شکل برگزاری سوپرلیگ بسکتبال در جلسه قرعه کشی امروز 20 مهر ماه به طور کامل تغییر کرد تا این دوره از مسابقات با حضور تیم های یکسان دو قهرمان داشته باشد.

به گزارش خبرنگار ورزشی باشگاه خبرنگاران؛ در جلسه صبح امروز سوپرلیگ بسکتبال چندین پیشنهاد در مورد نحوه برگزاری مسابقات بررسی شد و در نهایت نمایندگان تیم های حاضر در جلسه بر سر یک پیشنهاد با یکدیگر توافق کردند.

براین اساس لیگ امسال با معرفی دو قهرمان و اهدای دو جام برگزار می‌شود. در دور اول که به عنوان لیگ ملی شناخته می‌شود، تیم ها حق جذب بازیکن خارجی را ندارند و ابتدا در یک مرحله تا ماه بهمن به صورت دوره‌ای مسابقه می‌دهند.

چهار تیم برتر این لیگ در مرحله پلی آف با یکدیگر مسابقه داده و فینال هم برگزار می کنند. قهرمان این دوره از لیگ نیز مانند قهرمان پایان فصل جام قهرمانی دریافت می‌کند.

لیگ ملی برای فرصت بازی بیشتر به جوانان طراحی شده و مشکل عدم توازن تیم های متمول با تیم های پایین جدول هم با توجه به ممنوعیت استفاده از بازیکن خارجی حل می شود.

لیگ حرفه ای

دور دوم که به آن لیگ حرفه‌ای گفته می‌شود با حضور بازیکنان خارجی و از بهمن سال جاری آغاز می‌شود. تیم‌ها در این مرحله حق جذب و استفاده از دو یار خارجی را خواهند داشت.

مرحله اول این لیگ نیز به صورت دوره‌ای برگزار می‌شود و هنوز در مورد مراحل نهایی لیگ حرفه‌ای و داشتن پلی آف هشت تیمی با توجه به زمان‌بندی سال 1394 تصمیم قطعی گرفته نشده است اما این مرحله از لیگ طبق برنامه باید تا اردیبشت سال 94 به پایان برسد. قهرمان لیگ حرفه‌ای نیز جام جداگانه دریافت می‌کند.

حاضران و غایبان

تیم های مهرام، پتروشیمی، دانشگاه آزاد، هفت الماس قزوین، شهرداری گرگان، صنایع پتروشیمی ماهشهر، بهشت هیرکان، طرح ثامن مشهد و نفت آبادان در جلسه حضور پیدا کردند.

تیم هیرکان با وجود بودجه ی کم قرار شد که به عنوان نماینده دوم گرگان و با بازیکنان بومی در لیگ شرکت کند. صنایع ماهشهر نیز با ترکیب بومی مانند سال های گذشته در مسابقات شرکت می کند. تیم صنایع روز گذشته تصمیم قطعی به حضور در فصل جدید لیگ گرفت و اسپانسر نهایی تیم نیز هنوز مشخص نیست.

تیم استقلال قشم طبق صحبت قبلی مدیرعامل این تیم در جلسه حاضر نشد و نماینده ای از ذوب آهن اصفهان نیز به جلسه هماهنگی نیامد به این ترتیب استان اصفهان که طی سال های گذشته بین 2 تا 3 نماینده در سوپرلیگ بسکتبال داشت، امسال هیچ نماینده ای در لیگ بسکتبال ندارد.

با تمام این اوصاف محمود مشحون رئیس فدراسیون ظرفیت لیگ را تا 10 تیم قابل افزایش دانست.

پیشنهاد جام حذفی و جام جوانان

پیش از تبدیل سوپرلیگ به دو لیگ ملی و حرفه ای پیشنهادات دیگری نیز برای افزایش تعداد بازی ها مطرح شد.

رضا مشحون مدیر تیم های ملی پیشنهاد برگزاری جام حذفی برای افزایش تعداد بازی ها را داد. مهران حاتمی هم با توجه به ممنوعیت جذب بازیکن خارجی در مرحله اول لیگ پیشنهاد داد که لیگ به صورت استاندارد برگزار شود اما در فصل تابستان و زمان فعالیت تیم ملی یک دوره لیگ جوانان برگزار شود که در نهایت این پیشنهادات مورد قبول قرار نگرفت.

پیشنهاد سقف قرارداد

اسداله کبیر سرمربی شهرداری گرگان با توجه به قیمت بالای بازیکنان جوان و ملی پوش پیشنهاد سقف قرارداد برای بازیکنان را مطرح کرد که مشحون رئیس فدراسیون قاطعانه این پیشنهاد را رد کرد. مشحون تاکید داشت که 3 رئیس سازمان تربیت بدنی خواستار گذاشتن سقف قرارداد برای بازیکنان بسکتبال بوده اند اما زیر بار نرفته است چرا که مبالغ قرارداد بازیکنان به صورت رسمی کم عنوان می شود و در نهایت به شکل زیرمیزی پول رد و بدل خواهد شد.

همچنین نقل و انتقال بازیکن در جریان فصل نیز مورد قبول قرار نگرفت و به تیم ها تاکید شد که حق جذب 15 بازیکن را در مرحله اول دارند. تیم ها در زمان آمدن بازیکن خارجی هم باید تعداد نفرات خود را به همان 15 نفر برسانند. به این ترتیب تیمی که در لیگ ملی تمام سهمیه بازیکنان خود را جذب کرده است در لیگ حرفه ای باید دو بازیکن داخلی را کنار بگذارد تا بازیکن خارجی جذب کند.

توصیه های اخلاقی مشحون

مسئولان فدراسیون بسکتبال در هر دوره از سوپرلیگ توصیه های اخلاقی برای مربیان داشته اند. محمود مشحون در جلسه امروز نیز رفتار بازیکنان شرق آسیا را برای حاضران مثال زد که قبل از مسابقه به سمت میز داوران تعظیم کرده و دست می دهند. این نفرات در پایان مسابقه هم حتی در صورت باخت همین کار را تکرار می کنند اما بازیکنان ایرانی و بیشتر از همه بازیکنان تیم های عربی با هر سوت داور از کوره در می روند و بی نظم هستند.

مشحون تاکید کرد که مجری تمام این کارها باید مربیان باشند تا اخلاق قشر بسکتبال را به همه نشان دهند. رئیس فدراسیون از نحوه برگزاری مسابقات فصل قبل هم رضایت داشت و از همه تشکر کرد.

انتهای پیام/

برچسب ها: سوپرلیگ ، بسکتبال ، جلسه
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار