معاون فرهنگی و اجتماعی سازمان اوقاف گفت: در حال حاضر حدود 800 نوع نیت در زمینه وقف وجود دارد و در مجموع حدود 127 هزار موقوفه در سراسر کشور داریم که هر موقوفه می‌تواند جزء میراث فرهنگی ناملموس باشد.

به گزارش گروه اجتماعی باشگاه خبرنگاران  ، حجت‌الاسلام و المسلمین احمد شرفخانی، معاون فرهنگی و اجتماعی سازمان اوقاف و امور خیریه در محفل بین‌المللی انس با قرآن کریم در اجلاس و جشنواره بین‌المللی میراث فرهنگی ناملموس با ابراز خرسندی از برگزاری این جشنواره اظهار کرد: خوشبختانه استقبال مردم از این جشنواره خوب و قابل قبول است.

وی ادامه داد: اگر تاریخ را بررسی کنیم، مشاهده می‌کنیم بسیاری از ارزش‌های جمعی و سنت‌ها در گذشته وجود داشته که هم‌اکنون در حال فراموشی هستند و یکی از مولفه‌های اجلاس میراث فرهنگی ناملموس احیای همین سنت‌ها و ارزش‌های قدیمی است.

شرفخانی اضافه کرد: وقف یک امر پسندیده و هدیه الهی است، اگر انسان بخشی از اموال خود را وقف کند، هم خود و هم اموال خود را ماندگار می‌کند و در حال حاضر حدود 800 نوع نیت در زمینه وقف وجود دارد و در مجموع حدود 127 هزار موقوفه در سراسر کشور داریم که هر موقوفه می‌تواند جزء میراث فرهنگی ناملموس باشد.

معاون فرهنگی و اجتماعی سازمان اوقاف و امور خیریه تصریح کرد: در زمان رضا شاه، اقامه عزا برای امام حسین (ع) با مشکل روبه‌رو بود و مردم اموال خود را برای حفظ این ارزش‌ها، وقف عزای امام حسین (ع) می‌کردند که هر پرچم عزای امام حسین (ع) می‌تواند یک میراث معنوی و فرهنگی ناملموس باشد.

وی با بیان اینکه باید تفکر قرآنی را به دنیا معرفی کنیم، در قرآن 5 موضوع برای انس با قرآن معرفی شده است، گفت: قرائت، تلاوت، ترتیل، استماع و سکوت در هنگام خوانده شدن قرآن و تدبر در قرآن از مواردی هستند که برای انس با قرآن معرفی شدند و باید حق تلاوت را ادا کرد و در مفاهیم قرآن تدبر نمود و به احکام آن عمل کرد.

شرفخانی ادامه داد: ‌قرآن کتاب زندگی است، قرآن تنها برای خواندن و کسب ثواب نیست و می‌توان از قرآن در مشکلات مختلف زندگی کمک گرفت، آنچه ما را به حقایق نورانی می‌رساند تدبر در قرآن است و حفظ قرآن مقدمه خوبی برای تدبر در قرآن است.

معاون فرهنگی و اجتماعی سازمان اوقاف و امور خیریه با بیان اینکه طرح ملی تربیت حافظان قرآن با هدف تربیت یک میلیون حافظ قرآن از سوی اوقاف در سراسر کشور اجرا می شود ، خاطرنشان کرد: حدود 750 هزار نفر در این طرح شرکت دارند که امیدواریم این مهم به تدبر در قرآن کمک کند.




انتهای پیام /
برچسب ها: اوقاف ، میراث ، فرهنگی
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار