به گزارش
گروه اجتماعی باشگاه خبرنگاران ، ساسان بصیری در خصوص موضوع نشست و اهمیت آن بیان کرد: بر اساس آمار گزارش شده از اداره راهنمایی و رانندگی شهر تهران در پنج سال گذشته بیش از ۳۵ درصد تلفات جانی مربوط به حوادث رانندگی و عابرین پیاده بوده است. این مسئله و اهمیت آن انگیزهای برگزاری نشست ایمنی عابر پیاده در دانشگاه علم و صنعت به عنوان یکی از قطبهای علمی حمل و نقل کشور است.
همچنین در این نشست تخصصی معاون حمل و نقل و ترافیک منطقه ۶شهرداری تهران به تشریح طرح زیرگذر چهار راه ولیعصر پرداخت و این طرح را به نخستین تجربه احداث زیر گذر ویژه عابرین در تهران بیان کرد.
باقر اسدی این طرح که از جمله موارد تأمین همزمان ایمنی و امنیت عابرین پیاده از طریق غیر همسطح سازی مسیر عبور آنها بود را، اولین تجربه احداث زیرگذر ویژه عابرین در تهران دانست.
اسدی افزود: چهارراه ولیعصر تقاطع طولانیترین خیابان شرقی-غربی با طولانی ترین خیابان شمالی ـجنوبی تهران است و به طور متوسط ساعتی ۶۰۰۰خودرو، ۲۶۰ اتوبوس و ۱۴۵۰۰ نفر در آن تردد دارند، لذا حجم بالای عبور و مرور لزوم غیر همسطح سازی آن را فراهم کرد.
وی با اشاره به معارضان پروژه و پیچیدگیهای خاص آن، اجرای این پروژه را یکی از معدود پروژههای متفاوت شهری دانست که تجارب حاصل از آن میتواند راهگشای مدیریت شهری در انجام این قبیل پروژه ها باشد.
طراحی مناسب معابر پیاده؛ راه حلی برای افزایش و راحتی سفرها رییس مرکز تحقیقات ایمنی کاربردی حمل و نقل جادهای دانشگاه علم و صنعت نیز در این نشست تخصصی به تشریح پروژه مدل و شبیه سازی عابر پیاده پرداخت و نقش تعیین کننده و مهم عابر پیاده در بحث طراحی شهری، فراهم کردن فضای ایمن، راحت و مناسب برای عابرین یک حق شهروندی بیان کرد.
دکتر افشین شریعت ادامه داد: طراحی درست و مناسب در این زمینه میتواند به افزایش سفرهای پیاده و راحتی آن و همچنین کاهش مشکلات زیست محیطی و ترافیکی منجر شود.
وی با تأکید بر مدل سازی و شبیه سازی برای ارزیابی درست رفتار شهروندان بیان کرد: امروزه در دنیا کاربرد این روش در طراحیهای شهری بسیار رایج و متداول است و میتوان در زمینههای مختلف و در جهت شناخت صحیح تقاضا و در نهایت تخصیص بهینه تسهیلات شهری از آن بهره برد.
ایجاد بازارچههای سنتی درون محلهای و ایمنی تردد عابرین توکلی کاشانی عضو هیئت علمی دانشگاه علم و صنعت ایران نیز یکی دیگر از سخنرانان بود که نقش ساختار شبکه معابر شهری در ایمنی عابران پیاده را مورد بحث و بررسی قرار داد.
وی با اشاره به آسیب شناسی ساختار معابر شهری و مصادیق نامناسب این شبکه اظهار کرد: از جمله مصادیق طراحی نامناسب شبکه معابر، عدم رعایت سلسله مراتب راهها و توزیع نامناسب جریان ترافیک و همچنین توزیع نامناسب کاربری زمین میباشد. عضو هیئت علمی دانشگاه علم و صنعت،
ایجاد بازارچه های سنتی درون محله های مسکونی را به عنوان راهکاری مؤثر برای ایمنی تردد عابرین پیاده و ایجاد رونق اقتصادی در محله و همچنین صرفه جویی در هزینههای تملک و تعریض معابر بیان کرد.
وی جداسازی ترافیک موتوری از غیر موتوری و توسعه محله های پیاده محور را از دیگر اقدامات مؤثر در جهت ارتقاء ایمنی عابرین پیاده دانست.
انتها ی پیام /