دکتر سیاری گفت: به زودی برنامه ارتقای آموزشی مربیان بهورزی به کاردانی و ارتقای مراکز آموزش بهورزی به مرکز آموزش عالی سلامت شهرستان، به عنوان بخشی از طرح تحول نظام سلامت است که، از سوی معاونت بهداشتی و همکاری معاونت آموزشی وزارت بهداشت آغاز می شود.

به گزارش گروه علمي،‌ پزشكي باشگاه خبرنگاران به نقل از وبدا،دکتر علی اکبر سیاری در خصوص اجرای یکی از بسته های بهداشتی طرح تحول نظام سلامت گفت: در حال حاضر بيش از 30 هزار بهورز در كشور فعاليت مي كنند و پیشرفت تحصیلی و ارتقاء علمی بهورزان از برنامه هایی است که در دستور کار وزارت بهداشت قرار گرفته است.

معاون بهداشتی وزارت بهداشت افزود: ارتقاء سطح مراکز آموزش بهورزی به مرکز آموزش عالی سلامت شهرستان یكی از برنامه های مهم این دوره است که مصوبه آن را از شورای گسترش گرفته ایم.

وی در ادامه توضیح داد: بهورزان، نمونه بسيار مناسبي از فناوري كم هزينه و  بهترين پیام آوران سلامت در کشورند که با تلاش مضاعف خود و با كمترين امكانات ، نقش مهمی در پیشگیری از بيماري ها و صیانت از سلامت مردم دارند.

دکتر سیاری خاطر نشان کرد: اگرامروز شاهد ريشه كني بيماريهايي مانند فلج اطفال،کاهش مرگ و میر کودکان و مادران و كاهش بيماريهاي واگير در كشور هستيم باید بخشی از آنها را مرهون ‌زحمات‌ و تلاش‌ بهورزان‌ بدانیم‌، زیرا ارتقای‌ شاخص ‌های‌ بهداشتی‌ کشور به ویژه در روستاها در گروی تلاش‌ و فعالیت‌ این‌ عزیزان‌ است‌.

معاون بهداشتی وزیر بهداشت گفت: در برنامه تحول نظام سلامت در حوزه بهداشت، که در اجلاس روسای دانشگاه های علوم پزشکی سراسر کشور با ابلاغ وزیر بهداشت کلید خورد، ساخت و بهره‌برداری از هزار و 995 خانه بهداشت جدید تا بهمن ماه امسال ، تحول در خدمات مراقبتهای اولیه برای 23 میلیون روستایی و شهرهای زیر 20 هزار نفر در اولویت قرار دارد همچنین، بازسازی و نوسازی مراکز بهداشتی درمانی روستایی از نظر فضای فیزیکی، تجهیزات، بهبود استانداردها، ارتقای سطح مراکز آموزش بهورزی و مربیان بهورزی به کارشناسان ارشد و تامین 7600 پزشک، ماما، کاردان و کارشناس برای مناطق محروم کشور نیز بخش دیگری از این برنامه است.

وی با تاکید بر اینکه، بهورزان با نگاه پيشگيري از بيماريها تربيت می شوند، افزود: آنچه نياز فعلي آنهاست، ارتقاي كيفي آموزش ها و متناسب سازي آن با انتظارات جامعه است. از سوي ديگر بايد ترويج سبك زندگي سالم در اولويت فعاليت هاي بهورزان براي پيشگيري از بيماريهاي غيرواگير قرار گيرد كه در دستور كار وزارت بهداشت است.

دکتر سیاری اذعان کرد: در حال حاضر 29 درصد از جمعیت کشور در مناطق روستایی ساکن هستند و بدون توسعه روستا ، توسعه شاخصهای سلامت امکان پذیر نیست و با توجه به تغییر نیازها نقش موثر بهورزان بسيار مهم و تعیین کننده است .

وی همچنین اعتلاي سلامت روان، ارائه خدمات پيشگيرانه، بهبود کيفيت و شيوه زندگي و گسترش زندگي توام با شادابي و سرزندگي را از دیگر ماموريتهاي مهم بهورزان در مناطق روستايي اعلام کرد.

شایان ذکر است، تامین مکمل های دارویی، 426 قلم دارو، خدمات رادیولوژی و آزمایشگاهی و خدمات دندانپزشکی از دیگر اقداماتی است که در برنامه پزشک خانواده در دست اقدام است.همچنین کاهش میزان پرداخت بیمارانی که از طریق سیستم ارجاع به بیمارستان ارجاع داده می شوند به میزان 5 درصد هزینه های تمام شده در بیمارستان از دیگر اقدامات مرحله دوم طرح تحول سلامت است.




انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.