جشنواره پروین اعتصامی با درخواست ایوبی از سینماگران و واکنش برگزیدگان به قربانیان اسید‌پاشی در اصفهان به کار خود پایان داد.

به گزارش خبرنگار سینما باشگاه خبرنگاران؛ هشتمین جشنواره ملی و چهارمین جشنواره بین المللی فیلم پروین اعتصامی شب گذشته با حضور حجت الله ایوبی رئیس سازمان سینمایی، علیرضا رضا‌داد دبیر جشنواره فیلم فجر، کمال تبریزی، رضامیرکریمی، نیکی کریمی، تینا پاکروان، کیوان کثیریان، فرهاد توحیدی، محمدتقی فهیم، مجید برزگر و دیگر اهالی سینما در تالار ایوان شمس برگزار شد.


 
مازیار رضاخانی دبیر جشنواره پروین اعتصامی در ابتدای مراسم گفت: این مراسم به جهت تکریم زنان اداره و ۹۰۰ فیلم ساززن است که همچون لشگر مملکت را راهبری می کنند. در ۸ دوره برگزاری تلا ش بر این بود آن چیزی که شایسته نقش زن ایران است را نمایش دهیم و فیلم سازان را به فضای مادران این سرزمین سوق دهیم. ۱۱۷۰ فیلم امسال حضور داشتند که ۸۰ درصد آن متعلق به فیلم سازان زن بود.

وی ادامه داد: امسال تعداد بین الملل کمتر بود چراکه تعریفی که ما از پروین اعتصامی داشتیم با کشورهای خارجی متفاوت بود و ۳۰ جایزه به برگزیدگان جشنواره اهدا خواهیم کرد و امیدوارم برای سال آینده مشکل بودجه نداشته باشیم که برا تهیه بودجه از همه کمک خواهیم چراکه حرمت زنان بیشتر از اینها است.

رضاخانی عنوان کرد:امسال بخش خصوصی بیشترین فیلم را ساخته بودندکه در مجموع ۱ میلیارد از بودجه فردی هزینه کردند. مسائل ریز این جشنواره بازوی اجرایی برای فرهنگ کشور است و در مقایسه با سایر کشور فرصت مهمی است که باید استفاده کرد.



در ادامه مراسم حجت الله ایوبی رئیس سازمان سینمایی اظهار داشت: آمار کارگردانان زن و مرد جهان در مقابل ایران قابل مقایسه نیست این جشنواره حرفهای شنیدنی  درمرود فعال بودن زنان خواهد زد. وقتی شنیدم بیش از دو هزار کارگردان زن وجود دارد خوشحال شدم چون این عدد بسیار عجیب و غریب است چراکه در برخی از کشورها حتی آمار فیلمسازان مرد و زن شان تا این اندازه نیست. این آمار نشان دهنده جایگاه رفیع زن در فرهنگ و تمدی ایرانی و البته عرصه فرهنگ و هنر است و من امیدوارم بهترین های این جشنواره فرصت حضور در خارج از کشور را پیدا کنند.

وی عنوان کرد: با وجود چنین عدد و رقمی که برای بانوان فیلمساز اعلام شد من فکر می کنم ریاست سازمان سینمایی حق خانم ها است. اگر قرار است نشان دهیم که تعریف اسلام در ایران تعریف و قرائت متفاوتی از سایر کشورهای عربی است باید در جهت تقویت جشنواره هایی از این دست قدم برداریم.

ایوبی ادامه داد: امیدوارم جشنواره خوبی داشته باشید و درخواست دارم که کمک کنید به سینمایی که حرفهای گفتنی بسیاری دارد تا با زبان سینما ثابت کنیم که حرف های گفته شده درمورد اسلام و سینما ناثواب است. همچنین به فیلم سازان برجسته و جهانی نیز کمک کنیم و با آنها مهربان باشیم.

محسن حاجی بابائیان امیری معاون فرهنگ عمومی قوه قضائیه نیز با اشاره به نزدیک شدن به ایام محرم بیان کرد: در آستانه محرم هستیم و تربیت بشریت برای استقامت در مقابل ناهنجاری ها، مشکلات نامبارک برای جامعه این ماه می تواند درس آزادی باشد.

وی ادامه داد: زن و وخانواده بحث این جشنواره است گنجینه ای که در کتاب آفرینش به آن اشاره شده این است که در جامعه بشریت زن و مرد بدون برتری مکمل یکدیگرند  و برای جامعه متعالی موظفند که در مسیری قدم بردارند که مورد رضایت خداوند باشد.‌از مجموعه عوامل برگزار کننده تشکر می کنم که تلاش کردند تا شاهد حاصل دسترنج زنان فیلم ساز در این جشنواره باشیم.



گفتنی است در این مراسم که اجرای آن را فرزاد حسنی بر عهده داشت خالی از حاشیه نبود. در ابتدا که مراسم همانند دیگر مراسم‌ها با نیم ساعت تاخیر آغاز شد.

*حضور مه بانو صحت بخش خالق آثار "پ نه پ" باعث شد کمی مراسم از حال و هوای جدی خارج شود و حاضران را شاد نگه دارد.

*زمانی که نوبت به اهدای جوایز رسید با توجه به اینکه مبلغ جوایز بسیار ناچیز بود فرزاد حسنی با انتقاد از این اتفاق خواستار اعلام نکردن میزان مبلغ شد.

* نکته قابل توجه در این مراسم حمایت و واکنش های متفاوت برگزیدگان به جریان اسیدپاشی در اصفهان بود که معاون فرهنگ عمومی قوه قضائیه نوید داد که بدون وقفه این اتفاق پیگیری شود.



واکنش نیکی کریمی به حادثه اسید پاشی اصفهان

نیکی کریمی که با عنوان فیلمساز برگزیده تندیس جشنواره را دریافت کرد نیز با اشاره به جشنواره فیلم پروین اعتصامی گفت: تشکر می کنم از خانم های فیلمساز که با ایمان به کار خود ادامه دادند و امروز شاهد فعالیت بانوانی چون پوران درخشنده و رخشان بنی اعتماد هستیم که متعهدانه فعالیت می کنند.

این کارگردان و بازیگر سینمای ایران افزود: واقعیت این است که نمی توانم از ماجرای اصفهان بگذرم. امروزه جهان به ما نگاه می کند و نمی دانم با وجود حساسیت هایی که وجود دارد و رخ دادن حوادثی از این دست چگونه باید پاسخگوی دنیا باشیم. نمی دانم چه اتفاقی در جامعه می افتد که زنان ما باید اینگونه در معرض آسیب قرار بگیرند.



آیین اختتامیه هشتیمن جشنواره فیلم پروین اعتصامی با اجرای موسیقی گروه موسیقی«شرنگ» به کارگردانی مهرداد بهزاد اول و گروه اش با اجرای قطعاتی از ترانه های خوانندگانی چون فرهاد مهراد و فریدون فروغی به پایان رسید.

انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار