آیین سنتی مذهبی قالیشویان فین کاشان با حضور سفرای خارجی و مسعود سلطانی فر معاون رئیس جمهور همزمان با روز یازدهم و دومین جمعه از مهر ماه در مشهد اردهال کاشان برگزار می شود.

محمد احترامی در گفتگو با خبرنگار باشگاه خبرنگاران اصفهان در کاشان گفت:این مراسم امسال با ویژگی خاص حضور سفرای خارجی از کشورهای اسلامی، موسسه اکو و شخص مسعود سلطانی فر معاون رئیس جمهور و رئیس سازمان میراث فرهنگی،صنایع دستی و گردشگری کشور برگزار می شود.

وی اظهارداشت:آیین سنتی مذهبی قالیشویان فین کاشان در مشهد اردهال از ساعت هشت صبح جمعه 11 مهر با تلاوت قرآن آغاز می شود و با سخنرانی معاون رئیس جمهور از ساعت 9 ادامه می یابد تا پس از آن با انجام مراسم قالیشویان این آیین قبل از ادای فریضه عبادی سیاسی نماز جمعه و اذان ظهر به پایان رسد. 

به گفته وی، سفرای خارجی از کشورهای اسلامی و موسسه اکو امسال برای شرکت همایش"حماسه اردهال" در راستای معرفی شخصیت سلطانعلی بن محمد باقر(ع) و رونمایی از لوح ثبت مراسم قالیشویان در فهرست آثار معنوی یونسکو حضور یدا می کنند.

احترامی، با اشاره به اینکه امسال برای نخستین بار دومین جمعه مهر ماه در روز 11 مهر ماه، با 11 مهر ماه سال 116 هجری قمری سالروز شهادت سلطان علی بن باقر(ع) مقارن گشته است افزود: هر سال در دومین جمعه از مهرماه با حضور بیش از هزاران شیفته و دلباخته به اهل بیت(ع) توسط اهالی فین کاشان نمادی از حماسۀ جهاد، شهادت و ولایتمداری در آستان امامزاده سلطانعلی ابن محمد باقر(ع) در قالب مراسم سنتی مذهبی قالیشویان در مشهد اردهال برگزار می شود. 

به گفته وی، مراسم جار برنامه ای با پیشینه دراز مدت است که هر سال یک هفته قبل از برگزاری مراسم برای یادآوری و اطلاع رسانی آیین قالیشویان توسط اهالی فین در مسجد جامع این منطقه برگزار می شود که امسال این مراسم سوم در روز پنج شنبه(3مهر) در مسجد جامع کاشان برگزار شد.

این یادگار دوران دفاع مقدس در خصوص فلسفه مراسم جار تصریح کرد: چون در زمان قدیم رسانه و ابزار خبری برای اطلاع رسانی و یادآوری مردم برای برگزاری مراسم قالیشویان نبوده است شخصی در بالای ماذنه (مناره) مسجد جامع فین برگزاری آین آیین حماسی در قالب چاووش خوانی در هفته را بعد ندا و یادآوری می داده است که این آیین هنوز بر اساس آن سنت دیرینه به شکل اجتماع اهالی فین در مسجد و ذکر اشعاری در مدح سلطانعلی بن محمد باقر(ع) مداحی و روضه خوانی برگزار می شود. 

احترامی در ادامه برگزاری سه شب مراسم عزاداری توسط اهالی فین و سایر کاشانیهای ولایتمدار در بارگاه ملکوتی و آستان مقدس سلطان علی بن باقر(ع) در مشهد اردهال را یادآورشد و گفت: این مراسم از چهارشنبه شب نهم مهر ماه مصادف با شب شهادت امام محمد باقر(ع)، پنج شنبه شب دهم مهر ماه شب شهادت سلطان علی بن باقر(ع) و جمعه شب یازدهم مهر ماه مصادف با شام غریبان شهادت این امامزاده واجب التعظیم و شب عرفه و شهادت مسلم بن عقیل سفیر امام حسین(ع) برگزار می شود.

وی تصریح کرد: مداحی، سینه زنی، روضه خوانی، سخنرانی کارشناسان مذهبی و اطعام عزادارن توسط بانیان خیر و کسانیکه نذر و نذوراتی را متعهد شده اند از جمله برنامه های این سه شب عزاداری است.

مراسم پیاده روی عزاداران از فین تا مشهد اردهال یک روز قبل از مراسم به گفته وی، اجتماع عزاداران فینی در قالی پیاده روی نیز از دیگر برنامه های اهالی ولایتمدار فین در سوگواری شهادت سلطان علی بن باقر(ع) است که روز پنج شنبه 10 مهر یک روز قبل از مراسم قالیشویان در دومین جمعه مهر با شرکت 2 هزار نفری مردم این منطقه به طول 50 كيلومتر برگزار می شود.

این مسوول،اظهارداشت: اهالی فین کاشان از ساعت 7 صبح روز پنج شنبه دهم مهر از جلوی مسجد جامع فین حرکت پیاده روی خود را آغاز می کند و با عبور از مسیرهای اصلی شهر کاشان و منطقه راوند این حرکت فرهنگی مذهبی خود را به مقصد آستان مقدس سلطان علی بن باقر(ع) در مشهد اردهال ادامه می دهد تا پس از رسیدن در این آستان مقدس و عزادری شهادت این امامزاده واجب التعظیم خود را برای مراسم قالیشویان آماده کنند.

*پوشش رسانه ای مراسم از صدا و سیمای جمهوری اسلامی ایران احترامی،پوشش رسانه ای مراسم قالیشویان و پخش برنامه های تلوزیونی در شناسایی حماسه شهید اردهال و معرفی هر چه بهتر این مراسم در قالب برنامه های زنده و ضبط شده از صدا و سیمای جمهوری اسلامی ایران را خاطرنشان کرد و گفت: پخش برنامه صبح امید از شبکه قرآن با حضور حجت الاسلام حمیدرضا ارباب سلیمانی رئیس ستاد عالی کانون‌های فرهنگی و هنری مساجد کشور، برنامه صبح اصفهان با حضور حجت الاسلام ماشااله صدیقی کارشناس مذهبی و فرهنگی ستاد همزمان با صبح پنج شنبه 10 مهر از جمله این برنامه ها است.

وی افزود: پخش مستند کاشان و اردهال ساخته مجتبی مجتهدی عصر پنج شنبه 10 مهر از شبکه مستند و پخش برنامه های رادیویی و مصاحبه با مسوولان اجرایی و کارشناسان مذهبی از دیگر برنامه های رسانه در معرفی شخصیت سلطان علی بن باقر(ع) و مراسم سنتی مذهبی قالیشویان است.

به گفته وی، مستند سازی آثار فرهنگی مراسم قالیشویان از جمله فیلم، عکس و سایر برنامه های این آیین سنتی مذهبی یکی دیگر از اقدامات ستاد برگزاری مراسم سنتی مذهبی قالیشویان فین کاشان در مشهد اردهال است که امسال در دستور کار قرار گرفته است.

مسوول ستاد برگزاری مراسم سنتی مذهبی قالیشویان فین در مشهد اردهال کاشان با اشاره به تشکیل کمیته های انتظامات، تبلیغات و پشتیبانی این ستاد گفت: کمیته تبلیغات این ستاد با تشکیل گروه فرهنگی در حال جمع آوری مستندات فیلم و عکس این مراسم از سالهای گذشته است که در این راستا یک حلقه فیلم حرکت عزاداران از منطقه فین به طرف مشهد اردهال از سال 1350 را بدست آورده است.

احترامی از فراخوان عکس مراسم سنتی مذهبی قالیشویان فین در مشهد اردهال کاشان خبر داد و گفت:بر اساس این فراخوان تمام عکسهایی که از مراسم قالیشویان از گذشته تا کنون گرفته شده است جمع آوری و مستندسازی می شود.

وی در پایان با اشاره به اینکه شهادت امامزاده سلطانعلی ابن محمد باقر(ع) در روز 27 جمادی الثانی همزمان با یازدهم و دومین جمعه از مهر ماه سال 116 هجری قمری به وقوع پیوسته است افزود: مراسم سنتی مذهبی قالیشویان فین در مشهد اردهال کاشان همزمان با ساعت 8 صبح روز جمعه 11 مهرماه با اجرای محمد رحمان نظام اسلامی مجری صدا و سیما، سخنرانی ، مداحی و اجرای مراسم با حضور خیل مردم عزادار در سوگ شهادت سلطان علی بن باقر(ع) برگزار می شود.

گفتنی است : امامزاده حضرت سلطانعلي بن امام محمد باقر(ع) در قرن دوم هجري قمري بنا به دعوت مردم ولايتمدار كاشان و فين و به امر پدر بزرگوارش حضرت امام محمد باقر(ع) براي ترويج و تعليم شريعت مقدس اسلام عازم كاشان شد و بعد از برگزاري اولين نماز جمعه در مشهد جامع كاشان و سه سال ارشاد و هدايت مردم در منطقه اردهال كاشان گرفتار مزدوران ظالم هشام بن عبدالملك مروان شد و پس از يك جنگ نا برابر بطور ناجوانمردانه و مظلومانه مانند جد بزرگوارش امام حسين (ع) در كربلاي ايران مشهد اردهال كاشان به شهادت رسيد.
مراسم سنتي مذهبي قاليشويان فين كاشان به عنوان تكرار نمادين مراسم تشييع پيكر امامزاده سلطانعلي توسط مردم فين كاشان تنها مراسم مذهبي است كه تاريخ برگزاري آن به صورت شمسي محاسبه و برگزار مي‌شود.

مشهد اردهال در 45 كيلومتري جنوب غربي شهرستان كاشان واقع در بخش نیاسر این شهرستان است



انتهای پیام/ش
برچسب ها: اصفهان ، برگزاری ، مراسم ، سنتی
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۲
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۹:۰۱ ۰۵ خرداد ۱۳۹۵
انجمن توسعه سفیدشهر(نصرآباد کویرکاشان )نصرآبادیهای مقیم تهران

باسلام-قابل توجه گردشگران ازآثارتاریخی و باستانی شهر دارالفضل سفیدشهر(نصرآبادکویر) در17کیلومتری شمال کاشان بازدید نمائید و لذت ببرید
1-آستانه مقدسه بی بی سکینه خاتون س واقع درمحله زیارت سفیدشهر
2-آستان مقدس شاهزاده ابراهیم ع واقع در دشتهای سرسبز جاده سفیدشهر به مشکات
3- آب انبار تاریخی سفیدشهر
4-قلعه های تاریخی ملک اباد -رضاآباد-قاسم ابادو وزیر
5-دشت زیبای کویر جنگلهای دست کاشت درشمال سفیدشهر
6-پار ک زیبای زنده یادباقری ورودی شهر سفیدشهر
7-خانه های تاریخی آقاسیدمحمد
8-شهرزیرزمینی سفیدشهر
9-قدمگاه علی ع سفیدشهر
10-دشتهای وسیع وزیبای پنبه و طالبی و باغهای پسته سفیدشهر
باتشکر
انجمن توسعه سفیدشهر (نصرآبادیهای مقیم تهران)
Iran (Islamic Republic of)
فراهانی
۱۰:۲۰ ۲۴ مهر ۱۳۹۳
اگر تصویر هم داشت عالی میشد