بعد از گذر از دهه 80 و سپری کردن دهه 90 همچنان فیلمسازان و مسئولان سینمایی نسبت به تولید فیلم های این حوزه و اکران بی توجهند به همین منظور برای بررسی این ژانر با چند تن از بازیگران گفتگو کردیم.

به گزارش خبرنگار سینما باشگاه خبرنگاران؛شروع جدی سینمای کودک از سال 1345 است؛ سالی که کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان برای اولین‌بار جشنواره فیلم کودک و نوجوان را برگزار کرد. برگزاری این جشنواره باعث شد تا "مرکز سینمایی کانون" تشکیل شود و کار تولید فیلم برای کودکان را به طور جدی شروع کند. 

بعدها در تلویزیون هم گروه کودک و نوجوان تشکیل شد و در کنار کانون برای بچه‌ها فیلم و سریال‌ تولید می‌کرد. تا اینکه در اوایل دهه 60 "واحد کودک و نوجوان" در بنیاد سینمایی فارابی هم تشکیل شد تا به سینمای کودک جان حسابی بدهند. تقریبا یکی دو سال بعد از تشکیل این واحد در سال 1362 بود که فارابی برای اولین تهیه‌کنندگی‌اش سراغ برومند و "شهر موش‌ها" رفت. فیلم که اقتباسی از برنامه تلویزیونی مدرسه موش‌ها بود، بچه‌ها را به سالن سینما کشاند. شهر موش‌ها پر فروش‌ترین فیلم آن سال بود و استقبال خوبی ‌از فیلم شد. 

استقبال بچه‌ها از فیلم باعث شد تا توجه سینماگران به سینمای کودک جلب شود و به آن جدی‌تر فکر کنند. اما این جدی فکر کردن سینماگران خیلی طول نکشید و بعد از تقریبا دو دهه 60 و 70 که دوران طلایی سینمای کودک بود، در اواخر دهه 70 دیگر از فیلم‌های کودک و توجه فیلمسازان خبری نیست و هنوز هم بعد از گذر از دهه 80 و سپری کردن دهه 90 همچنان فیلمسازان و مسئولان سینمایی نسبت به تولید فیلم های این حوزه و اکران بی توجهند به همین منظور برای بررسی این ژانر با چند تن از بازیگران گفتگو کردیم. 

"حسین محب اهری": بی‌توجهی مسئولان سینما به پیشکسوتان حوزه کودک عامل اصلی افت این سینما است

حسین محب اهری بازیگر سینما و تلویزیون اظهار داشت: به عنوان کسی که از سال 58 تا به امروز در حوزه کودک کار می‌کند و اولویت اول کاری‌اش فعالیت در این حوزه است از مسئولین انتظار داشتم من را در جریان تاریخ برگزاری جشنواره تئاتر عروسکی قرار دهند شاید نظری داشتم که برای رشد این عرصه مفید بود اما به دلیل لطف زیادی که این عزیزان به من و دیگر پیشکسوتان دارند تاریخ این جشنواره را از روی نوشته‌های یک پوستر خیابانی فهمیدم.
 
وی در ادامه افزود: تمام کارگردانان و بازیگران محترم و عزیز هستند اما مشکل اصلی ما قرار نگرفتن افراد در جایگاه مناسب خود است شاید بازیگری بهترین سوپراستار سینما باشد اما از عهده کارهای کودک نتواند به خوبی بربیاید.
 
بازیگر سریال "خوب،بد، زشت" در خصوص وضعیت کنونی سینمای کودک اظهار داشت: آثار تولید شده در حوزه کودک در دهه‌های 60و70 بسیار پربارتر و جذاب‌تر از اکنون بوده‌اند در حال حاضر افرادی به سینمای کودک قدم نهاده‌اند که هیچ تخصص و تبحری در این حوزه ندارند، از سویی صاحب نظران و پیشکسوتان ژانر کودک به طور کامل کنار زده شده‌اند و همین عوامل موجب افت سینمای کودک شده است.
 
بازیگر مجموعه "بهداشت 2" ادامه داد: من عاشق کار در حوزه کودک هستم و اخبار آن را از روزنامه‌ها و مجلات پی می‌گیرم اما کم لطفی مسئولین به پیشکسوتان زیاد از حد شده است. پیشکسوتان این حوزه باید در جریان فیلم‌ها و اخبار سیمای کودک قرار گیرند و ضروری است که از نظرات و ایده‌های انها برای بهبود آثار استفاده شود.
 
 محب اهری گفت: به نظر من استفاده از عروسک‌های جذاب‌تر و پویانمایی‌های طبیعی‌تر در کنار بازیگران متخصص این حوزه می‌تواند به ارتقای سینمای کودک کمک کند.


"هومن حاجی عبدالهی":
کودکان امروز از داشتن فیلم هایی چون گلنار و گربه‌ی آوازه خوان بی‌بهره‌اند

هومن حاجی عبدالهی بازیگر و صدا پیشه عروسک سینما و تلویزیون پیرامون وضعیت سینمای کودک گفت: بی شک در حوزه ی سینمای کودک نسبت به دهه‌های 60 و 70 افت محسوسی داشته ایم زیرا کودکان گذشته فیلم‌هایی چون گلنار گربه آواز خوان و سفر جادویی داشتند که کودکان امروز از داشتن آنها بی‌بهره‌اند.

وی در ادامه افزود: کلاه‌قرمزی و شهر موش ها آثاری هستند که مسائل و دغدغه‌های بزرگسالان را در قالب سینمای کودک بیان می کنند و تنها به دلیل نوستالژیک‌ بودنشان‌ مورد استقبال واقع شده‌اند.

صدا پیشه ی " پنگول" اظهار داشت: بزرگترین مشکل سینمای کودک درگیری اعضای آن با یکدیگر است. بعضی از افراد فرقی برایشان نمی‌کند فیلم خوب یا بد باشد و بی رحمانه به نقد آثار تولید شده می‌پردازند رقابت خوب باعث پیشرفت می‌شود اما متاسفانه در سینمای کودک دشمنی جای رقابت است.

بازیگر فیلم "اختاپوس" با تاکید بر اهمیت تداوم اکران آثار کودک جهت موفقیت و ماندگاری آن خاطرنشان کرد: در همه جای دنیا یک زمان خاص را به اکران فیلم‌های خوب در یک جشنواره بزرگ اختصاص می دهند؛ در حوزه‌ی کودک هم این موضوع حاکم است اما زمان و نحوه‌ی نمایش این فیلم‌ها باید خوب و مناسب باشد.

"همایون ارشادی": فیلم های حوزه  کودک باید درباره کودک باشد نه برای کودک

همچنین همایون ارشادی بازیگر سینما و تلویزیون عنوان کرد: فیلم کودک باید درباره کودک ساخته شود نه برای آن، زیرا کارتون‌ها و انیمیشن ها به خوبی سرگرم کردن کودکان را بلد هستند اما کودک امروز بیش از همه‌ی وقت‌ها، نیاز به آموزش دارد.

وی در ادامه افزود: در دوره‌ای قرار داریم که معضلات اجتماعی برای افراد از سنین پایین شروع می‌شود و بهترین فیلم اثری است که بتواند مسائل اجتماعی و تربیتی را به کودکان و خانواده‌هاشان نشان دهد و سبب آگاه  سازی آنها شود.

بازیگر فیلم "دریا و ماهی پرنده" با تاکید بر اهمیت توجه به فرهنگ ایرانی در آثار تولید شده در حوزه کودک خاطر نشان کرد: بخش عظیمی از شخصیت یک انسان در سنین کودکی شکل می‌گیرد و واجب است که سینمای کودک دقیق و هدفمند باشد و افزون بر این فرهنگ خانواده های ایرانی را نیز در نظر بگیرد و ارتقا دهد.

همایون ارشادی در پایان خاطر نشان کرد: اگر آثار تولید شده در سیمای کودک متناسب با سن و دغدغه های آن باشد تاثیر بسیار خوبی بر جامعه خواهد گذاشت. شایسته است در تمام فیلم‌ةای خود علاوه بر طرح مسئله‌های روز جامعه راهکار برخورد  و حل مشکلات را نیز مطرح کنیم.
خود من به شدت علاقه‌مند به بازی در حوزه کودک و نوجوان هستم و تا به امروز نقش معلم را بیش از سایر نقش ها ایفا کرده‌ام.

رضا توکلی: کلنگ توجه به سینمای کودک باید از آموزش و پرورش زده شود

رضا توکلی بازیگر سینما و تلویزیون در ادامه این بحث اظهار داشت: آثار تولید شده در حوزه کودک در سال‌های اخیر نشان داده که فیلمسازان ما دغدغه کار کردن در ژانر کودک را دارند و در این حوزه به پیشرفت‌های خوبی دست پیدا کرده‌ایم.

وی در ادامه افزود: کلنگ توجه به سینمای کودک باید در آموزش و پرورش زده شود. به این معنا که بخشی به نام هنر هفتم و تجزیه و تحلیل آن در این اداره نهادینه شود.

بازیگر سریال " زیرزمین" با تاکید بر اهمیت داشتن نگاه کودکانه به مسائل زندگی جهت تاثیرگذاری بیشتر فیلم‌های کودک بر کودکان اظهار داشت: عبور دادن فیلم‌های کودک و نوجوانان از فیلتر بزرگسالان کار اشتباهی است گاهی موضوعی برای بزرگسالان ساده و پیش پا افتاده است که برای کودکان جذابیت‌های خود را دارد کودک ما به شدت نیاز به انرژی، شادی و خنده دارد و مفاهیم آموزشی نباید به طور مستقیم به او یاد داده شود؛ با تهیه یک فیلم کودک محور جذاب می‌توانیم در عین سرگرم کردن کودک مفاهیم زیادی را به او آموزش دهیم.

بازیگر فیلم کودک محور "جهیزیه پرماجرا" ادامه داد: ژانر کودک ژانر حساس و دل‌انگیزی است برای کسب توفیق در این حوزه باید همچون کودکان با مسائل، ساده برخورد کرد. جشنواره فیلم کودک و نوجوان فرصت مناسبی برای ارتقای سطح آثار کودک و نوجوان است و با ایجاد جوی دوستانه و سرشار از مهر و عاطفه می‌تواند اوقات شیرینی را برای کودکان رقم بزند.

توکلی با اشاره به لزوم ورود کارگردانان کار بلد و کارآزموده در این حوزه خاطرنشان کرد: در کار جدیدم"جهزیه پرماجرا" ساخته مسعود عسگری که در ژانر کودک کار شده است تازه فهمیدم راه بازیگری را اشتباه آمده‌ام. روحیات من برای کار در حوزه طنز و کودک بوده است و باید از اول برای کودکان فعالیت می کردم کودک با روح پاک خود تمام شخصیت‌های شیرین زندگیش را در ذهن جای می‌دهد و حتی در زمان بزرگسالی با آنها خاطره بازی می‌کند. فیلم‌های شهر موش‌ها و کلاه قرمزی از جمله آثاری هستند که بین تمام فیلم‌های سینمایی نظیر ندارند و زبان زد هستند، کودکان دیروز و امروز به خوبی توانسته‌اند با آنها ارتباط برقرار کنند زیرا در قالب داستان افزون بر شاد کردن کودکان مفاهیم دینی و اخلاقی را نیز به آنها آموزش می‌دهند.

رضا توکلی در پایان اظهار داشت: خود من کاری به نام "خلبان کوچک" را برای کودکان نوشتم و تصمیم به ساخت آن داشتم اما عدم حمایت مسئولان سینما و موانع زیادی که سر راه ساخت آثار حوزه کودک هست اجازه این کار را به من نداد. امیدوارم به همکاری‌های بیشتر و حمایت مسئولین بتوانیم با تهیه آثار فاخر و ارزشمند در حوزه کودک مسیر و هدف زندگی را به فرزندان فهمیده و با شعور ایران زمین هدیه دهیم.


انتهای پیام/ اس

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.