به گزارش
خبرنگار پارلمانی باشگاه خبرنگاران "محمدباقر نوبخت" معاون نظارت راهبردی رئیسجمهور در صحن علنی امروز یکشنبه 27 مهر خطاب به نمایندگان مجلس گفت: لایحهای که هم اکنون در اختیار مجلس شورای اسلامی قرار گرفته، نمادی از تصمیم مشترک مجلس شورای اسلامی و دولت در اصلاح نظام بودجهریزی کشور است.
وی افزود: طبق بندهای 32 و 33 سیاستهای ابلاغی مقام معظم رهبری برای برنامه پنجم تصریح شد که با توجه به جایگاه برنامه سالانه کشور که به صورت بودجه مورد توجه قرار میگیرد باید در ساختار نظام بودجهریزی کشوراصلاحاتی به انجام برسد و بودجه ریزی سنتی افزایشی به شیوه مبتنی بر عملکرد تهیه شود.
معاون نظارت راهبردی رئیسجمهور تصریح کرد: سه اقدام برای اصلاح نظام بودجهریزی کشور لازم و ضروری است نخست تقدیم به وقت لایحه به مجلس است، تا نمایندگان وقت کافی برای تطبیق تبصرهها و احکامی که در بودجه است برخوردار شوند بودجه مناسب، قوانینی منقح برای اجرا در جایگاه برنامه یک ساله به دولت ابلاغ شود.
نوبخت ادامه داد: این مهم در همان نخستین اقدام دولت در تقدیم لایحه بودجه سال 1393اجرایی و عملیاتی شد و دولت موفق شد با عنایت به شروع کار دولت یازدهم در وقت مقرر لایحه بودجه سال 1393 را به مجلس تقدیم کند و باید از نمایندگان شریف و متعهد مردم در مجلس شورای اسلامی قدردانی کنیم که آنها هم به وقت این لایحه ای را که به هنگام تقدیم شد، آن را تهیه، تنظیم و تدوین و نهایتا تقدیم فرمودند و به قسمی که ما برای نخستین بار قبل از این که سالی آغاز شود هم قانون بودجه آن سال و هم همه آیین نامههای اجرایی و ضوابط مالی بودجه را به صورت مصوب منتشر کرده بودیم.
وی گفت: نخستین همکاری بین دولت و مجلس برای اصلاح نظام بودجهریزی کشور بود، برای این که باید ما اقدامی انجام میدادیم تا هر ساله مجلس یک کار تکراری را در خصوص بررسی تبصره ها انجام نمیداد، هر سال یک ماده واحده با تعداد کثیری تبصره که قالب آنها هم هر ساله تکرارمی شد در اختیار نمایندگان قرار میگرفت لازم بود از این که ما یک بار نه در فصل بودجه که در آیین نامه داخلی مجلس مدت زمان ارائه پیشنهاد از سوی نمایندگان از سوی کمیسیونهای تخصصی و نهایتا کمیسیون تلفیق محدود و مقید به روزهای خاص بود نمایندگان فرصت داشته باشد، از این رو همه تبصره های تکراری، یکجا در قالب یک لایحه قبل از زمان رسیدگی به بودجه در خدمت نمایندگان قرار گرفت که این لایحه چنین اقدامی را میسر و ممکن میگرداند.
سخنگوی دولت افزود: بنابراین گام دیگری که در راستای اصلاح نظام بودجهریزی کشور باید برداشته میشد همین تجمیع تبصرههای تکراری و تقدیم به وقت آن مجلس قبل از زمان رسیدگی به بودجه بوده، که این دولت بر عهد خود با مجلس وفادار ماند و آنها را تقدیم کرد و من بسیار قدردانم از کمیسیون، که حتی در تعطیلات تابستان هم وقت کافی را برای تدوین این لایحه گذاشت و آن را آماده کرد و تقدیم مجلس کرد که امروز در دستور کار قرار گرفت.
معاون نظارت راهبردی رئیسجمهور تصریح کرد: اقدام سومی که در اصلاح نظام بودجه ریزی کشور باید صورت میگرفت و دولت میبایست در راستای وفای به عهد به آن پایبند میشد تغییر روش بودجهریزی از بودجهریزی افزایشی سنتی به روش بودجه ریزی مبتنی بر عملکرد بود که با آخرین تجارب جهانی در خصوص شیوه بودجهریزی انطباق کامل دارد و یکی از بندهای ابلاغی 32 و 33 هم از سوی مقام معظم رهبری تصریح شده بود که باید بودجه ریزی برمبنای عملکرد تهیه شود. کاری که بیش از 13 سال در مجلس هر سال به نوعی تکرار میشد و عملیاتی نمیشد.
وی افزود: برخی از دوستان اشاره فرمودند که این مطالب متنوعی که در لایحه گنجانده شد، اساسا لایحه تنظیم بخشی از مقررات مالی دولت چنین ماهیت و ظرفیتی دارد، اسمش هم تنظیم مقررات مالی دولت در بخشی از مسائل است، یعنی ما موارد متنوعی را در این قانون جمع میکنیم که این کار قابل انجام است و الان هم به صورت قانون در اختیار است.
سخنگوی دولت بیان داشت: اشکالاتی نیز در برخی مواد گرفتند که قابل تامل است، من فکر میکنم بررسی جزییات در مواد همین فرصت را برای دولت فراهم میکند و برخی از نکاتی که شما به عنوان اشکال بیان فرمودید، باید اصلاح شود تا انشالله به یاری پروردگار توافقی که برای اصلاح نظام است صورت گیرد بنابراین همه نظرات نمایندگان با تصویب و تایید کلیات قابل انجام است که ما در موارد مختلف این اصلاحات لازم را مطابق نظرات شما به انجام خواهیم رساند.
انتهای پیام /