"حسین نمازی" کارگردان فیلم کوتاه "نیمه شب" در گفتگو با
خبرنگار سینما باشگاه خبرنگاران گفت: بسیاری از مشکلات جامعه و البته در خانواده ها بین زن و شوهر از سوء تفاهم ها ریشه میگیرد و اینکه ما معمولا قدرت نه گفتن نداریم.
وی در ادامه بیان کرد: دیدگاه و شیوه فیلمسازیام مبتنی بر درام است و لحظههایی دراماتیک را شکل میدهد.
نمازی هم چنین گفت: "نیمه شب" تمام مدت فیلم بیننده را در اضطراب نگه میدارد و هر دقیقه یک شوک به او وارد میکند.
وی بیان کرد: فیلم "نیمه شب" 24 دقیقه است و این 24 دقیقه به حالت رئال و واقعی است.
نمازی با بیان اینکه فیلم نیمه شب در خصوص سوء تفاهمهای بین زن و شوهر است گفت: بسیاری از اتفاقات بغرنجی که بین زن و شوهر میافتد بخاطر این است که هیچ گفتگویی بین آنها برقرار نمیشود.
نمازی ادامه داد: در این فیلم میبینیم که یک زندگی در عرض 24 دقیقه چقدر دگرگون میشود.
وی از قدرت نه گفتن به عنوان یک کلید و راه حل مناسب یاد کرد و گفت: خانواده ها این نه گفتن را به فرزندان یاد نمیدهند اینکه اگر در شرایطی قرار داریم که انجام کاری از ما می خواهند از عهده ما بر نمیآید یا علاقه ای به انجام آن نداریم ا آن کار درست نیست با یک " نه " از بسیاری مشکلات جلوگیری کنیم.
در این فیلم نیز کاراکتر زن داستان به علت اینکه به خواسته دوست خود "نه" نگفت زندگیش متحول شد.
این کارگردان ادامه داد: شیوه من در فیلمسازی این است که مخاطب را با قصه نگه میدارم به نظر من درام مثل استخوان بندی و اسکلت انسان است که اگر هر کدام از اجزاء اسکلت درست بنا نشود و پایه گذار ی آن دچار نقصی نشود هر چقدر ظاهر را درست کنیم آن نقصی خود را نشان خواهد داد.
وی با اعلام اینکه بازیگران زن فیلم" پردیس منوچهری" پس از بازی در این فیلم مورد توجه قرار گرفت و پیشنهاداتی از سوی فیلمسازان دریافت کرده گفت: من منتقد آثار خودم هستم و در نقد آثار خود و دیگران سعی بر رعایت انصاف را همیشه دارم. باید بگویم که نیمه شب به نقطه عطف زندگی من تبدیل شد که پس از آن انگیزه ساختن فیلم بلند در من شکل گرفت.
وی با اشاره به اخذ مجوز ساخت اولین فیلم بلند سینمایی خود گفت: با تمام سختیاش مجوز ساخت اولین فیلم بلند سینمایی خود را گرفتهام این فیلم که "حرف های در گوشی" نام دارد نیز به مشکلات و مسائل زن و شوهری میپردازد که امید است به جشنواره فجر امسال برس د و اگر هم آماده نشود، در سال آینده شرکت خواهد کرد. موضوع این است که وقتی فیلم نیمهشب مخاطب خود را پیدا کرد و رضایت کسانی که آن را تماشا کردند، شاهد بودم دلم برای ساخت فیلم سینماییام قرص؟ شد و احساس کردم راه را اشتباه نرفتهام. باید بگویم این فیلم قابلیت فروش دارد. به من گفته شد اگر امکان پخش در سالن سینما برایش پیش میآمد آن را برای اکران و فروش در سینما میگذاشتیم.
نمازی همچنین بیان کرد: من حتی اگر هیچ جایزهای برای این فیلم نگریم، همین استقبال و رضایت برایم کافی است.
وی با بیان این که مخاطب عام اهمیت خاصی دارد، گفت: من به دنبال این هستم که فیلمم فروش کند و مخاطبان آن را بپسندند. مخاطب عام برایم اهمیت خاصی دارد، البته برای نظارت مخاطب خاص هم ارزش قائلم.
این کارگردان ادامه داد: موضوع فیلم سینمایی "حرفهای درگوشی" ابزاری مثل گوشی همراه و شبکههای اجتماعی واتس اپ و وایبر و... است. این فیلم حرف جدیدی را مطرح میکند و اثرات این شبکهها و تجهیزات را بر زندگی زن و شوهر و حریم خانواده نشان میدهد. ترجیح من این است که فیلمی که من ارائه میدهم فیلم خوبی باشد.
وی افزود: من در فیلم خود به هیچ عنوان قضاوت نمیکنم و به دنبال نشان دادن خوب و بد نیستم، دوست دارم موضوعی که در ذهن دارم را مطرح کنم و مثل یک آینه در مقابل چشمها قرار دهم. وظیفه من ارائه نظارت کارشناسانه در حد جامعهشناسان نیست. البته فیلمسازان مؤلف؟ هم هستند که در کنار این مطرح کردن، نظارت کارشناسانه هم میدهند.
نمازی همچنین گفت: من تنها راهکارهایی میدهم و در حد اطلاعاتی که از کارشناسان کسب میکنم، پیشنهاداتی را عنوان میکنم اما هیچگاه حکم نمیدهم.
وی با بیان این که موضوع و فضای فیلمهایم موضوعات زن و شوهری است، در گذشته آمار طلاق بسیار کم بود و زوجها و خانوادهها خوشبختتر بودند. در حال حاضر ما بسیار طلاقهای عاطفی داریم که در آمار طلاق ثبت نمیشوند، زن و شوهر در خانه و زیر یک سقف زندگی میکند اما از نظر عاطفی جدا هستند.
نمازی در ادامه اظهار داشت: اگر نیازهای طبیعی انسان مهار شود یک جای دیگر بالاخره خود را نشان خواهد داد، مرد یا زنی که از شریک زندگیاش فاصله میگیرد و دوری میکند، به دنبال پر کردن خلاء عاطفی خود به جای دیگر میرود و این موجب مشکلات میشود ولی در کل سوء تفاهمات موجب دگرگون شدن رابطهها میشود.
انتهای پیام/ اس