چندین ساعت پس از اتمام مذاکرات 90 دقیقه ای نتانیاهو با اوباما در کاخ سفید ، مقامات کاخ سفید آشکارا از اسرائیل به سبب طرح تل آویو برای احداث دو هزار 600 شهرک جدید در شرق بیت المقدس انتقاد کردند.

به گزارش سرويس بين‌‌الملل باشگاه خبرنگاران، پایگاه اینترنتی میدل ایست آنلاین در گزارشی به قلم استیون کالینسون با عنوان "شهرک سازی و ایران دو موضوع مورد مناقشه بین اوباما و نتانیاهو" ، نوشت: خشم آمریکا از شهرک سازی های جدید اسرائیل  و شک و تردیدهای تل آویو بر سر دیپلماسی هسته ای آمریکا در قبال ایران سبب بروز مناقشات جدیدی بین باراک اوباما رئیس جمهور آمریکا و بنیامین نتانیاهو نخست وزیر اسرائیل به هنگام دیدار این دو مقام در کاخ سفید بود.

نتانیاهو پیشتر در گفتگو با خبرنگاران اعلام کرده بود دولتش همچنان درباره مسیر مذاکرات بین ایران و قدرت های جهان در زمینه محدود کردن برنامه هسته ای جمهوری اسلامی نگران است.

اوباما و نتانیاهو نخستین بار پس از رد و بدل کردن شدید اللحن ترین لفاظی ها بین خود بر سر بحران غزه در کاخ سفید با یکدیگر دیدار و گفتگو کرده بودند. اوباما و نتانیاهو با تأکید بر تعهدات تزلزل ناپذیر بین اسرائیل و آمریکا در عین حال همواره بر سر برخی موضوعات کلیدی با یکدیگر اختلاف نظر داشته اند.

جاش ارنست سخنگوی کاخ سفید اعلام کرد واشنگتن درباره گزارش ها در این زمینه که دولت اسرائیل در زمینه طرح شهرک سازی در یک منطقه حساس در شرق بیت المقدس گام هایی برداشته است، به شدت نگران است.

او همچنین گفت اسرائیل در پی اجرای این طرح پیامی بسیار جدی برای تل آویو ارسال خواهد کرد. او گفت این اقدام با هدف اعلام شده اسرائیل برای انجام مذاکره در زمینه دست یابی به توافق نامه ای نهایی با فلسطینیان در تناقض است.

ارنست همچنین گفت: این رویداد تنها محکومیت های جامعه بین المللی را در پی خواهد داشت و سبب فاصله گرفتن اسرائیل از حتی نزدیک ترین هم پیمانانش می شود.

او افزود این اقدام سبب مسموم شدن فضا نه تنها در مقابل فلسطینیان بلکه در مقابل همه دولت های عربی خواهد شد که نتانیاهو اعلام کرده است خواهان برقراری روابط با آنهاست.

ارنست گفت اوباما طی دیدار با نتانیاهو نگرانی های واشنگتن را در این زمینه به او منتقل کرده است.

نخست وزیر اسرائیل - که به شدت درباره تلاش های اوباما برای رسیدن به توافق هسته ای با ایران قبل از ضرب الاجل 24 ماه نوامبر تردید دارد -  قبل از برگزاری این مذاکرات خود با اوباما اعلام کرد اسرائیل در زمینه طرح های کلی این توافق نامه نگرانی هایی دارد.

نتانیاهو در گفتگو با اوباما اعلام کرد: ایران در پی دست یابی به توافقی است که سبب لغو تحریم های سخت گیرانه ای می شود که شما برای اعمال آنها به شدت تلاش کردید . این اقدام ایران را در آستانه تبدیل شدن به یک قدرت هسته ای قرار می دهد.

نتانیاهو به اوباما گفت: امیدوارم تحت رهبری شما چنین اتفاقی رخ ندهد.

نتانیاهو در مجمع عمومی سازمان ملل متحد اعلام کرده بود توافق هسته‌ای سبب خواهد شد تهران ظرفیت در اختیار داشتن هزاران سانتریفوژ را برای غنی سازی اورانیوم به دست آورد.

اظهارت نخست وزیر اسرائیل درباره ایران نشانه اختلاف نظر شدید و دیرینه بین اسرائیل و دولت اوباما درباره مذاکرات هسته ای می شود که با حضور تهران و پنج عضو دایم شورای امنیت سازمان ملل متحد بعلاوه آلمان برگزار می شود.

اسرائیل خواهان توقف کامل آن چیزی است که تل آویو آن را " برنامه هسته ای نظامی " تهران می‌داند . اسرائیل همچنین می گوید پس از دست یابی به توافق، باید ظرفیت غنی سازی تهران به صفر برسد.رئیس جمهور آمریکا در گذشته اعلام کرد دست یابی به چنین توافق نامه‌ای بعید به نظر می رسد.

اسرائیل می گوید اگر برای توفق برنامه هسته ای ایران توافقی حاصل نشود، حق اقدام نظامی علیه برنامه هسته ای تهران را برای خود محفوظ نگه می دارد.

باراک اوباما رئیس جمهور آمریکا همچنین اعلام کرد خواهان برگزاری مذاکراتی با نتانیاهو درباره بازسازی شهر غزه در پی جنگ امسال با جنبش مقاومت فلسطین - حماس - است ، جنگی که سبب کشته شدن بیش از دو هزار فلسطینی شد که بیشتر آنها را غیر نظامیان تشکیل می دهند. 


انتهای پیام./
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار