ذره بین این هفته مسائلی از جمله جولان دلالان در بازار مواد غذایی،تخلف شرکت‌های هواپیمایی، توقف ارائه تسهیلات به بافت‌های فرسوده و تخریب زیست کره ارسباران را مورد بررسی قرار داد.

به گزارش خبرنگار اجتماعی باشگاه خبرنگاران، خبرنگار ذره بین اولین سوژه خود را با تخلف بعضی از شرکت‌های هواپیمایی شروع کرد.

تخلفی که درآن به ازای هر بلیط هواپیما دو میلیون تومان هزینه از مشتریان دریافت می‌شود اما صندلی به وی تعلق نمی‌گیرد مصداق این تخلف را پدری مدعی بود که بلیط دختر 5 ساله وی به عنوان بلیط نوزاد محسوب شده و صندلی وی به یک فرد بزرگسال دیگر تعلق گرفته است.

پیگیری‌های 20:30 نشان می‌داد که آژانس مسافرتی با شرکت هواپیمایی دست به یکی کرده و بلیط کودکان را به چند نفر دیگر فروخته است.

پاک نیت مدیر بازرسی سازمان هواپیمایی با تأیید این موضوع در پاسخ پیگیری‌های انجام شده گفت: بلیط صادر شده است اما بعد صندلی به فرد دیگری داده شده است.

وی این کار را نادرست دانست و اظهار داشت: متاسفانه این موارد از سوی آژانس‌های مسافرتی سر می‌زند و ما هم شدیداً با آن‌ها برخورد می‌کنیم.

*تخریب زیست کره ارسباران

خبرنگار باشگاه خبرنگاران
در سوژه دوم خود به سراغ جنگل‌های ارسباران در استان آذربایجان شرقی رفت.

جنگل‌هایی که به اندازه یک صدم مساحت ایران وسعت دارد و به عنوان ذخیره‌گاه زیست کره در یونسکو ثبت شده است، اما این روزها انفجار‌های معدن سونگون درست در دل این جنگل باعث تخریب این زیست کره شده است.

سازمان محیط زیست می‌گوید: آلایندگی و تخریب‌های کارخانه مس سونگون خیلی بیشتر از حد مجاز است و به هشدار‌های محیط زیست توجهی نمی‌شود.

رسولی معاون محیط زیست استان آذربایجان شرقی در این خصوص بیان داشت: متاسفانه در این زیستگاه که منحصر به فرد است و حدود بیست برابر تنوع گیاهی ایران تنوع دارد، دست به تخریب زده‌اند و برایشان مسئله‌ای نیست که مرتع و یا جنگل را از بین می‌برند.

نکته جالب  این است که خود مسئولان معدن مس سونگون این تخریب‌ها را قبول دارند و ادعا دارند که خسارت آن را پرداخت می‌کنند.

رئیس بهره‌برداری معدن سونگون در خصوص پرداخت خسارت به محیط زیست گفت: طبیعی است زمانی که برای احداث کارخانه‌ای وارد محیطی می‌شوید خسارت‌هایی بوجود می‌آید لذا بیش از 77 میلیارد تومان خسارت وارد شده است که شرکت مس درحال پرداخت آن به منابع طبیعی و محیط زیست است تا آنان برای احیای این بخش سرمایه گذاری کنند.

اما به قول لاریجانی رئیس مجلس تخریب جنگل ضرر جبران ناپذیر است و رقمی که از بین میرود قابل جایگزینی نیست.

*جولان دلالان در بازار مواد غذایی


خبرنگار 20:30
در سوژه بعدی خود پای سیاست از تولید به مصرف را به ذره بین کشاند.

سیاستی با هدف کوتاه شدن دست دلال‌ها و کنترل شدن قیمت‌ها. اما کافی است در این میان پای بسته‌بندی باز شود تا دلالی‌ها خودنمایی کند، نمونه بارز این دلالی‌ها در قیمت یک نوع چای است که قیمت نوع بسته‌بندی چهارصد و پنجاه گرمی آن 19 هزار و نهصد تومان است اما قیمت یک کیلوی آن در بازار آزاد بدون بسته‌بندی 28 هزار تومان است.

به گفته کرباسی عضو اتحادیه بنکداران حدود 20 تا 25 درصد بسته‌بندی باید خرده فروشی شود اگر ببینیم جایی قیمت‌ها صد در صد فرق می‌کند مشکل از قیمت گذاری است چرا که شرکت‌های معروف به بهانه برند بودن، قیمت‌های بالاتری ارائه می‌کنند.

در ادامه پیگیری‌ها وقتی موضوع را با سازمان حمایت مصرف کنندگان و تولیدکنندگان در میان گذاشتیم ما را به ستاد تنظیم بازار ارجاع داد و البته ستاد تنظیم بازار هم گفت که به سراغ سازمان حمایت برویم.

اما رجایی رئیس کمیسیون کشاورزی مجلس در این خصوص یادآور شد: سازمان حمایت مصرف‌کنندگان وظیفه نظارت به این مسائل را دارد و اگر جایی تخلفی مشاهده کرد باید وارد عمل بشود و برخورد لازم را انجام دهد.

وی در ادامه افزود: این موضوع از بحث تولید و تجارت و تنظیم بازار است.

*توقف ارائه تسهیلات به بافت‌های فرسوده

در سوژه بعدی خبرنگار ذره بین از خبری مبنی بر توقف ارائه تسهیلات بانکی گفت که یک ماه گذشته حسابی خبرساز شده بود.

خبری که سیف رئیس بانک مرکزی آن را تکذیب کرد و اظهار داشت: چنین چیزی وجود ندارد، بخشی از تسهیلاتی که نظام بانکی پرداخت می‌کند مربوط به ساختمان و مسکن است و همواره این بحث دنبال می‌شود.

اما پای ساختمان‌های نیمه ساز در بافت فرسوده که رفتیم شاهد بودیم که چنین ادعایی صحت ندارد به گفتۀ یکی از مالکانی که برای ساخت بنای فرسودۀ خود مجوز گرفته بود، مجوز برای ساخت بافت فرسوده گرفته شده است اما با مراجعه به بانک وامی پرداخت نشده است.

البته نکته جالب این است که پروندۀ وام بافت فرسوده در شرکت عمران و نوسازی وزارت مسکن هم بسته شده بود که دوربین مخفی 20:30 نیز این موضوع را تأیید کرد.

برای دیدن فیلم اینجا کلیک کنید.

انتهای پیام/
برچسب ها: سازمان ، بلیط ، صندلی
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار