جنگ ائتلاف آمریکا و منتحدانش ضد داعش هزینه های زیادی در بر دارد که قرار است کشورهای عرب حاضر در ائتلاف بیش از نیمی از هزینه ها را متقبل شوند.

به گزارش سرويس بين‌‌الملل باشگاه خبرنگاران، شبکه المنار گزارش داد: بر اساس آمارها و تخمین های اولیه، هزینه جنگی که آمریکا و متحدانش علیه داعش و النصره در سوریه و عراق به راه انداخته اند ماهانه بیش از یک میلیارد خواهد بود. پنتاگون پیش از آغاز حملات هوایی هزینه های این عملیات را برای آمریکا در حدود هفت میلیون و پانصد هزار دلار تخمین زده بود اما گزارش ها حکایت از آن دارد که هزینه آمریکا بسیار بیشتر از این میزان خواهد بود. واشنگتن در این عملیات از سلاح های مدرن مانند موشک های تاما هاوک استفاده می کند که قیمت هر فروند آن یک میلیون و پانصد هزار دلار است. علاوه بر این پرواز هواپیماهای اف-22 ریتور هر ساعت بیش از 68 هزار دلار هزینه در بر دارد. البته هزینه های دیگر را هم باید به این آمارها افزود. 

این میزان هزینه، به گفته کارشناسان کمترین هزینه ای است که کشورهای ائتلاف باید متحمل شوند. این در حالی است که گفته می شود این جنگ بیش از سه سال به طول خواهد انجامید که این مساله ائتلاف را با هزینه های اضافی دیگری روبرو خواهد کرد بویژه زمانی که قرار باشد کشوهای عضو ائتلاف از سلاح های پیشرفته استفاده کنند و پایگاهی برای انجام عملیات خود تشکیل دهند. 

اکنون سوال مهم این است که هزینه‌های این عملیات از کجا تامین خواهد شد؟ در آمریکا صندوق سپرده ای خارج از بودجه اصلی برای جنگ ها وجود دارد اما برای این جنگ بودجه خاصی لازم است که کشورهای عرب حاضر در ائتلاف مانند عربستان، قطر و امارات تامین بیشتری هزینه ها را متقبل شده اند که با افزایش مدت زمان انجام عملیات، این هزینه ها بیشتر خواهد شد و بار مالی سنگینی را بر این کشورها تحمیل خواهد کرد.


انتهای پیام./
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار