است. مقامات انگلیسی هم 1408 درخواست در همین زمینه ارائه کرده اند. ایتالیا، هند و فرانسه هم بیش از هزار درخواست دریافت اطلاعات ارائه کرده اند. جالب آنکه یاهو معمولا تعداد اندکی از درخواست های دولت های جهان برای دریافت اطلاعات را رد کرده است. به عنوان مثال تنها 382 مورد از درخواست های دولت آمریکا توسط یاهو رد شده است.

در حالی که یاهو در برابر دولت آمریکا کم وبیش تسلیم بوده و با درخواست های آن همراهی کرده اما در برابر دول اروپایی سرسختی نشان داده و به عنوان مثال نیمی از درخواست‌های دولت آلمان برای دریافت اطلاعات کاربران را رد کرده است. همچنین تنها درخواست‌های دریافت اطلاعات 88 نفر از کاربران انگلیسی توسط یاهو مورد پذیرش قرار گرفته است. برای مطالعه نسخه کاملی از این گزارش می توانید به آدرس https://transparency.yahoo.com/government-data-requests/index.htm  مراجعه کنید.


مایکروسافت تصادفا نام نسخه بعدی. ویندوز را لو داد: Windows TH
فارنت/ Windows TH را می‌توان به عنوان نامی موقت یا دلیلی برای آماده نبودن نام نسخه بعدی سیستم‌عامل ویندوز پذیرفت. انتظار می‌رود تا هفته آینده مایکروسافت بالاخره نام نسخه جدید سیستم‌عامل ویندوز خود را اعلام نماید اما این شرکت در اقدامی تصادفی در یک وب‌سایت، نام Windows TH که مخففی برای Windows Threshold، کد اختصاصی درنظر گرفته شده برای نسخه جدید سیستم‌عامل خود است (که انتظار می‌رود ویندوز9 نام گیرد) را افشا کرد.



در وب‌سایتی که به عنوان پیش‌مشاهده برای متخصصان آی‌تی راه‌اندازی شده، مایکروسافت، نام ویندوز TH را در کنار جزئیاتی در خصوص نسخه بعدی سیستم‌عامل ویندوز درج نموده است. مایکروسافت در روز سه‌شنبه و در رویدادی که در سانفرانسیسکو برگزار خواهد شد به جزئیات کامل این نسخه از ویندوز خواهد پرداخت.



البته انتظار نمی‌رود تا ماه اکتبر، شاهد انتشار پیش‌نمایشی از این سیستم‌عامل باشیم. Windows TH را می‌توان به عنوان نامی موقت یا دلیلی برای آماده نبودن نام نسخه بعدی سیستم‌عامل ویندوز پذیرفت. درز تصاویر سایت مرتبط با نمایش پیش‌مشاهده‌ها می‌تواند به منزله آماده‌سازی این شرکت برای رونمایی از نسخه اولیه این سیستم‌عامل در هفته آتی باشد. آن‌طور که انتظار می‌رود پیش‌نمایش Windows TH شامل منوی استارت جدید، مرکز هشدارها، قابلیت دسکتاپ‌های مجازی و تغییراتی در رابط کاربری دسکتاپ است.

این شرکت همچنین برنامه Windows Insider Preview را در دست آماده‌سازی دارد که نسخه‌های اولیه آماده شده از ویندوز جدید را برای اظهار نظر در جهت اعمال تغییرات، به مشتاقان و متخصصان آی‌تی نمایش خواهد داد.


کوکاکولا اینترنت رایگان را به دستگاه‌های خودکار فروش نوشابه خود در آفریقا اضافه می‌کند!
فارنت/ استفاده از وای‌فای به این روش رایگان بوده و برای استفاده از آن نیازی به خرید نوشیدنی ندارید. دو منطقه تحت پوشش در نزدیکی مدارس، مراکز خرید، ایستگاه‌های تاکسی و نقاط پررفت و آمد قرار دارند تا استفاده از اینترنت برای افراد بیشتری میسر باشد.

نظرشما در مورد استفاده از اینترنت رایگان آن هم در هنگام نوشیدن یک نوشابه خنک در روزهای گرم چیست؟ این ایده‌ای است که کوکاکولا و British Telecom با همکاری یکدیگر قصد دارند در آفریقای جنوبی راه‌اندازی کنند. این دو شرکت قصد دارند با بهره‌گیری از دستگاه‌های خودکار توزیع نوشابه، اینترنت را برای جوامع ضعیف نیز مهیا کنند. این طرح به طور آزمایشی در حال حاضر در دو نقطه از این کشور اجرا خواهد شد.



دسترسی به اینترنت می‌تواند تفاوتی شگرف در تحصیلات، سلامتی و حتی خلاقیت جوامع داشته باشد. البته هنوز اظهارنظری در خصوص امکان استفاده از این طرح در سراسر دنیا منتشر نشده است. استفاده از وای‌فای به این روش رایگان بوده و برای استفاده از آن نیازی به خرید نوشیدنی ندارید. دو منطقه تحت پوشش در نزدیکی مدارس، مراکز خرید، ایستگاه‌های تاکسی و نقاط پررفت و آمد قرار دارند تا استفاده از اینترنت برای افراد بیشتری میسر باشد.

مدیر کوکاکولا در آفریقای جنوبی دراین‌باره می‌گوید: ” ما معتقدیم با فراهم شدن امکان دسترسی به اینترنت رایگان، دانش‌آموزان و دانشجویان در نقاط مختلف می‌توانند اطلاعات خود را به روز رسانی کنند و تحقیقات بیشتری در زمینه تحصیل خود انجام دهند. شرکت‌های کوچک نیز می‌توانند مدیریت آنلاین قدرتمندتری بر روی کارهایشان داشته باشند.”

در حال حاضر تاکید بر فراهم کردن وای‌فای برای کسانی است که امکان استفاده از گوشی‌ها یا گجت‌های الکترونیکی هوشمند را ندارند اما دلیلی وجود ندارد که با افزایش روزافزون گستره اینترنت در نقاط مختلف جهان، این ماشین‌های خودکار فروش نوشیدنی در سراسر دنیا به اینترنت مجهز نشوند.


تصویر جدیدی از تلفن نکسوس جدید گوگل فاش شد
زومیت/ مهر و آبان می‌توانند ماه‌های بزرگ و مهمی برای اندروید باشند، گوگل نه فقط در پی عرضه اندروید L است بلکه قصد دارد دو دستگاه نکسوس را مجهز به نسخه‌های جدید اندروید رونمایی کند. اوخر هفته گذشته تصویری از یک فبلت غول‌پیکر فاش شد که توسط موتورلا ساخته شده و نکسوس ۶ نام گذاری شده بود. در ادامه با زومیت همراه باشید تا تصویر جدید فاش شده را ببینیم و بیشتر درباره آن صحبت کنیم.

تصویر جدیدی از تلفن نکسوس جدید گوگل فاش شد

اندروید پلیس عکس جدید فاش شده‌ای از این تلفن جدید منتشر کرده که احتمالا با نگاه به آن‌ در حال مشاهده‌ی نکسوس ۶ گوگل هستیم. متاسفانه تصویر جدید فاش شده واقعا چیز زیادی را درباره این دستگاه به ما نشان نمی‌دهد، مخصوصا در مقایسه با تصاویری که قبلا از این دستگاه منتشر شده بود و قد قامت آن را رقیبی برای جی ۳ پرچم‌دار ال‌جی نشان می‌داد.

اندروید پلیس می‌گوید: «به نظر می‌رسد با دستگاهی رو به رو هستیم که در تصاویر گذشته نیز ظاهر آن را دیده بودیم، شخصیت طراحی که در موتو X با گوشه‌های منحنی وجود دارد و صفحه نمایشی بسیار بزرگ. انگار اسپیکر‌های جلویی این دستگاه نیز به شکل یک خط افقی در پایین و زیر صفحه نمایش دستگاه قرار گرفته‌اند.»



شایعات مدعی‌اند نکسوس ۶ از یک صفحه نمایش ۵.۹ اینچی با رزولوشن QHD یعنی ۲۵۶۰ در ۱۴۴۰ پیکسل (تراکم ۴۹۸ پیکسل بر اینچ)، پردازنده چهار هسته‌ای کوالکام Snapdragon 805، حافظه رم ۳ گیگابایت، دوربین ۱۳ مگاپیکسلی در پشت و ۲ مگاپیکسلی در جلو، باتری ۳۲۰۰ میلی آمپر ساعت و اندروید L بهره می‌برد.


ظرفیت اینترنت کشور تا یک سال و نیم آینده ۱۰ برابر می‌شود
زومیت/ مدیر عامل شرکت زیرساخت می‌گوید تا یک سال و نیم آینده ۲ پروژه «تدبیر» و «امید» اجرایی شده و ظرفیت اینترنت کشور به ۱۰ برابر افزایش خواهد یافت. محمود خسروی می‌گوید اجرای پروژه امید موجب توسعه پهنای باند اینترنت بین الملل به ۴ ترابیت در ثانیه و توسعه شبکه IP داخل کشور به ظرفیتی بالغ بر ۲۰ ترابیت برثانیه خواهد رسید.

محمود خسروی، مدیر عامل شرکت زیرساخت در گفتگو با خبرگزاری مهر، با بیان اینکه پروژه های تدبیر و امید در راستای توسعه شبکه انتقال و ظرفیت اینترنت کشور اجرایی می شود، اظهار داشت: «هم اکنون پروژه تدبیر روند مناقصه را طی کرده و ارزیابی کیفی پیمانکاران صورت گرفته و کنسرسیوم های متقاضی در حال انتخاب سازنده تجهیزات هستند؛ پروژه امید نیز به موازات ایجاد زیرساختهای مدنظر توسط پروژه تدبیر، به اجرا درخواهد آمد».

وی افزود:
در پروژه تدبیر ظرفیت لایه انتقال شبکه زیرساخت ارتباطی با رشد ۱۰ برابری همراه خواهد بود و در پروژه «امید» نیز ظرفیت پهنای باند شبکه اینترنت کشور به ۴ ترابیت برثانیه می رسد.

ظرفیت اینترنت کشور تا یک سال و نیم آینده ۱۰ برابر می‌شود

خسروی با تاکید براینکه پروژه تدبیر در مرحله ترنسمیشن و پروژه امید در لایه آی‌پی IP برای انتقال اطلاعات تعریف شده است خاطرنشان کرد: «با اجرای پروژه امید توسعه پهنای باند اینترنت بین الملل به ۴ ترابیت بر ثانیه و توسعه شبکه IP داخل کشور با ظرفیتی بالغ بر ۲۰ ترابیت بر ثانیه در دستور کار قرار گرفته است... با اجرای پروژه تدبیر ظرفیت شبکه انتقال در دو فاز با رشد ۹ برابری از ۴۵۰ هزار لینک E1 به ۵ میلیون لینک E1 افزایش خواهد یافت».

مدیرعامل شرکت ارتباطات زیرساخت گفت:
هم اکنون ۵۴ هزار کیلومتر فیبرنوری در کشور وجود دارد که تا پایان برنامه پنجم توسعه به ۶۷ هزار کیلومتر می رسد؛ بستر فیزیکی شبکه زیرساخت بر پایه فیبرنوری و گستردگی آن در سراسر کشور است و به دلیل حجم زیاد پهنای باند ارتباطات این پروژه، استفاده از مدرن‌ترین و به روزترین فناوری‌‌های مرتبط با شبکه انتقال، در این طرح مورد توجه قرار گرفته است.

در صورت صحت این ادعاها به نظر می‌رسد تا یک سال و نیم آینده باید شاهد رشد چشمگیر پهنای باند و سرعت اینترنت در کشور باشیم. امیدواریم این پروژه‌ها به سرعت به مرحله نهایی رسیده و اجرایی شوند. خوشحال می‌شویم اگر دیدگاه‌های خود را در بخش نظرات با ما و دوستان زومیتی‌تان به اشتراک بگذارید.


پوست پوشیدنی با قابلیت پایش قلب و تغییر رنگ در مواقع خطر
زومیت/ پژوهشگران در دانشگاه نورث وسترن و دانشگاه ایلینویز ابزاری را توسعه دادند که همچون پوستی دوم بر روی پوست قرار می‌گیرد و قادر است وضعیت پوست و قلب را تحت پایش داشته باشد ضمن اینکه می‌تواند در مواقع ضروری اعلام خطر کند. این ابزار که ابعادی در حدود 5 سانتی متر دارد همچون برچسبی برای روی پوست قرار می‌گیرد و قادر است خشکی پوست و مشکلات قلبی عروقی را تحت نظر داشته باشد.

این برچسب که می‌توان آن را در کنار ساعت پوشید، از طراحی مناسبی نیز بهره می‌برد و از 3600 آرایه‌ی بلور مایع تشکیل شده است که هریک با ابعاد 0.5 میلی متر بستری انعطاف پذیر را بر روی پوست تشکیل می‌دهند. هنگامی که این برچسب بر روی پوست شما قرار می‌گیرد آرایه‌های بلورمایع شروع به هم‌دما شدن با پوست شما می‌کنند و دمای پوست شما را زیر نظر می‌گیرند.

با پایش تغییرات دمایی پوست این ابزار می‌تواند جریان خون شخص را که معیاری از سلامت قلبی عروقی فرد است را تحت نظر داشته باشد ضمن اینکه می‌تواند میزان رطوبت پوست را نیز بسنجد. با تغییر الگوی دمایی این برچسب رنگ خود را تغییر می‌دهد تا به شخص در خصوص تغییر ایجاد شده هشدار دهد. الگوریتم به کار رفته می‌تواند در طی 30 ثانیه اطلاعات دمایی قابل استخراج را به وضعیت سلامتی فرد ارتباط دهد.

پوست پوشیدنی با قابلیت پایش قلب و تغییر رنگ در مواقع خطر

به گفته‌ی این پژوهشگران این نخستین ابزار در نوع خود به شمار می‌آید که قادر است به روشی غیر تهاجمی چنین اطلاعاتی را در اختیار فرد بگذارد. امواج الکترومغناطیس حاضر در محیط نیز انرژی این ابزار را تامین می‌کنند. این پژوهشگران ادعا می‌کنند که با استفاده از 3600 نقطه‌ی دمایی به کار رفته در این برچسب می‌توان وضوحی (رزولوشن) در حد ابزارهای بر مبنای فناوری فروسرخ را بدست آورد ضمن اینکه قیمت آن بسیار کمتر و البته فناوری آن پوشیدنی و قابل حمل و نقل توسط خود شخص است.

این فناوری در حقیقتی گامی فراتر نسبت به فناوری‌های امروزی قرار گیرنده بر روی پوست محسوب می‌شود که پا را فراتر از الکترونیک گذاشته و به پایش سلامتی از طریق مواد می‌پردازد، ضمن اینکه شیوه‌ی عملکرد این حسگر به نحو خاصی به روش نوری است و نیازی به استفاده از روش‌های دیگر هشدار ندارد. نتایج این پژوهش در نشریه‌ی علمی Nature Communications به چاپ رسیده است.


جمع بندی از سالار واعظی

انتشار اخبار در این بسته خبری لزوما به معنای تایید محتوای آن نیست و صرفا جهت اطلاع کاربران از دیگر رسانه‌ها بازنشر می‌شود.






اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار