روزنامه ودومستی جمعه نوشت؛برای نخستين بار از قرن بيست و يکم نيروهای هسته‌ای آمريکا و روسيه برابرشدند.

به گزارش سرويس بين‌‌الملل باشگاه خبرنگاران؛ روزنامه ودومستی جمعه نوشت برای نخستین بار از ابتدای قرن بیست و یکم ،نیروهای هسته‌ای راهبردی روسیه به اندازه آمریکا از حامل‌ها و کلاهک‌های هسته ای برخوردار هستند.

وزارت امورخارجه آمریکا در گزارش اول سپتامبر خود درباره تبادل اطلاعات با روسیه درباره جنگ افزارهای راهبردی از این مسئله خبرداد. این تبادل اطلاعاتی در پیمان روسیه و آمریکا درباره کاهش سلاح های راهبردی ( استارت 3) که در سال 2011 در پراک به امضا رسید ، پیش بینی شده است .

براساس این پیمان ، حامل های راهبردی مستقر ،زیردریای های هسته ای پرتاب کننده این موشک ها ، بمب افکن های راهبردی و موشک های بالستیک انبار شده ، حامل های غیر مستقر و کلاهک ها در حامل های مستقر به طور مجزا شمارش شده است .

به گفته پاول پودویگ معاون جنگ افزار هسته ای روسیه ، علت افزایش شمار مهمات و حامل ها در دو بخش ، بهره برداری از زیردریایی نوع جدید 966 مجهز به موشک های جدید چند کلاهکی بولاوا در نیروی دریایی روسیه است .

اواخر سال 2013،نیروی دریایی روسیه دومین زیردریایی از کلاس الکساندر نووسکی را عملیاتی کرد. بنابر پیمان استارت ، هریک از 16 موشک این زیردریایی به عنوان یک حامل تلقی می شود و هرکدام شش کلاهک دارد.

پودویگ اعلام کرد علاوه براین موشک بین قاره ای تپل ام با یک کلاهک دیگر در نیروهای ارتش روسیه مورد استفاده قرار نمی گیرد . به جای آن موشک آراس که مهجز به سه کلاهک است در یگان های روسیه حضور دارد.

 به گفته وی تا سال 2018، هنگامی که محدودیت های پیش بینی شده در استارت 3 به اجرا در آید ، تساوی تقریبی بین نیروهای راهبردی روسیه و آمریکا برقرار خواهد شد و این درحالی است که در سال 2000 ، ما شاهد کاهش سریع تر نیروهای راهبردی روسیه در مقابل آمریکا بودیم زیرا حامل های از رده خارج با سرعت بیشتری از یگان های روسی خارج شد.

در عین حال ، به گفته پاول پودویگ ،نباید رسیدن به این برابری تسلیحات هسته ای راهبردی را کم اهمیت دانست.




انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار