به گزارش
خبرنگار علمی باشگاه خبرنگاران، علیرضا چشم جهان عضو هیأت مدیره انجمن کشتیسازی در دومین نشست تخصصی صنایع دریایی که در مرکز همکاری فناوری و نوآوری ریاست جمهوری برگزار شد، طی سخنرانی گفت: حمل و نقل نیروی محرکه صنعت و تجارت در اقتصاد جهانی است. عواملی چون برخورداری از قابلیت جابجایی انواع کالاها با ظرفیت بیشتر، هزینه پایین نسبت به سایر روشهای حملونقل، خطر کمتر نسبت به سایر شیوههای حملونقل، سازگاری بیشتر با محیط زیست از جمله عوامل اصلی برتری حملونقل دریایی بر سایر انواع حملونقل است.
وی افزود: افزایش تعداد، اندازه و ظرفیت کشتیها، تجمیع ظرفیت خطوط کشتیرانی در مسیرهای اصلی، افزایش تعداد و ظرفیت بنادر، گسترش شبکههای حمل و نقل دریایی، تسهیل در قوانین و مقررات کشورها در جهت توسعه حملونقل دریایی از جمله تأثیرات توسعه حملونقل دریایی به شمار میآید.
چشم جهان در ادامه به انواع بنادر اشاره کرد و گفت: سه نوع بندر در سطح جهان وجود دارد که فعالیت بنادر نسل اول در تخلیه، بارگیری و انبار کردن کالا و بنادر نسل دوم در تخلیه، بارگیری، انبار و توزیع کالا و بنادر نسل سوم در تخلیه، بارگیری، انبار کردن، تولید و ایجاد ارزش افزوده است و هماکنون در کشور، بندر امام خمینی (ره) و بندر رجایی از جمله بنادر نسل سوم به شمار میآیند البته فاصله برای رسیدن و پیشرفت در بنادر همچنان وجود دارد، چنانچه در بندر رجایی ۷۷ درصد بازار داخلی و ۲۳ درصد بازار خارجی است در حالیکه بندری که فاصله اندک تا امارات است ۷۰ درصد بازار خارجی را تأمین کرده است.
انتهای پیام/