مدیر باغبانی سازمان جهاد کشاورزی آذربایجان شرقی گفت: تعیین دقیق میزان آب مورد نیاز یک هکتار باغ گردو از کاشت تا برداشت گردو کار آسانی نیست، زیرا عوامل متعددی مثل سن، قدرت رشد، عملکرد و تراکم درخت نیز در این امر دخالت دارد.

سعداله اسکندری در گفتگو با خبرنگار باشگاه خبرنگاران تبریز افزود: دیرباردهی را نیز باید از مشکلات عمده گردوکاران قلمداد نماییم.

وی ضمن بازگو نمودن عوامل تاثیرگذار در عملکرد درختان گردو تصریح کرد: عملکرد درختان گردو بسته به سن و اندازه درخت، نوع خاک تغذيه و مقدار آبياری متغير است يک درخت بزرگ 40 ساله می تواند تا 175 کيلوگرم ميوه توليد کند در حالی که متوسط عملکرد آن 40 کيلوگرم است.

اسکندری ادامه داد: کارشناسان کنترل اندازه درخت، حفظ قدرت رشد و باردهی سيخکها، توليد شاخه های جديد برای جايگزينی شاخه های پيرتَر و کم بارورتَر و حذف شاخه های ضعيف خشک و مزاحم و ايجاد تسهيلات براي عمليات زراعي را از مهم ترین اهداف هرس درختان بارده گردو

می دانند.

مدیر باغبانی سازمان جهاد کشاورزی آذربایجان شرقی یادآور شد: عملکرد پایین، سختی عملیات داشت و برداشت، پایین بودن کیفیّت محصول و بالا بودن هزینه تولید از عمده ترین مشکلات تولید گردو در باغات گردوی کشور است.

اسکندری از کاهش کیفیّت مغز گردو با تاخیر در برداشت گفت و تاکید کرد: تاخير در برداشت موجب تيره تَر شدن رنگ مغز و کاهش کيفيّت آن مي شود.
 
انتهای پیام/ش
برچسب ها: درخت ، گردو ، تراکم
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.