همایش توسعه همکاری‌های ایران و ترکیه که با همت دفتر مطالعات سیاسی و بین‌المللی وزارت امور خارجه ایران و مرکز پژوهش‌های استراتژیک ترک آسیا(تاسام) در شهر مرزی وان ترکیه برگزار شده بود، شنبه شب پایان یافت.

به گزارش حوزه سیاست خارجی باشگاه خبرنگاران، همایش توسعه همکاری‌های ایران و ترکیه که با همت دفتر مطالعات سیاسی و بین‌المللی وزارت امور خارجه ایران و مرکز پژوهش‌های استراتژیک ترک آسیا(تاسام) در شهر مرزی وان ترکیه برگزار شده بود، شنبه شب پایان یافت.

در این نشست دو روزه که بیش از 130 تن از مقامات، مسوولان نهادهای مختلف دولتی و خصوصی، اساتید دانشگاه، پژوهشگران اتاق‌های فکری، نمایندگان بخش خصوصی و اصحاب رسانه از ایران و ترکیه شرکت داشتند، ابعاد مختلف همکاری‌های دو جانبه بررسی شد.
 
 "مصطفی زهرانی" مدیرکل دفتر مطالعات سیاسی و بین‌المللی وزارت خارجه جمهوری اسلامی ایران، در جلسه پایانی این نشست با تاکید بر اینکه این همایش نماد همگرایی بود، گفت: محققان، همگرایی در زمینه‌های اقتصادی، فرهنگی، اجتماعی و سیاسی را مورد بحث قرار داده و راه‌های رسیدن به این هدف را بررسی کردند.
 
وی افزود: از دل بحث‌های صورت گرفته در این همایش موضوع منطقه گرایی جدید بدست آمد.
 
زهرانی تصریح کرد: ایران و ترکیه می‌توانند در قالب این نظریه، همکاری‌های خود را توسعه و تعمیق بخشند.
 
مدیرکل دفتر مطالعات سیاسی و بین‌المللی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران، اظهار امیدواری کرد که در منطقه گرایی جدید با الهام از فرهنگ، سیاست و تاریخ مشترک بتوان پایه‌های اقتصادی و تجاری دو کشور را به هم نزدیک و ارتباطات را مستحکم‌تر کرد.
 
وی گفت: در این همایش موقعیت ژئوپلیتکی دو کشور در سطح منطقه‌ای و بین‌المللی و امکان نقش آفرینی دو طرف در تحولات منطقه‌ای مورد بررسی قرار گرفت.
 
"علی رضا بیکدلی" سفیر جمهوری اسلامی ایران در آنکارا نیز گفت: در این همایش ابعاد مختلف روابط دو کشور مورد بحث قرار گرفت که می‌تواند راهگشا و هدایت کننده باشد.
 
وی افزود: سفر به وان محدود به شرکت در این همایش نبود، بلکه پیامهایی نیز از سوی مسوولان و مردم منطقه در رابطه با همکاری‌های مرزی، تاسیس کنسولگری در وان، بازسازی مبادی مرزی، توسعه راه‌های ارتباطی بین دو کشور دریافت کرده است که آنها را به مسوولان جمهوری اسلامی ایران منتقل خواهد کرد.
 
"آیدین نزیه دوغان" استاندار وان نیز تصریح کرد: شهروندان وان از نظر اقتصادی و فرهنگی انتظاراتی از ایران دارند که در این همایش از زبان نهادهای مدنی، نخبگان و شهروندان تبیین شد.
 
او با اشاره به اهمیت و جایگاه ایران در سیاست خارجی ترکیه ادامه داد: در پیشبرد روابط با ایران کمبود مکانیزم احساس می‌شد. روابط سنتی بیشتر شامل روابط در سطح دولت و بازرگانان است که با چنین همایش‌هایی نهادهای مدنی، دانشگاه ها و مردم نقش آفرینی بیشتری در روابط خواهند داشت.
 
استاندار وان با پیشنهاد کار روی پروژه های مشترک دانشگاهی و تحقیقاتی اظهار داشت: باید اذعان داشت که دو کشور تاکنون توجه لازم را به مقوله پژوهش و تحقیق نداشته اند. این کمبود را می‌توان با همکاری نهادهای فکری و تحقیقاتی دو کشور برطرف کرد.
 
گفتنی است، در طول دو روز برگزاری همایش نشست هایی با عنوان دیپلماسی عمومی، فرهنگ و گردشگری، آموزش و زبان، بانکداری و فاینانس، انرژی و پتروشیمی، صنعت، بهداشت و توریسم سلامت، رسانه و ارتباطات، علم و فناوری، پشتیبانی ، حمل و نقل و ارتباطات، ساختمان سازی، راه و ارتباطات و زیرساخت برگزار و مقاله هایی ارائه شد.

انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار