درگردهمایی طرح کلان ملی طراحی و ساخت هواپیمای جت مسافربری 150 نفره در دانشگاه صنعتی اصفهان، پایان مرحله طراحی مفهومی و آغاز مرحله طراحی مقدماتی این طرح اعلام شد.

به گزارش باشگاه خبرنگاران اصفهان و به نقل از روابط عمومی دانشگاه صنعتی اصفهان در این نشست که با حضور رییس دانشگاه صنعتی اصفهان، مدیرعامل سازمان صنایع هوایی، رئیس سازمان هواپیمایی کشوری و مسئولان مراکز تحقیقاتی و دانشگاه های همکار در این طرح برگزار شد، اقدامات صورت گرفته در بخش طراحی مفهومی طرح مورد بررسی قرار گرفت.

مدیرعامل سازمان صنایع هوایی کشور با اشاره به گزارش های ارائه شده در این نشست پیرامون طراحی مفهومی بخش های مختلف هواپیمای مسافربری 150 نفره گفت: بین 95 الی 100 درصد این مرحله در بخش های مختلف به پایان رسیده که با اتمام این فاز، در مرحله طراحی مقدماتی برخی اصلاحات لازم انجام خواهد شد.

منوچهر منطقی افزود: منبع نخست تأمین بودجه این طرح شورای عالی عتف به عنوان مرجع تصویب این طرح کلان ملی است که با ساماندهی و تعریف طرح های تحقیقاتی دیگر در زیرسیستم های این طرح کلان و استفاده از بودجه تحقیقاتی سایر بخش ها، دیگر هزینه‌های آن نیز تأمین خواهد شد.

وی به محوریت دانشگاه صنعتی اصفهان در طراحی بخش اویونیک این هواپیما اشاره و تصریح کرد: اویونیک از بخش هایی است که در کشور کمتر به آن پرداخته شده و با توجه به وضعیت بسیار خوب کشور در حوزه های الکترونیک، مخابرات، کنترل و میکروالکترونیک و نیز توانمندی های چشمگیر اساتید این حوزه، در صورت توجه به این بخش، دستاوردهای ارزشمندی حاصل خواهد شد.

مدیرعامل سازمان صنایع هوایی کشور توانمندی ها و توفیقات دانشگاه صنعتی اصفهان در انجام پروژه های محول شده در بخش رادار را مبنایی به منظور ارائه پروژه اویونیک این طرح به این دانشگاه دانست و ادامه داد: اطمینان دارم دانشگاه صنعتی اصفهان در اجرای این بخش موفق خواهد بود.

رئیس سازمان هواپیمایی کشوری نیز مبنای این طرح کلان بعنوان نخستین طرح بزرگ کشور در این سطح را بهره گیری از توان و ظرفیت بخش های علمی کشور در زمینه های مختلف فنی و مهندسی مرتبط با هواپیما عنوان کرد.

علیرضا جهانگیریان افزود: در این طرح قریب به 200 نفر در قالب هفت گروه تخصصی و چهار گروه مدیریتی طراحی مفهومی این پروژه را انجام و یک هزار و 378 کتابچه یا مدرک فنی شناختی، توصیفی و کیفی تهیه نموده اند.

وی اضافه کرد: میزان فعالیت انجام شده در بخش طراحی مفهومی هواپیمای ملی 150 نفره در دانشگاه ها و پارک علم وفناوری همکار 456 هزار نفرساعت و در بخش صنعت 150 هزار نفر ساعت می باشد.

جهانگیریان با اشاره به گزارش های ارائه شده درخصوص طراحی مفهومی بخش های مختلف این هواپیما تصریح کرد: امروز بعنوان یک روز تاریخی شاهد آن بودیم که حداقل در فاز طراحی مفهومی، دانشگاه ها و مراکز تحقیقاتی همکار، حول این موضوع آموزش دیده اند، تجربه کسب کردند و توانسته اند این مرحله را مطابق با استاندارد های بین المللی به انجام برسانند.

در ابتدای این نشست رییس پژوهشکده اویونیک دانشگاه صنعتی اصفهان گزارشی ازفرآیند اجرای فازهای شناخت اولیه و طراحی مفهومی و اقدامات صورت گرفته دربخش اویونیک طرح کلان ملی طراحی و ساخت هواپیمای مسافربری 150 نفره، ارائه کرد.

وحید غفاری نیا با اشاره به مشارکت فعال و همکاری اعضای هیأت علمی دانشگاه صنعتی اصفهان، کادر پژوهشکده اویونیک این دانشگاه و نیز 90 دانشجوی کارشناسی ارشد و دکتری دراین طرح تصریح کرد: در مرحله بعدی انجام حدود چهارهزار فعالیت و نیز تهیه قریب به هزار کتابچه پیش بینی شده است.

همچنین در این نشست شرکت کنندگان از دانشگاه صنعتی امیرکبیر و پارک علم و فناوری فارس بعنوان مجری بخش بال و بدنه و نیز دانشگاه علم و صنعت بعنوان مجری بخش موتور این هواپیما به ارائه گزارش نهایی خود از انجام روند طراحی مفهومی در بخش های مورد نظر پرداختند.

بازدید از پژوهشکده اویونیک و نیز پژوهشکده فناوری اطلاعات و ارتباطات (فاوا) دانشگاه صنعتی اصفهان و توانمندی ها و دستاوردهای این دو مرکز مهم پژوهشی کشور، بخش پایانی این نشست بود.

گفتنی است: طرح کلان ملی توسعه فناوری‌های کليدی هواپيمای جت مسافربری 150 نفره با همکاری دانشگاه صنعتی امیرکبیر، دانشگاه صنعتی اصفهان، دانشگاه علم و صنعت و پارک علم و فناوری فارس از دوسال گذشته در حال انجام است

انتهای پیام/ز

منبع:ايرنا

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.