استاد جغرافیای دپارتمان دانشگاه کلن آلمان گفت: برای جلوگیری از هدر رفت و فرسایش لس، باید پوشش گیاهی مناطق حفظ شود.

به گزارش گروه استان‌هاي باشگاه خبرنگاران؛ پروفسور 'مارتین کهل' روز چهارشنبه در حاشیه برگزاری نخستین سمپوزیم بین المللی لس، خاک و تغییر اقلیم اوراسیای جنوبی در گرگان در گفت و گو با خبرنگاران اظهار کرد: این نوع خاک ها حاصل خیزی بسیار بالایی دارند به همین دلیل برای کشاورزی مناسب بوده، اما باید برای حفظ آن، مراقب پوشش های گیاهی مناطق باشیم.

وی اضافه کرد: این نوع خاک در برابر مشکلات دیگر از قبیل شوری نیز حساس بوده و اگر پوشش گیاهی از بین برود و منطقه به شوره زار تبدیل شود، باعث فرسایش لس خواهد شد.

استاد دانشگاه کلن ادامه داد: این نوع خاک در واقع از رسوبات منحصر به فرد از جنبه مشخص شدن تغییرات اقلیمی و خاص است که نوع تیره آن مناسبت تر بوده، اما نوع روشن تر بیشتر به درد مناطق خشک می خورد.

کهل بیان کرد: باید در این سمپوزیم ها از نقطه نظرات علمی و تحقیقاتی به خوبی بهره ببریم، زیرا با توجه به لایه بندی این لس ها، تحقیقات خوبی در این زمینه انجام شده است.

وی افزود: حفاظت و مدیریت این خاک ها باید در ذهن افراد جامعه باشد و با توجه به این که، این منطقه شرایط بهتری دارد مردم توجه بیشتری در این زمینه داشته باشند.

استاد دانشگاه کلن آلمان با اشاره به ایجاد مرکز تحقیقات لس در گلستان، اظهار کرد: ما و استان گلستان می توانیم در زمینه تبادل دانشجو و ارایه مقاله ها در این بخش همکاری و ارتباط تنگاتنگ داشته باشیم.

به گفته کهل، براساس تحقیقات انجام شده، بیشتر زندگی بشر در گذشته بر روی خاک لس بوده و حتی می توان از نوع این خاک، نوع شکل گیری زندگی افراد را هم مشخص کرد و می توان ادعا نمود که لس با تمدن ارتباط مستقیم دارد.

سمپوزیوم بین المللی لس، خاک و تغییر اقلیم اوراسیای جنوبی از صبح چهارشنبه در گرگان آغاز به کار کرد و مدت زمان برگزاری آن شش روز شامل دو روز نشست و چهار روز بازدید میدانی است.

خاک لس (Loess) به رسوباتی گفته می شود که با باد انتقال می یابد و وجود آن در یک منطقه مثل استان گلستان و شمال ایران، سیکل های مختلف از تغییر اقلیم و تحول زمین نما در دوره زمین شناسی 'کواترنر' ( دوره چهارم زمین شناسی) را نشان می دهد.

از این رو توالی لس و خاک های قدیمی پالئوسول (Paleosols)، اطلاعات ارزشمندی در خصوص تغییر اقلیم در منطقه داده و از طرفی پلی بین رسوبات لسی جنوب شرقی اروپا و آسیا با ایران برقرار می کند.

منبع: ايرنا

انتهاي پيام/ا
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.