با اعدام شخ نمر منافع عربستان در کل دنیا تهدید خواهد شد

مسلمانان جهان در میان سکوت نهادهای حقوق بشری اعلام کردند که اگر ریاض حکم اعدام "آیت‌الله نمر باقر النمر" روحانی شیعی برجسته عربستان را اجرایی کند، منافع عربستان سعودی در دنیا هدف قرار می‌گیرد.

به گزارش سرويس بين‌‌الملل باشگاه خبرنگاران به نقل از المسله؛ مسلمانان عراق و کشورهای حاشیه خلیج فارس و سایر کشورهای جهان تهدید کردند که در صورت اعدام آیت‌الله "نمر باقر النمر"، روحانی برجسته شیعی عربستان منافع سعودی در هر کجا که باشد را هدف قرار می‌دهند.
 
پایگاه عراقی "المسله"گزارش داد که این هشدار مسلمانان تهدیدی برای عربستان سعودی محسوب می‌شود تا ریاض به دلیل ترس از انتفاضه مردمی علیه خود از اجرای حکم اعدام آیت‌الله «نمر باقر النمر» خودداری کند.
 
دادگاه کیفری ریاض چهارشنبه گذشته علیه این روحانی برجسته شیعی حکم اعدام به اتهام "ایجاد فتنه طایفه‌گری" صادر کرد و حکمی که بسیاری از تحلیلگران و کمیته‌های حقوق بشری ان را "سیاسی" خواندند.
 
صدور حکم اعدام شیخ نمر واکنش مراجع تقلید و برخی از مقامات کشورهای جهان و تعداد اندکی از نهادهای حقوق بشری را در پی داشته است.
 
آیت‌الله "نمر باقر النمر" در حالی از سوی دستگاه قضایی آل سعود به اعدام تعزیری محکوم می شود که سازمان‌ها و نهادهای حقوق بشری به همراه کشورهای مدعی رعایت حقوق بشر در برابر این جنایت آل سعود و جنایت‌های مشابه سکوت پیشه کرده اند.
 
"حسین امیرعبداللهیان"معاون عربی آفریقای وزیر امور خارجه گفت: اگر خبر صدور حکم قاضی سعودی مبنی بر اعدام شیخ نمر رهبر شیعیان عربستان صحت داشته باشد بدون تردید احساسات مسلمانان را خدشه دار می کند و واکنش جهانی در پی خواهد داشت.
 
امیرعبداللهیان در گفتگو با واحد مرکزی خبر افزود: این قبیل اقدامات در مسیر کمک به صلح و آرامش در منطقه تلقی نخواهد شد .
 
وی تاکید کرد: انتظار می رود مقامات ذیربط عربستان سعودی با رویکردی واقع بینانه مانع از اجرای این حکم و تشدید تنش ها در جهان اسلام شوند.
 
حزب‌الله لبنان نیز روز پنج‌شنبه با صدور بیانیه‌ای صدور حکم اعدام برای شیخ نمر النمر روحانی بلندپایه شیعه در عربستان را حکمی کاملا سیاسی خواند که از سیاست سرکوبگرانه‌ای که نظام عربستان در قبال طیف گسترده‌ وتاثیرگذاری از آحاد ملت عربستان در پیش گرفته، نشات می‌گیرد.
 
حزب‌الله در بیانیه خود از نهادهای بین‌المللی مرتبط با حقوق بشر و هیئت‌های علمای جهان اسلام و تمامی نیروهای فعال خواست تا برای ممانعت از اعدام شیخ نمر و آزادی فوری وی اقدام کنند.
 
آیت‌الله حسین نوری‌همدانی نیز در دیدار عضو ‏شورای مرکزی حزب‌الله لبنان با اشاره به حکم اعدام شیخ نمر از سوی دستگاه قضایی عربستان سعودی خاطرنشان ‏کرد که اگر این حکم اجرا شود اعتراضات فراوانی را در کشورهای اسلامی در پی خواهد داشت و ‏جهان اسلام در مقابل عربستان خواهد ایستاد.‏
 
مرجع تقلید و استاد حوزه علیمه قم افزود: دشمنان در صدد لوث کردن بیداری اسلامی و ایجاد انحراف ‏در انقلاب‌های مردمی منطقه هستند.‏
 
عضو کمیسیون امنیت ملی با اشاره به واکنش های بین المللی به صدور این حکم افزود: عربستان باید بداند که این اقدامات باعث تنزل بیشتر جایگاه این کشور در صحنه بین الملل می شود.
 
 
 
"احمد بخشایش" با بیان اینکه عربستان به کشوری به عنوان پایگاه دیکتاتورها مبدل شده است افزود: این کشور مامن و پایگاه تمام پادشاهان مستبد است و تمام مستبدین به عربستان پناه می آورند لذا آل سعود نباید با اقداماتی همچون صدور حکم اعدام شیخ نمر بیش از این خود را از لحاظ حقوق بشری و آزادی بیان به زیر سوال برد.
 
بخشایش با اشاره به صدور حکم اعدام شیج نمر تاکید کرد: پیروزی های شیعیان در یمن و حصول توافق احتمالی ایران و غرب باعث نشان دادن عکس العمل هایی از این دست توسط عربستان شده است.
 
در همین راستا، سازمان عفو بین الملل هم با انتقاد از روند دادگاه جنایی عربستان تاکید کرد که حکم صادر شده تکان دهنده است و خواستار الغای این حکم شد.
 
«فرحان حق» سخنگوی دبیرکل سازمان ملل نیز گفت: موضع سازمان ملل مخالفت با حکم اعدام است.
 
مرکز حقوق بشر "الشرق" عربستان چندی پیش به نقل از بستگان شیخ نمر باقر النمر گزارش داد که شیخ نمر مدتی پس از بازداشت دست به اعتصاب غذا زده و از خوردن هرگونه غذا امتناع می‌کند و مسئولان از طریق سرم به وی غذا می‌دهند.
 
"فواد ابراهیم" معارض عربستانی هم در این زمینه گفت: حکم صادر شده برای آیت‌الله النمر باقر النمر یک حکم سیاسی بود نه حکمی قضایی، این حکم را دستگاه قضایی صادر نکرد بلکه وزارت کشور سعودی صادر کرده است.
 
"فواد ابراهیم" در گفت‌وگوی زنده تلویزیونی با المیادین با بیان اینکه دادگاه آیت‌الله النمر فاقد شفافیت بود و غیرعلنی برگزار شد، اظهار داشت که این دادگاه به هیچ وجه عادلانه نبود، دادستان اتهاماتی را به ایشان وارد کرد و برای شهادت مامورانی که وی را دستگیر و به سوی وی در زمان دستگیری تیراندازی کرده بودند، احضار کرد.
 
وی با بیان اینکه این اتهامات به هیچ وجه صحت ندارد تصریح کرد که در این کشور(عربستان) دستگاه قضایی نیست و اتاق‌های امنیتی حکم را صادر می‌کنند.
 
اقدام دستگاه قضایی ریاض علیه روحانی برجسته شیعی عربستان واکنش یمنی‌ها را نیز به همراه داشت. «ابراهیم بدرالدین الحوثی» برادر رهبر انصارالله یمن درباره اجرای حکم علیه النمر هشدار داد و در پیامی که در صفحه توئیتر وی منتشر شد، آمده است: به عربستان درباره ارتکاب هرگونه حماقتی چه در مرزهای این کشور با یمن و یا وارد شدن هرگونه آسیبی به شیخ نمر باقر النمر هشدار می‌دهیم.
 
آیت‌الله نمر باقر النمر در سال 1379 هجری و مصادف با سال 1960 میلادی در استان قطیف در شرق عربستان سعودی به دنیا آمد.
 
وی در سال1981میلادی برای انجام تحصیلات حوزوی به ایران آمد و در حوزه علمیه قائم (عج) در تهران به تحصیل علوم حوزوی پرداخت و پس از 10 سال عازم سوریه شد و مدتی را نیز در حوزه علمیه حضرت زینب (س) به تحصیل علوم حوزوی پرداخت.
 
آیت‌الله "النمر" نزد اساتیدی همچون آیت الله سید محمد تقی مدرسی و آیت الله سید عباس مدرسی  وسایر علماء وقت شیعه در تهران و سوریه به تلمذ پرداخت.
 
وی پس از اخذ درجه اجتهاد در کنار اقدامات روشنگرانه خود به تدریس علوم دینی در مراکز دینی عربستان پرداخت.
 
این عالم برجسته عربستانی پیوسته در سخنرانی‌های خود خواهان ایجاد تغییرات سیاسی و به رسمیت شناختن آزادی های عمومی و به رسمیت شناختن حقوق اقلیت ها و کنار گذاشتن تبعیض طایفه ای در عربستان بوده است.
 
وی برای اولین بار در سال 2006 بازداشت شد. اولین بازداشت وی در حالی صورت گرفت که از کنفرانس بین المللی که در بحرین برگزار شده بود بازگشت و دلیل بازداشت وی نیز ارائه درخواستی از دولت عربستان برای بازسازی قبرستان بقیع و به رسمیت شناختن مذهب تشیع بود.
 
آیت‌الله نمر باقر النمر 55 ساله در جولای سال 2012 در منطقه العوامیه عربستان در پی تشدید اعتراضات مردمی در خیابانی در شهر شیعه نشین قطیف دستگیر شد.
 
آیت‌الله النمر در سال 2009 میلادی خواستار جدایی استان‌های قطیف و الاحساء از عربستان سعودی و استرداد آنها به بحرین برای تشکیل یک اقلیم واحد شد. وی در سال‌های 2008 و 2009 نیز به دلیل انتقاداتی که از رژیم آل سعود کرده بود بازداشت شد اما در سال 2012 پس از  انتقاد از یکی از اعضای رژیم آل سعود توسط حمله مسلحانه نظامیان آل سعود زخمی و سپس بازداشت شد.
 
شیخ نمر همواره در خطابه‌‌هایش رژیم سعودی را به اعمال "سیاست‌‌های تبعیض ‌آمیز طایفه‌ای سازمان یافته و منظم به ویژه در مناطق شرقی عربستان و به خصوص در دو منطقه "الاحساء" و "القطیف" متهم می‌کرد که حدود یک قرن است، بر این مناطق حاکمیت دارد.
 
آیت‌الله النمر توهین به کرامت شهروندان عربستانی اعم از شیعیان و اهل تسنن را رد و تاکید می‌کند که از کرامت و حقوق شهروندان عربستانی حمایت خواهد کرد.
 
این روحانی برجسته شعیعی عربستان، حتی اهل تسنن را نیز مخاطب سخنان خود قرار می‌داد و اصرار داشت که این اکثریت مذهبی هم حتی، قربانیان سرکوب آل سعود هستند. شیخ بسیار اصرار داشت که طرفدارانش به هیچ وجه به خشونت متوسل نشوند و اعتراضات تنها از مسیر صلح‌آمیز پیش برود.
 
وی همواره در خطبه‌های نمازجمعه و خطابه‌هایش نه تنها از آل سعود انتقاد می‌کند بلکه از منتقدان سرسخت برخی از رژیم‌های عربی حوزه خلیج فارس از جمله آل‌خلیفه است.



انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار