معاون وزیر نفت در امور شرکت گاز با اشاره به این که پیمانکاران ما توان فنی اجرای پروژه‌های گازی را دارند، گفت: با بانک‌ها هماهنگ شده که تسهیلات را در اختیار پیمانکاران قرار دهند که در این راستا 30 الی 40 درصد آورده نیاز است.

حمیدرضا عراقی در گفتگو با خبرنگار اقتصادی باشگاه خبرنگاران با اشاره به این که هر پروژه ای که توسط شرکت ملی گاز تعریف می شود بخش خصوصی فعال خواهد شد، اظهار داشت: طبق بند"ق" تبصره 2 قانون بودجه کل کشور،  فضای سرمایه گذاری را تغییر داده و برای تمام شهرها،روستاها و خطوط انتقالی که در کشور وجود دارد سرمایه گذار همراه پیمانکار پروژه ها را اجرا می کنند و سپس از محل صرفه جویی حاصل از اجرای این طرح ها سود و سرمایه باز می گردد.

وی با اشاره به این که پیمانکاران ما دارای توان فنی، ماشین آلات در اختیار دارند، افزود:با بانک ها هماهنگ شده که تسهیلات را در اختیار پیمانکاران قرار دهند که در این راستا 30 الی 40 درصد آورده نیاز است.  
 
به کارگیری دانش فنی شیرین سازی گاز طبیعی در خانگیران  
 
عراقی با بیان این‌که پایه طراحی شیرین سازی گاز در ایران بین شرکت ملی گاز و پژوهشگاه صنعت نفت به عنوان یک برند تعریف شده است، گفت: دانش فنی به دست آمده در خانگیران عملیاتی می‌شود.  
 
تامین 85 درصد سرمایه از طریق فاینانس
 
وی درباره توقف برخی خطوط سراسری گاز اظهار کرد: در بودجه بندی‌هایی که طی سال‌های گذشته صورت می گرفت سرمایه لازم برای احداث این خطوط پیش بینی و تامین 85 درصد آن از محل فاینانس تعیین می‌شد.  
 
تصمیم گیرنده در تعیین قیمت خوراک نیستیم
 
مدیر عامل شرکت ملی گاز ایران در ادامه در پاسخ به سوالی مبنی بر این که آیا شرکت ملی گاز برای تعیین قیمت خوراک مجتمع‌های پتروشیمی پیشنهادی را مطرح کرده است؟‌ گفت: در این راستا تعیین قیمت خوراک واحدهای پتروشیمی بسته به این که اتان، متان، پروپان و یا ... باشد روش‌های متفاوتی دارد. 

عراقی با اشاره به این‌که در این راستا تصمیم گیرنده نیستیم اما نظر خود را اعلام می‌کنیم، اظهار کرد: 4روش برای تعیین قیمت خوراک وجود دارد که در این راستا پس از بررسی‌های لازم معاونت برنامه ریزی وزارت نفت با هماهنگی برنامه ریزی و نظارت راهبردی ریاست جمهوری و مجلس قیمت را تعیین می‌کند.
 
تشکیل کارگروه برای بررسی ابعاد مختلف همکاری با گازپروم  
 
مدیر عامل شرکت ملی گاز ایران درباره حضور روس‌ها در پروژ‌ه‌های ذخیره سازی گاز در ایران گفت: با شرکت روسی گازپروم توافق نامه‌ای داریم که براساس آن بتوانیم در حوزه‌های مختلف همکاری کنیم.  
 
عراقی افزود: در این راستا کارگروهی تعیین می‌شود تا همکاری ایران و گازپروم را در چهار محور بررسی کند. 

 به گفته مدیر عامل شرکت ملی گاز ایران ، مذاکرات درباره حضور گازپروم در پروژه های ذخیره سازی در حال انجام است اما هنوز پروژه عملیاتی نشده است.

وی در ادامه با اشاره به این که در زمینه توسعه مینی ال ان جی بخش خصوصی باید کار را انجام بدهد، تصریح کرد: روسیه، چین و آمریکا از کشورهایی هستند که در زمینه ال ان جی تجربه دارند بنابراین باید بستر را آماده کرده و به بخش خصوصی اجازه دهیم که این صنعت را وارد کشور کند.  
  
مدیر عامل شرکت ملی گاز ایران با بیان این‌که به دلیل نداشتن تعامل با سایر جهان و عدم سرمایه‌گذاری از سوی شرکت‌های خارجی در این پروژه‌ها شاهد توقف برخی از این پروژه‌ها بوده‌ایم، گفت:‌به همین دلیل است که طی پنج سال گذشته هیچ گونه کار جدی روی خطوط انتقال انجام نشده است.  
 
مدیرعامل شرکت ملی گاز ایران گفت: در دولت تدبیر و امید با تعریف استراتژی ها و چشم انداز تا سال 96 تعداد پالایشگاه ها را از 13 مورد فعلی به 19، تعداد ایستگاه ها را از 71 فعلی به 91 و 35 هزار کیلومتر خطوط انتقال گاز را به 40 هزار کیلومتر افزایش می دهیم.
 
وی به شیوه های غلط توسعه گازرسانی در سال های گذشته در کشور اشاره کرد و گفت: شرکت های گاز استانی برای توسعه گازرسانی روستایی پول قرض کرده اند یا تسهیلات بانکی گران قیمت گرفته اند و اکنون با مشکلات مالی مواجه هستند.

نیاز 62 میلیارد دلاری برای سرمایه گذاری در گاز
 
معاون وزیر نفت اظهار کرد: برای پنج سال آینده بودجه ای در حد 62 میلیارد ریال برای اجرای برنامه های شرکت ملی گاز ایران نیاز داریم.

وی گفت: اکنون مشتری گاز از بسیاری از کشورهای دنیا داریم و اگر شرایط فراهم شود باید خود را برای حضوری فعال در عرصه بین المللی فراهم کنیم.
 
عراقی تامین گاز به صورت پایدار در کشور را از مهمترین برنامه های شرکت ملی گاز ایران دانست و افزود: امسال مقداری با کمبود گاز مواجه خواهیم بود اما از سال 94 با تدابیر اندیشیده شده گاز دیگر قطع نمی شود.

انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار