رئیس سازمان پژوهش و برنامه ریزی آموزشی گفت: 800عنوان کتاب درسی دوره متوسطه دوم باید بازنگری شودکه تحقق این امر برنامه ریزی جدیدی را می طلبد.

به گزارش خبرنگار اجتماعی باشگاه خبرنگاران، حجت الاسلام و المسلمین محی الدین بهرام محمدیان معاون وزیر و رئیس سازمان پژوهش و برنامه ریزی آموزشی در نهمین همایش تجلیل از مولفان و پدید آورندگان مواد و رسانه‌های آموزشی گفت: کتاب نوشتن و تولید محتواهای آموزشی همانند یک شیشه  روغن است که همگان شیشه روغن را می‌بینند اما کسی نمی‌داندکه چه بر سر دانه کنجد می آید.

وی با اشاره به این که امسال علاوه بر تولید محتوای کتاب‌های درسی پایه چهارم و هشتم در حوزه تولید نرم افزارها و بسته‌های آموزشی نیز اقداماتی را انجام داده‌ایم، افزود: برای برقراری عدالت آموزشی مجلات رشد را در دو بخش دانش آموزان و نوآوران تولید کردیم و همچنین برای دانش آموزان نابینا و کم بینا نیز مجله رشد روشن تولید شده است.

رئیس سازمان پژوهش و برنامه ریزی آموزشی در خصوص تألیف کتاب‌های درسی اظهار داشت: نیاز سنجی، ترجمه نیازها به زبان برنامه، اعتبار بخشی سفارش محتوا، آموزش مدرسان، اشاعه محتوا، اجرای برنامه، اررزشیابی برنامه، ثبت اجرا و ارزشیابی نهایی وبازنگری برنامه از جمله مراحل مختلف تألیف کتب درسی است که در مجموع 5 سال طول می‌کشد.

وی ادامه داد: بر اساس مصوبه شورای عالی آموزش و پرورش موظف شدیم تولید محتوای دو پایه را در طول یک سال انجام دهیم ولی هیچ کدام از مراحل حذف نشد.

رئیس سازان پژوهش و برنامه ریزی آموزشی اضافه کرد:‌در همان روز اول در سازمان پژوهش علاوه بر برنامه ریزان و مولفان کتاب درسی منتقدان کتب نیز فعال کردیم تا به اصلاح و تکمیل کتاب‌های دانش آموزان بپردازند.

وی افزود: امسال کتاب های جدید التألیف را به هر سازمان و نهادی که احساس کردیم اظهار نظر آنان می‌تواند در فرآیند تولید کتاب موثرباشد ارسال کردیم که از آن جمله می‌توان به پژوهشگاه مطالعات علوم انسانی، حوزه علمیه، شورای عالی انقلاب و کمیته‌ها وستادهای وابسته به آن اشاره کرد.

حجت الاسلام و المسلمین محمدیان با اشاره به این که ارتقای کیفیت آموزشی یکی از سیاست های وزیر است، گفت: عدالت آموزشی یعنی فراهم آوردن فرصت برای همه کودکان لازم التعلیم جهت دستیابی به آموزش و پرورش با کیفیت فارغ از جنسیت، قومیت ومحیط جغرافیایی است که خروجی آموزش  و پرورش با کیفیت، تربیت انسان موحد، مومن، ایران دوست، وطن دوست و خطر پذیر در همه عرصه‌ها بر اساس راهکارهای سند تحول بنیادین است.

وی گفت: در حوزه رویکرد فرهنگی ارتقای بصیرت دینی، توسعه سبک زندگی ایرانی- اسلامی، طبقه بندی آموزشی، بهره گیری از شبکه ملی اطلاعات برای دانش آموزان مورد توجه است.

حجت الاسلام و المسلمین محی الدین بهرام محمدیان ادامه داد:‌برای سال آینده از یک جاده با شیب ملایم به یک گردنه خواهیم رسید. درحال حاضر در هر سال محتوای کتب درسی دو پایه تحصیلی را بازنگری می‌کردیم که در دوره  ابتدایی و متوسطه اول هر پایه یک کتاب داشتیم اما در دوره متوسطه دوم تعداد رشته‌ها شاخه های متنوعی را شاهد هستیم که در این دوره 800عنوان کتاب درسی را داریم که برنامه ریزی جدیدی را طلب می‌کند.

وی با اشاره به این که سازمان پژوهش و برنامه ریزی آموزشی برای تألیف و بازنگری کتب درسی دوره متوسطه دوم حمایت‌های بیشتری را می‌طلبد، گفت: اتخاذ روش‌های میان بر یکی از این حمایت هاستکه ما نمی توانیم در فرآیند جاری تصویب مصوبات به صورت تشریفات فعلی و اداری کار کنیم بلکه نیازمند برگزاری جلسات فوق العاده با اختیارات خاص هستیم تا آن چه را که تصویب می‌کنیم به صورت در دسترسی قرار گیرد.

انتهای پیام/

برچسب ها: کتاب ، درسی ، محتوا ، ارزشیابی
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار