آخرین کاروان و تیم اعزامی به بازی‌های آسیایی اینچئون به ایران بازگشت و به ظاهر پرونده کار نمایندگان ایران بسته شد ولی از نگاه مطبوعاتی این پرونده تازه باز شده است.

به گزارش خبرنگار ورزشی باشگاه خبرنگاران شاید کسب 21 مدال طلا و رسیدن به مقام پنجمی بازی‌های آسیایی در ظاهر به به و چه چه دارد اما باید به عمق ماجرا و این که مدال‌ها را چگونه و از چه رشته‌هایی به دست آورده‌ایم توجه کرد.
 
برخلاف همیشه که مطالبمان روی افتخار آفرینی‌ها متمرکز می‌شود امروز می‌خواهیم در این مطلب حق و دین خو را نسبت به رشته‌های مظلوم و بی‌سروصدا در ایران ادا کنیم.
 
ما امسال در رشته‌هایی چون والیبال برای نخستین باردر تاریخ ورزش گروهی کشور به مدال طلا دست پیدا کردیم اما همچنان در رشته‌های پایه جزو عقب افتادگان هستیم و به جز 2 مدال طلا احسان مدادی و لیلا رجبی سهمی دیگر از مدال‌های اینچئون نداشتیم.
 
یکی از رشته‌هایی که می‌توانست در این دوره از بازی‌های آسیایی اینچئون برای ایران افتخارآفرینی کند رشته شنا، شیرجه و واترپلو است ولی مسئولان کمیته ملی المپیک کمتر از یک ماه مانده به اعزام کاروان به کره جنوبی از عدم موافقت با حضور تیم‌های شیرجه و واترپلو به اینچئون خبر داد که مسئولان فدراسیون به دلیل جلوگیری از بروز مسائل حاشیه‌ای در کاروان اعزامی و تبعیت از تصمیم کلان اتخاذ شده هیچ گونه اعتراضی نکردند و به تعبیری آب از آب تکان نخورد.
 
از تمامی این مسائل و حرف و حدیث‌ها که بگذریم باید توجه داشته باشیم که شنا در صورت سرمایه‌گذاری و برنامه‌ریزی سالیانه (ازگذشته تاکنون) به تنها می‌توانست 38 مدال را برای ایران به دست آورد ولی حیف و صد افسوس از عدم آینده‌نگری در ورزش کشور....
 
به منظور پربارترشدن این مطلب به سراغ "محسن رضوانی" رئیس فدراسیون شنا، شیرجه و واترپلو رفتیم تا به تعبیری نگاه ذره بینانه وفنی‌تری به مسائل داشته باشیم وی که سال‌ها به عنوان کاپیتان تیم ملی واترپلو در مسابقات مختلف حضور داشت کمتر از یکسال است که در رأس فدراسیون فعالیت می‌کند و همگان از وی به خاطر واترپلویی بودن و از این خانواده بودن توقعی دوچندان نسبت به دیگر روسا دارند اما آن طور که از ظواهر امر پیداست تیغ تیز رضوانی باتجربه هم در مقابل کمبود امکانات و بودجه برشی ندارد وی مجبور است از راه‌های میانبر برای رفع مشکلات اقدام کند.
 
وی در این خصوص گفت: اگر به طور کلی بخواهیم به مدال‌های توزیع شده در بازی‌های آسیایی نگاه کنیم 38 مدال در رشته شنا، 2 مدال در واترپلو، سه مدال در شنای موزون و 10 مدال در شیرجه توزیع شد که جمعا 53 مدال به این رشته‌ها تعلق داشت. 47 مدال هم به دومیدانی و 18 مدال هم به ژیمناستیک اختصاص داشت که سهم ایران از 118 مدال توزیع شده در رشته‌های پایه فقط 2 مدال طلا در دو میدانی بود.
 
رضوانی تصریح کرد: ما در ورزش پایه هیچ کجای ورزش جهان نیستیم باید یک روزی استارت این کار در مطبوعات زده شود تا گام‌های موثر در رشته‌های پایه برداشته شود. در غیر اینصورت ما در سال‌های آینده هم در این رشته‌ها مدال آور نخواهیم شد. مسئولان باید بدانند به اندازه کافی در رشته‌های کشتی، تکواندو... مدال گرفتیم حال دیگر وقت آن است که در رشته‌های پایه سرمایه‌گذاری کنیم.

وی تصریح کرد: در ورزش شنا اگر بخواهیم موفق شویم باید یک پرسه 4 الی 6 ساله را طی کنیم. درحال حاضر برخی هیئت‌های شنا در استان‌ها یا استخر دارند و یا ندارند. طبق یک برنامه هدفمند برای رسیدن به مدال آسیایی باید استخرها به هیأت‌های استانی بازگردانده شود تا یکسری از استان‌ها را به عنوان استان ملی و یکسری دیگر به عنوان پایگاه قهرمانی تبدیل کنیم، استان های ملی به دنبال توسعه شنا و پایگاه‌های قهرمانی هم به صورت مجزا کار خود رادنبال کنند.
 
رئیس فدراسیون شنا، شیرجه و واترپلو در ادامه اظهار داشت: در ایران ما فقط 4 یا پنج استخر 50 متر استاندارد داریم این استخرها باید در اختیار هیات‌ها قرار بگیرد یکسری استعدادها در رده 15، 16 سال داریم که باید در این استخرها تمرین کنند اگر بحث مدال‌آوری در شنا به مدت چند سال از ذهن‌ها خارج و نگاه‌ها روی آینده‌نگری معطوف شود به طور حتم به مدال آسیایی خواهیم رسید.
 
رضوانی خاطرنشان کرد: جمال چاوشی تنها شناگر حاضر در بازی های آسیایی دوره گذشته بود که در ماده 50 متر جایگاه 21 را کسب کرد ولی در اینچئون با هفت پله صعود در مکان 14 ایستاد.
 
آریا تسنیمی شاد شناگر 14 ساله ای که 2 سال پیش کشف شد و توانست در ماده 200 متر قورباغه رکورد خوبی را به ثبت رساند و رکورد علیرضایی را جابه جا کند. "مهدی انصاری" دیگر شناگر عضو تیم ملی ایران که در میانه و استخر 17 متری تمرین می‌کرد یک ماه پیش توانست رکورد 100 متر پروانه که متعلق به حیدرضا مبزر در سال 2006 بود را جا به جا کند ولی در بازی‌های آسیایی اینچئون به دلیل استرس وفشار زیاد از ناحیه کتف دچار مصدومیت شد.
 
آرشام میرزایی نیز از 2 سال قبل به بحث قهرمانی وارد شده است  فقط در یک دوره مسابقات جهانی شرکت کرد.
 
اگر  عملکر شناگران ایران در بازی های اینچئون را با دوره قبل مقایسه کنیم متوجه رشد کیفی کار شناگران خواهیم شد.
 
*باید حرکت به سمت مدال آوری را آغاز کنیم
 
رئیس فدراسیون شنا، شیرجه و واترپلو گفت: تا کی بگوییم ما به مسابقات فینال گروه A فلان مسابقات صعود کردیم و یا چند رکورد ملی جا به جا شده است، به نظرم دیگر باید به این نوع عملکرد پایان دهیم و به سمت کسب مدال حرکت کنیم. این مدتی است که عوام هم از ما توقع دارند ما می‌خواهیم مدال‌آور شویم ولی با این امکانات نمی‌شود چون در رشته‌های پایه داستان مدال‌آوری با دیگر رشته‌های تفاوت دارد.
 
رضوانی افزود: من هنوز یک سال نیست که رییس فدراسیون شده ام و برنامه‌های زیادی در دستور کار دارم به طور مثال در واترپلو یک تیم جوان را انتخاب و تمرین می‌دهیم آنها می‌توانند در آینده‌ای نه چندان دور حقانیت واترپلو را به همگان ثابت کنند.
 
*با 100 میلیون سه تیم ملی آماده کردیم
 
رضوانی یاد‌آور شد: کل بودجه ای که کمیته ملی المپیک در خصوص آماده‌سازی سه تیم واترپلو، شیرجه و شنا به منظور حضور در بازیهای آسیایی به ما داد فقط 100 میلیون تومان بود با وجود آن که تیم شنا حضورش تا یک ماه مانده به اعزام به اینچئون مشخص نشده بود ما تمرینات را از فروردین سال جاری آغاز و ملی‌پوشان در اردوهای شیراز، تهران و مجارستان به طور شبانه‌روزی و مداوم تمرین کردند در خصوص تیمهای واترپلو و شیرجه هم باید بگویم آنها با هدف حضور در این رقابتهای تا مردادماه تمرین کردند که کمتر از یک ماه مانده به اعزام ملی‌پوشان حضور این 2 تیم منتفی شد.
 
رضوانی پرداخت حقوق به ملی‌پوشان را از اقدامات انگیزه‌ساز برای شناگران عنوان کرد و افزود: سعی کردیم تا جایی که توان داریم اجازه دهیم مشکلات مالی فدراسیون روی کار ملی‌پوشان تاثیرگذار باشد و با هر سختی که بود ماهی 500 هزار تومان به عنوان حقوق به شناگران پرداخت کردیم.
 
طبق قولی هم که به ملی‌پوشان داده بودم به هر شناگری که در اینچئون موفق به رکوردزنی شد مبلغ یک میلیون تومان پاداش تعلق گرفت.
 
*ورزش پایه نیاز به عزم ملی دارد
 
عضو اسبق تیم ملی واترپلو کشورمان در ادامه گفت: باید در ورزش پایه یک عزم ملی صورت بگیرد مسئولان دست‌اندر کاران مطبوعات، فدراسیونها، وزارت ورزش جوانان کمیته ملی المپیک و آموزش و پرورش و ... باید دست در دست هم دهند تا در ورزش پایه تحول بزرگ و جدی صورت گیرد ما در مسابقات دوره بعد بدون ورزش پایه نمی‌توانیم عنوان خوبی را به دست آوریم.
 
*برای حمایت از شناگران دولت باید وارد عمل شود
 
رضوانی در خصوص مبلغ قرار داد شناگران در مسابقات باشگاهی اظهار داشت: شناگران سطح بالا و تاپ کشور حداقل 16 میلیون تومان قرارداد می‌بندند چون در این رشته استقبال حامیان مالی خوب نیست معتقدم رشته‌های پایه باید توسط دولت حمایت شوند.
 
انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار