رئیس مرکز تحقیقات استراتژیک گفت: جمهوری اسلامی ایران در برخی کشورها در مورد بحران سوریه معتقد به راه حل سیاسی هستند و ما از سازمان ملل انتظار داریم که در جهت رفع بحران و دستیابی به راه حل سیاسی اقدام کند.

به گزارش خبرنگار احزاب باشگاه خبرنگاران، علی اکبر ولایتی رئیس مرکز تحقیقات استراتژیک مجمع تشیخص مصلحت نظام در دیدار با "استفان میستورا" نماینده ویژه سازمان ملل در امور سوریه ضمن تأکید بر ضرورت حل مسالمت‌آمیز و سیاسی بحران سوریه گفت: باید هرچه سریعتر بحران سوریه متوقف شود و باید راه حل مسالمت‌آمیز و سیاسی برای حل بحران سوریه پیدا کرد.  
 
وی ادامه داد: آنچه در سوریه می‌گذرد، بدون هیچ مشابهی در تاریخ معاصر است؛ یک کشور مستقل با دولت مستقل مورد حمله قرار گرفته است و مردم سوریه هر روز متحمل رنج‌هایی می‌شوند و مرزها و حاکمیت این کشور نقض می‌شود.  
 
ولایتی با اشاره به تجهیز تروریست‌ها و معارضین سوری اظهار داشت: کسانی که از داعش حمایت مالی و نظامی می‌کردند حالا می‌خواهند داعش را متوقف کنند هرچند که پایگاه‌های آموزشی مختلفی را در برخی کشورهای منطقه برای آنها تدارک دیده‌اند.  
 
مشاور امور بین‌الملل مقام معظم رهبری در ادامه با بیان اینکه جمهوری اسلامی ایران و برخی کشورهای دیگر معتقد به راه حل سیاسی برای بحران سوریه هستند، خاطر نشان کرد: از سازمان ملل انتظار داریم که در جهت رفع بحران و دستیابی به راه‌های سیاسی اقدام کنند.

**امیدوارم نماینده جدید سازمان ملل در امور سوریه موفق‌تر از هیئت قبلی باشد/ ترکیه از دخالت در امور سوریه پرهیز کند


رئیس مرکز تحقیقات مجمع تشخیص مصلحت نظام در نشست خبری با میستورا نماینده ویژه سازمان ملل در امور سوریه با اشاره به اینکه برای ما موجب خوشبختی است که نماینده جدید برای حل مشکل سوریه بر اقدامات سیاسی تأکید می‌کند، گفت: سفر نماینده جدید سازمان ملل در امور سوریه به کشورهایی که آشنایی بالایی از اوضاع سوریه دارند نشان از  درک روشن سازمان ملل در مورد انتخابات سوریه دارد.  
 
ولایتی با ابراز خوشنودی از تأکید نماینده ویژه سازمان ملل در مورد راه حل سیاسی بحران سوریه و مخالفت وی با راه حل‌های نظامی اظهار داشت: کسانی که داعش را پرورش دادند امروز به مقابله با داعش برخاسته‌اند.  
 
وی ادامه داد: غربی‌ها از یک طرف با داعش مقابله می‌کنند و از طرفی دیگر به تسلیح سایر معارضین نظام سوریه که سوری هم نیستند می‌پردازند.  
 
مشاور امور بین‌الملل مقام معظم رهبری در ادامه با اشاره به اینکه معارضین از 80 کشور مختلف و بدون اجازه دولت سوریه وارد مرزهای این کشور شده‌اند، بیان داشت: این معارضین خارجی پس از آنکه از سوی دول غربی مسلح شدند نه تنها با ارتش سوریه، که جنگ با مردم عادی سوریه را آغاز کردند.  
 
وی با بیان اینکه در گام اول باید کلیه کسانی که به صورت غیرقانونی علیه دولت قانونی سوریه می‌جنگند خلع سلاح شوند، تصریح کرد: مخالفین دولت سوریه اگر حرفی برای گفتن دارند باید فقط از راه گفتگو مسائل خود را مطرح کنند.  
 
ولایتی تأکید کرد: امیدواریم نماینده جدید سازمان ملل در امور سوریه از هیئت قبلی سازمان ملل موفق‌تر باشد.  
 
رئیس مرکز تحقیقات استراتژیک در ادامه در پاسخ به سوالی پیرامون مواضع ترکیه در قبال بحران سوریه گفت: ما از کلیه کشورهای همسایه سوریه به خصوص ترکیه می‌خواهیم که به دنبال راه حل سیاسی باشند و از دخالت در امور سوریه پرهیز کنند.  
 
ولایتی در پایان خاطر نشان کرد: بحران سوریه فقط به دست خود مردم سوریه و بدون دخالت نیروهای خارجی حل و فصل می‌شود. 
 
انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار