دولت ترکیه در وضعیت سختی از لحاظ تهدید امنیت داخلی قرار گرفته است. کردها بشدت از تعلل ترکیه در کمک به کردهای عین العرب (کوبانی) در برابر تروریست‌های داعش عصبانی هستند.

به گزارش گروه وبگردی باشگاه خبرنگاران، تأثیر جنگ عین العرب (کوبانی) بر ترکیه صرفا در این نیست که هزاران پناهنده کرد به ترکیه فرار کرده اند. بلکه مماشات دولت آنکارا در اقدام عملی در کمک به کوبانی، موجب بر انگیخته شدن خشم کردهای ترکیه نیز شده است.
 
روزنامه الاوسط کانادا در این باره می‌نویسد: با تعلل ترکیه در انجام اقدامی مؤثر در عین العرب، شهرهای ترکیه شاهد برگزاری تظاهرات متعدد در اعتراض به نوع عملکرد دولت ترکیه است، به طوری که تاکنون یک نفر در شهر «موش» در جنوب شرق ترکیه کشته شده و صدها تن دیگر بازداشت شده‌اند.
 
تظاهرات‌کنندگان به برخی ساختمان‌های دولتی و بانک‌ها و مراکز خرید حمله‌ور شده‌اند و پرچم‌های «حزب کارگران کردستان» (پ.ک.ک) را بالای ساختمان‌ها برافراشته‌اند.
 
در شهرهای «وان» و «ماردین» در نزدیکی شهر «قامشلی» سوریه حالت اضطراری اعلام شده و پلیس ترکیه در تمامی کشور به خصوص در دو شهر آنکارا و استانبول به حالت آماده‌باش در آمده است و دولت ترکیه از درگیری‌های قومی شدیدا هراس دارد.
 
خشم کردهای ترکیه از روز گذشته (سه‌شنبه) بشدت افزایش یافته است، هنگامی که رجب طیب اردوغان با ذکر این که کوبانی، در آستانه سقوط قرار دارد اما بر حمایت از مخالفان سوریه برای براندازی بشار اسد تأکید کرد این حرف خشم کردها را برانگیخت.
 
پیش از این «عبدالله اوجالان» رئیس حزب کارگران کردستانی، دولت آنکارا را به فسخ قرارداد صلح در صورت انجام کشتار در کوبانی توسط داعش تهدید کرده بود.
 
وی دولت ترکیه را تا 15 اکتبر پیش رو برای اتخاذ اقدامی صریح و روشن در حمایت از کردهای کوبانی، مهلت داده است.
 
روزنامه الاوسط، در ادامه به نقل از تحلیل‌گران ترکیه می‌نویسد: برخی تحلیلگران بر این باورند که سکوت نسبی ترکیه در قبال حوادث کوبانی با این هدف انجام می‌شود که کردهای سوری طرفدار حزب کارگران کردستان را به سمت «مسعود بارزانی» متمایل کند، بارزانی که با عبدالله اوجالان مخالف است.
 
برخی دیگر  از تحلیلگران نیز می‌گویند: همان طور که ترکیه در قبال سقوط شهرهای «جرابلس» و «تل أبیض» سوریه سکوت کرد، در قبال کوبانی نیز تا زمانی که مجبور به رویارویی مستقیم نشده دست به کاری نخواهد زد و همچنین اردوغان سعی دارد در این شرایط ائتلاف ضد تروریستی غرب ر ا در جهت براندازی حکومت بشار اسد به کار گیرد.
 
همه این ها در حالی است که رهبران حزب «دموکراسی مردمی» وابسته به کارگران کردستان، حکومت ترکیه را به حمایت از تررویست‌های داعش  متهم می‌کنند؛ اتهامی که جو بایدن معاون رئیس جمهوری آمریکا هفته گذشته به صراحت آن را علیه متحدان آمریکا، یعنی عربستان، ترکیه و امارات به کار برد./انتهای پیام
برچسب ها: وبگردی ، خبرنگاری ، داعش
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.