سومين و آخرين عملي كه حجاج روز دهم ذي حجه در سرزمين مِنا بايد انجام دهند، عمل حلق يا تراشيدن موهاي سر براي مردان و كوتاه كردن قدري از مو و ناخن براي زنان است.

به گزارش خبرنگار معارف باشگاه خبرنگاران؛ سومين و آخرين عملي كه حجاج روز دهم ذي حجه در سرزمين مِنا بايد انجام دهند، عمل حلق يا تراشيدن موهاي سر براي مردان و كوتاه كردن قدري از مو و ناخن براي زنان است.

حاجي‌‌ همان گونه كه با آغاز سفر روحاني حج، از خانه و كاشانه خود دور شده، عادت مألوف را به هم زده و سختي‌هاي زيادي را تحمل نموده، با نزديك شدن به مكه و مدينه و شروع اعمال و مناسك حج، سيرهايي دارد و مراحلي را به جهت رسيدن به كمال طي مي‌كند و در هر مقامي براي خودسازي و تهذيب نفس گامي به پيش برمي دارد.

با بستن احرام، مبارزه خود را با شيطان و نفس سركش آغاز مي‌كند و با انجام هر كدام از فرايض حج به نوعي از بندي رهيده و دري از رحمت را به روي خود مي‌گشايد.

با مُحرِم شدن، بسياري از كار‌ها بر او حرام مي‌شود و او با مراقبت از نفس خودش تلاش مي‌كند كاري را بر خلاف رضاي حضرت حق انجام ندهد.

باطواف وگرديدن به دورخانه توحيد، در عمل نشان مي‌دهد كه در اين جهان تنها بر محور يك كانون بايد چرخيد و چون حضرت ابراهيم كه پس از يك عمر مبارزه با شرك و بت پرستي در كمال تسليم به دور حق گرديد، اكنون او هم در اقتدا به اسوه پيامبران اين معناي ژرف را دريافته و معبود و معشوق خود را تنها خدا دانسته، با طواف به دور خانه‌اش و با انابه و استغفار همچون فرشتگان از او طلب مغفرت مي‌كند.

با پشت سر گذاشتن طواف در مقام ابراهيم پا در جاي پاي ابراهيم گذاشته و چون او رو به سوي خدا، نماز طواف را انجام مي‌دهد. پس از نماز طواف هاجروار بين خوف و رجاء هفت بار با پاي برهنه و با تذلل و خضوع بين كوه صفا و مروه، سعي را به جا مي‌آورد و پس از سعي با تقصير و زدودن آلودگي‌ها از خود، مرحله اول از فرايض حج تمتع را به پايان مي‌برد و خود راآماده مي‌كندتابارهاي سنگين‌تر را بردارد. با فرا رسيدن روز هشتم ذي حجه كم كم آماده مي‌شود تا احرام حج را ببندد. اين بار ازشهرمكه وازمسجدالحرام محرم مي‌شود و براي وقوف در عرفات، مشعر و منا و انجام اعمال حج تمتع خود را آماده مي‌كند.

حاجي با خيل عظيم زائراني كه از سراسرجهان آمده‌اند، در زمان‌هايي محدود و معين، روز نهم را در سرزمين عرفات و شب دهم را در مشعرالحرام وقوف مي‌كند و روز دهم وارد سرزمين منا مي‌شود.

در سرزمين منا و قربانگاه پس از طرد شيطان و رمي آن، ايثار و گذشت خود را در مصرف مال دنيا نشان داده و در راه دوست ذبيحه‌اي را قرباني مي‌كند، و اكنون پس از طي همه مراحل و اعمال حج، نوبت به آزمايشي ديگر مي‌رسد كه يكباره پا روي هواهاي نفساني گذاشته به نوعي خود را بيازمايد. او اكنون مي‌خواهد با عمل حلق، زيبا‌ترين و آرماني‌ترين گام را براي رام كردن نفس خويش بردارد و اوج عبوديت را رقم زند.

بايد پذيرفت كه مو يكي از مظاهر جمال براي هر مرد و زن است. در صدر اسلام يكي از علايم و نشانه‌هاي بردگان اين بودكه موهاي آن‌ها را از بيخ مي‌تراشيدند.

و امروز حاجي مي‌خواهد چون بردگان، با نشان دادن كمال بندگي اين مظهر جمال را هم از خود دور كند و در جنگي مستقيم با شيطان، پيروز ميدان باشد.
برچسب ها: حلق ، خضوع ، حاجی ، منا ، شیطان نفس
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار