مردم لبنان، به طورکلی و ساکنان جنوب لبنان خصوصا، به زندگی تحت تهدید دائمی جنگ با اسرائیل عادت کرده اند؛ ولی این عادت کردن، از نگرانی آنها در تمام سناریوها و تنش‌هایی که مرزهای لبنان و اسرائیل شاهد آن است، نمی کاهد.

به گزارش سرويس بين‌‌الملل باشگاه خبرنگاران به نقل از روزنامه "النهار"؛ سوال قابل طرح در این شرایط، این است که آیا اینکه حزب الله مسوولیت انفجار بمب در مزارع "شبعا"، به هنگام حضور گشتی های اسرائیل در این منطقه را به عهده گرفته، مقدمه ای برای تشنج بیشتر و مقابله گسترده تر است؟ آیا این نشان از آن دارد که آرامش چند ساله موجود در مرزهای لبنان و اسرائیل در آستانه فروپاشی قرار دارد؟ آیا قواعد بازی تغییر خواهد کرد؟

طی چند روز گذشته، ارزیابی هایی در اسرائیل صورت گرفته که از احتمال تنش جدید در مرز با لبنان خبر می دهد و بر آمارهایی تمرکز دارد که در آغاز آن، حساب شخصی میان حزب الله و اسرائیل و تلاش حزب الله جهت انتقام گرفتن از قاتلان تعدادی از فرماندهان خود، قرار دارد.

از نظر اسرائیل، اتفاقات چند روز اخیر، نشانه های خاصی از جهت مکان و زمان، در خود دارد؛ مکان ان، به موقعیتی که افرادی از ارتش لبنان،  چند روز پیش از تجاوز اسرائیل به لبنان مورد تعرض قرار گرفتند، نزدیک است؛ از نظر زمانی نیز، با سالگرد ربودن سه سرباز اسرائیلی در سال 2000 همزمان است؛ بدین جهت، انفجار بمب در این زمان و مکان، امری از پیش بررسی شده و پیامی هشداردهنده به اسرائیل است.

برداشت اسرائیل از تحولات اخیر، نگرانی هایی را برمی انگیزد که در صدر آن، اعتبار این اتفاقات بعنوان دلیلی بر عکس العمل اسرائیل و براینکه حزب الله در اقدامات خود، به سیاست خویشتن داری تمایل ندارد و تلاش می کند تا قواعد بازی را در جنوب لبنان تغییر دهد که راه را برای سناریوهای مختلف هموار می سازد؛ اما با این وجود، در این شرایط به نظر نمی رسد که اسرائیل قصد حمله به حزب الله را داشته باشد و اعتقاد دارند، عملیات نظامی که اخیرا علیه حماس، انجام داد، پیغامی به حزب الله هم بوده است.

ولی، با توجه به اوضاع کنونی منطقه، تغییر قواعد بازی در مرزها توسط هر کدام از طرفین، به مثابه بازی با آتش خواهد بود. 

انتهای پیام./
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار