از زمان آغاز بحران سوریه، ناتو همواره به دنبال ایجاد یک منطقه حائل، پرواز ممنوع در سوریه بوده است. با تحمیل این منطقه حائل، سوریه شاهد صحنه جدیدی از درگیری‌ها خواهد بود که به تروریست‌ها، از جمله داعش و دیگر گروه‌های تروریستی اجازه می‌دهد تا حملات عمیق‌تری در داخل سوریه، راه‌اندازی کنند.

به گزارش سرويس بين‌‌الملل باشگاه خبرنگاران، پایگاه تحلیلی "گلوبال ریسرچ" در مقاله‌ای به قلم "براندون توربویل" می‌نویسد: پس از رهبران آمریکایی مانند دیک چنی و باراک اوباما، اکنون مقامات ترکیه، برنامه‌های خود را برای ایجاد یک منطقه حائل و منطقه پرواز ممنوع در سوریه، صرفا با تغییر این نام‌ها به "منطقه امن"، دنبال می‌کند.

*** داوود اوغلو در تلاش برای فریب افکار عموم 
درست مثل «بازجویی پیشرفته» دیک چنی و «اقدام نظامی وابسته به حرکت» اوباما، احمد داوود ادوغلو، نخست‌وزیر ترکیه نیز در حال حاضر اعلام کرده که به دنبال برقراری یک «منطقه حائل» و یا «پرواز ممنوع» توسط نیروهای نظامی در سوریه نیست، بلکه خواستار ایجاد یک «منطقه امن» در سوریه توسط نیروهای نظامی است. درحقیقت، ترکیه خواستار ایجاد یک «منطقه حائل»، و یک «منطقه پرواز ممنوع» در سوریه است.
اظهارات داوود اغلو در مصاحبه‌ای با شبکه «الجزیره» در روز چهارشنبه 17 اکتبر صورت گرفت. داوود اوغلو با تغییر نام منطقه حائل به منطقه امن، امیدوار است که مردم ترکیه، درست مثل مردم آمریکا سردرگم شوند اما واقعیت این است که آن‌ها به احتمال زیاد، فریب وی را نخواهند خورد.

*** دولت آمریکا با انواع تبلیغات، مردم خود را فریب می‌دهد
متاسفانه مردم آمریکا با انواع تبلیغات ـــ فرقی نمی‌کند که چقدر تکراری و رقت‌انگیز باشد ـــ اغوا می‌شوند.  به همین خاطر، این احتمال وجود دارد که عموم مردم به راحتی در مورد ایده ناتو برای تحمیل «منطقه امن» در سوریه فریب بخورند که این امر حتی به درگیری‌های مستقیم بیشتر در خاورمیانه و مرگ افراد بی‌گناه در سوریه و نابودی دولت بشار اسد منجر خواهد شد. البته مردم آمریکا با سرآسیمگی و بی‌خبری، حملات هوایی و موشکی و دیگر اقدامات نظامی را تماشا خواهند کرد ولی در عرض کمتر از دو هفته، کلا فراموش می‌کنند که کشوری به نام سوریه هم وجود داشته است.

*** نخست‌وزیر ترکیه، مرزهای منطقه حائل در سوریه را ترسیم کرد
داوود اوغلو، با در نظر گرفتن این موضوع، مرزهای منطقه حائلی که وی و شرکای عضو ناتوی وی، خواستار برقراری آن در سوریه هستند را ترسیم کرد. این مرزها قرار است تا مناطقی چون «ایدلیب، شمال لاتاکیا، هاساکا، جارابلوس و کوبانی» امتداد داشته باشند.
این مناطق، کل گستره شرق تا غرب شمال سوریه را شامل می‌شود و تقریبا در عمق قلمروی سوریه قرار دارد. به علاوه، یک منطقه حائل با داشتن چنین مرزهایی به طرز خطرناکی به شهر حلب، که صحنه درگیری بین تروریست‌ها و ارتش عربی سوریه است، نزدیک است. حلب بزرگترین شهر سوریه است.

*** با تحمیل منطقه «حائل»، سوریه شاهد صحنه جدیدی از درگیری‌ها خواهد بود
از زمان آغاز بحران سوریه، ناتو همواره به دنبال ایجاد یک منطقه حائل، پرواز ممنوع یا به اصطلاح «منطقه ایمن» در سوریه بوده است. با تحمیل این منطقه «حائل»، سوریه شاهد صحنه جدیدی از درگیری‌ها خواهد بود که به تروریست‌ها، از جمله داعش و دیگر گروه‌های تروریستی اجازه می‌دهد تا حملات عمیق‌تری در داخل سوریه، راه‌اندازی کنند.
دولت آمریکا با مشارکت متحدان خود و همچنین اسرائیل، ‌به ایجاد یک منطقه حائل در شمال و شرق سوریه کمک می‌کند و در عین حال سعی می‌کند که گشایش یک جبهه سوم در مرز سوریه با اسرائیل را تسهیل کند.

*** ارزیابی گزینه‌ها برای تغییرنظام در سوریه
این استراتژی در سال 2012 توسط اندیشکده «بروکینز» مورد بحث قرار گرفت. در مقاله این اندیشکده با عنوان «ارزیابی گزینه‌ها برای تغییر نظام» می‌خوانیم:
«یک جایگزین دیگر برای تلاش‌های دیپلماتیک این است که تحت رهبری «عنان»، ابتدا بر چگونگی پایان دادن به خشونت و چگونگی دسترسی به کمک‌های انسان‌دوستانه تمرکز شود. این کار ممکن است به ایجاد پناهگاه‌های امن و کریدورهای انسان‌دوستانه منجر شود که نیازمند حمایت و پشتیبانی با قدرت نظامی محدود است. البته این امر می‌تواند مانع عملی شدن اهداف آمریکا  در مورد سوریه شده و به حفظ اسد در قدرت منجر شود.[...]»

*** استقرار نیروهای رژیم صهیونیستی در بلندی‌های جولان، سوریه را از مقابله با مخالفان منحرف خواهد ساخت
به علاوه، سرویس‌های اطلاعاتی اسرائیل، ‌شناختی قوی از سوریه دارند. رژیم صهیونیستی می‌تواند نیروهای خود را در بلندی‌های جولان و یا در نزدیکی آن مستقر کند و با این کار نیروهای دولت سوریه را از مقابله با مخالفان منحرف سازد. این وضعیت می‌تواند بشار اسد را از  گرفتار شدن در جنگی چندجبهه‌ای بترساند؛ به خصوص اگر ترکیه بخواهد همین کار را در مرزهای خود انجام دهد و مخالفان سوری نیز  به طور ثابت از آموزش به شبهه نظامیان و اسلحه برخوردار شوند. طرفداران این استراتژی ادعا می‌کنند که این فشار اضافی می‌تواند به توازن قدرت در سوریه، علیه بشار اسد ضربه بزند.

*** حملات هوایی آمریکا و تلاش‌هایش برای ایجاد یک «منطقه حائل» در داخل سوریه، چیزی جز یک نمایش مضحک نیست
اظهارات اخیر داوود اوغلو و همچنین مقامات آمریکایی در مورد آمادگی آن‌ها برای ایجاد یک منطقه پروازممنوع یا حائل، بیش از پیش اثبات می‌کند که عملیات نظامی ناتو علیه بشار اسد، رئیس‌جمهور سوریه، تکرار سناریوی مداخله نظامی لیبی در سوریه است.
نویسنده در انتها خاطر نشان می‌کند که حملات هوایی آمریکا و تلاش‌هایش برای ایجاد یک «منطقه حائل» در داخل سوریه، چیزی جز یک نمایش مضحک نیست. جوخه‌های مرگی که دیوانه وار در سوریه دست به قتل عام مردم بی‌گناه می‌زنند، همگی ساخته دست ناتو هستند و تحت فرمان ناتو نیز باقی خواهند ماند. دشمن واقعی داعش و گروه‌های تروریستی مشابه، همیشه بشار اسد بوده و خواهد بود.



انتهای پیام./
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار