یک روانشناس گفت: علت طلاق را باید ریشه یابی و تحلیل کرد نه اینکه صرفا با تحت فشار گذاشتن زوج‌ها از نظر روانی، باعث آشتی آنها شویم.

 جعفربای  روانشناس در گفتگو با خبرنگار اجتماعی باشگاه خبرنگاران، افزود: آمارها نشان می‌دهد بسیاری از زوجین که برای بار دوم تلاش می‌کنند تا زندگی مشترک خود را از نو شروع کنند با شکست مواجه می‌شوند. 

وی با اشاره به اینکه تقریبا بیشتر ازداواج‌های دوم حتی زودتر از طلاق اول به جدایی ختم می‌شوند، افزود: این موضوع برخاسته از شناخت‌های سطحی است چرا که علت اصلی طلاق در جامعه ما، ازدواج‌های غیرکارشناسی و همچنین تصمیم برای ازدواج مجدد معمولا بدون بررسی درست و غیرکارشناسانه و از روی احساسات صورت می‌گیرد. 

وی با بیان اینکه مشاوره قبل از ازدواج نه تنها نهادینه نشده حتی برای همه طبقات اجتماع نیز در دسترس نیست، تصریح کرد: افراد بر مبنای همان روش سنتی باهم ازدواج می‌کنند درحالی که شرایط امروز زندگی افراد کاملا تغییر کرده است. 

این روانشناس عنوان کرد: در جامعه سنتی گذشته آنقدر جمعیت که بود که شما به راحتی به خلق و خوی افراد دست پیدا می‌کردید، اما درجامعه پیچیده الان مردم از ماسک‌های اجتماعی بیشتر استفاده می‌کنند و به راحتی نمی‌شود آن‌ها را شناخت.

وی با بیان اینکه افراد بسیاری هستند که پس از طلاق احساس دوگانه‌گی نسبت به شریک سابق زندگیشان پیدا می‌کنند، افزود: گاهی زوجین شریک زندگیشان را غیرقابل تحمل می‌دانند گاهی هم به دلیل احساس گناه فکر می‌کنند به اندازه کافی برای زندگیشان تلاش کافی نکرده‌اند و باید فرصتی دوباره به همسر خود دهند. 

بای با اشاره به اینکه طلاق یک واقعیت اجتماعی است و پدیده‌یی که وجود داشته و دارد و آمار آن روبه فزونی است اضافه کرد: حدود نیمی از طلاق‌ها در پنج سال اول زندگی مشترک روی می‌دهد و 14 درصد جدایی‌ها هم مربوط به زوج‌هایی است که کمتر از یک سال از ازدواجشان نگذشته است. 

وی بیان کرد: بدون شک یکی از اصلی‌ترین راهکارهای مقابله با معضلاتی از جمله طلاق و تبعات آن، تقویت نهاده خانواده است. 

بای اظهار داشت: بازگشت به زندگی با همسر سابق در صورتی ممکن است که از کارشناسان حرفه‌یی کمک گرفته شود و پس از مشخص شدن علت طلاق، زوجین به اشتباهات گذشته خود پی ببرند و به قصد جبران، زندگی مجدد را شروع کنند. 

وی خاطر نشان کرد: به هرحال نباید برای بازگشت به زندگی با همسر سابق عجله کرد و به خاطر پادرمیانی وریش سفیدی بزرگترها و فرار از تنهایی، دلسوزی و عذاب وجدان به زندگی مشترک سابقشان بازگردند. 

انتهای پیام/   
برچسب ها: طبقات ، طلاق ، ریش سفید
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار