جایزه نوبل صلح 2014 به جای یک نفر، به دو نفر یعنی «کالیاش ساتیارتی» و «ملاله یوسف‌زی» تعلق گرفت؛ در حالی که این دو نفر، برای ایجاد برادری بین ملت‌ها و لغو یا کاهش ارتش‌های ایستاده کار خاصی انجام نداده‌اند و فعالیت‌ آن‌ها بیشتر در زمینه حقوق کودکان بوده است.

به گزارش سرويس بين‌‌الملل باشگاه خبرنگاران، پایگاه تحلیلی "اینفورمیشن کلیرینگ هاوس" در مقاله‌ای به قلم "دیوید سوانسون" می‌نویسد: "جنگ یک جنایت است" ـــ جایزه نوبل صلح که توسط "آلفرد نوبل" وقف شده، «به فردی تعلق می‌گیرد که بهترین یا بیشترین کوشش را در راه برادری ملل، انحلال یا کاهش ارتش‌ها یا تشکیل و ترغیب کنفرانس‌های صلح کرده باشد."  اما کمیته نوبل چندین سال است اصرار دارد که این جایزه را به یک جنگ‌طلب و یا نهایتا فردی که در یک منطقه از جهان، کارهای خوبی، البته به جز در زمینه صلح، انجام داده است، اعطا کند.

*** برندگان جایزه نوبل صلح امسال برای ایجاد برادری بین ملت‌ها و لغو یا کاهش ارتش‌های ایستاده کار خاصی انجام نداده‌اند
جایزه نوبل صلح 2014 به جای یک نفر، به دو نفر یعنی «کالیاش ساتیارتی» و «ملاله یوسف‌زی» تعلق گرفت؛ در حالی که این دو نفر، برای ایجاد برادری بین ملت‌ها و لغو یا کاهش ارتش‌های ایستاده کار خاصی انجام نداده‌اند و فعالیت‌ آن‌ها بیشتر در زمینه حقوق کودکان بوده است. اگر قرار بود که جایزه صلح نوبل، به یک سری کارهای تصادفی خوب پاداش داده شود، پس دیگر اعطای آن به طرفداران حقوق کودکان، تعجب نداشت. البته این کار حداقل یک گام بزرگ برای ندادن این جایزه به ایجادکنندگان جنگ به شمار می‌رود. اما سوال اینجاست که هدف اصلی جایزه صلح نوبل و ماموریت آن برای پایان دادن به جنگ چه می‌شود؟

*** ملاله در درجه اول، طرفدار حقوق کودکانی است که توسط حملات هواپیماهای بدون سرنشین در یمن یا پاکستان آسیب دیده‌اند
به عقیده «سوانسون»، ملاله یوسف‌زی به خاطر آنکه قربانی دشمنان طراحی شده امپراطوری غرب بود، به یکی از چهره‌های معروف در رسانه‌های غربی تبدیل شد. اگر او قربانی دولت‌های عربستان سعودی، یا اسرائیل یا هر پادشاهی و دیکتاتوری آلت دست دولت‌های غربی بود، ما اکنون چیز زیادی در مورد درد و رنج و کارهای ارزشمند وی نمی‌دانستیم. ملاله در درجه اول، طرفدار حقوق کودکانی است که توسط حملات هواپیماهای بدون سرنشین در یمن یا پاکستان آسیب دیده‌اند و عملا برای مخاطبان آمریکایی ناشناخته است.
اما ملاله از دیدار سال گذشته خود با باراک اوباما، رئیس‌جمهور آمریکا می‌گوید: «من در مورد حملات هواپیماهای بدون سرنشین که به تروریسم دامن می‌زنند، ابراز نگرانی کردم. قربانیان بی‌گناه در این حملات جان خود را از دست می‌دهند و این موجب خشم مردم پاکستان می‌شود. اگر ما توجه خود را به آموزش متمرکز کنیم، تاثیر بزرگی را شاهد خواهیم بود.»

*** سخنرانی بسیاری از برندگان جایزه نوبل صلح، با موضوع جنگ و از میان برداشتن و یا حذف آن، هیچ ارتباطی نداشته است
بنابراین، همانطور که از سخنان ملاله پیداست، وی عملا به جای مبارزه با جنگ، به دنبال حمایت از آموزش است و کمیته نوبل در انتخاب برنده این جایزه، بدون هیچ اشاره‌ای به این موضوع، عملا بر روی مقابله با کار کودکان تمرکز کرده است. البته این احتمال وجود دارد که بعدها هر یک از برندگان امسال این جایزه، یک سخنرانی ضدجنگ ارائه دهند. در بین سخنرانی‌های برندگان این جایزه، فقط باراک اوباما بود که در سخنان خود به طرفداری از جنگ پرداخته است. اما سخنرانی بسیاری دیگر از برندگان این جایزه، با موضوع جنگ و از میان برداشتن و یا حذف آن، هیچ ارتباطی نداشته است.

*** کمیته نوبل، یک بار دیگر نشان داد که به نوبل وفادار نیست
«فردریک هفرمل»، حقوقدان و فعال صلح نروژی که تلاش‌هایی برای وادار کردن کمیته نوبل به اعطای جایزه نوبل صلح برای «صلح»، انجام داده است، روز جمعه گفت: «ملاله یوسف‌زی، فردی شجاع، باهوش و تاثیرگذار است. آموزش برای دختران، مسئله مهمی است و کار کودکان، یک مشکل وحشتناک است. این‌ها دلایل ارزشمندی هستند اما کمیته نوبل، یک بار دیگر نشان داد که به نوبل وفادار نیست و برنامه صلح جهانی را که نوبل، برای حمایت از آن در نظر گرفته بود، دچار سردرگمی کرده است. اگر آن‌ها به نوبل وفادار بودند، باید تاکید می‌کردند که ملاله اغلب در سخنان خود، با درک این که مردم معمولی از نظامی گری رنج می‌برند، علیه سلاح‌ها و نظامی گری صحبت کرده است. افراد جوان‌تر بهتر و واضح‌تر از بالغین این مسائل را می‌بینند.»

*** پاپ، یکی از مدعیان اصلی دریافت جایزه نوبل صلح امسال بود
به عقیده نویسنده این مقاله، یکی از مدعیان پیش‌رو برای دریافت جایزه صلح نوبل امسال، طبق پیش‌بینی رسانه‌ها، پاپ بود که در حقیقت، علیه جنگ سخنرانی کرده بود و ایده «جنگ عادلانه» را مردود شمرده بود؛‌ و برخی از ماده 9 قانون اساسی ژاپن، که جنگ را ممنوع می‌کند، و می‌تواند به عنوان یک مدل برای دیگر کشورها مورد استفاده قرار گیرد، حمایت کرده‌اند. حداقل جای امیدواری است که دریافت‌کنندگان امسال جایزه، بیش از برنده سال گذشته ــ سازمان منع استفاده از تسلیحات شیمیایی ــ به ویژگی‌های ایده‌ال یک برنده نوبل صلح نزدیک‌تر بودند.

*** فهرست تامل برانگیز کاندیداها و برندگان جایزه نوبل صلح در چند سال اخیر
در فهرست برندگان احتمالی جایزه صلح نوبل، همچنین اسامی یک روزنامه روسی طرفدار تجاوز غرب، رئیس‌جمهور اروگوئه ــ به خاطر قانونی کردن ماری جواناــ ، ادوارد اسنودن به خاطر افشای شواهدی مربوط به جاسوسی‌های آمریکا، «دنیس موکوج»، به خاطر کمک به قربانیان خشونت جنسی و «چلسی منینگ» به خاطر افشای جنایات جنگی آمریکا، به چشم می‌خورد. اقدامات «منینگ»، و پس از وی، ادوارد اسنودن نیز تا اندازه‌ای تاثیرگذار بوده است اما هیچ یک از این افراد، ویژگی‌های مورد انتظار یک دریافت کننده جایزه نوبل را نداشتند.
در لیست زیر، اسامی دریافت‌کنندگان جایزه نوبل صلح ــ که هدفش دستیابی به صلح است ــ را مرور می کنیم. این افراد یا سازمان‌ها عبارتند از:
اتحادیه اروپا
«الن جانسون سیرلیف»، «لیما گیووی» و «توکل کرمان»
«لیوشیوئابو»
باراک اوباما
«مارتی آهتیساری»
هیئت بین دولتی در مورد تغییرات آب و هوا (آی پی سی سی) ، آلبرت آرنولد (آل) گور جونیور.
«محمد یونس» و «گرامین بانک»

*** جنگ‌طلبانی که جایزه نوبل صلح گرفتند
همانطور که میبینید، در لیست دریافت‌کنندگان جایزه نوبل صلح، نام دو تن از پیشتازان جنگ در جهان، یعنی باراک اوباما و اتحادیه اروپا به چشم می‌خورد. «مارتی آهتیساری»، رئیس‌جمهور سابق فنلاند نیز، یکی دیگر از بندگان این جایزه، از حامیان ناتو و نظامی‌گری غربی به شمار می‌رود.
در حالی که کارهای خوب در زمینه‌های دیگر می‌توانند حقیقتا به ایجاد صلح کمک کنند، اما بعید به نظر می‌رسد که بتوان بدون به رسمیت شناختن هدف صلح و تلاش مستقیم در جهت از میان برداشتن جنگ، به این هدف نائل شد.




انتهای پیام./
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار