معاون سازمان صنعت ، معدن و تجارت استان زنجان گفت: زنجان در برخورداری از ذخایر متنوع معدنی دهمین استان کشور است.

به گزارش خبرنگار باشگاه خبرنگاران زنجان ؛یکی از مواهب خدادادی معادن است که در توسعه یک سرزمین بسیار تاثیر گذار میباشد. ایران هم به سبب برخورداری از ذخایر عظیم انرژی و مواد معدنی از این ثروت‌های باارزش بی بهره نیست چرا که وجود ۶۸ نوع ماده معدنی غیر نفتی نام کشورمان را در میان 15 قدرت معدنی دنیا ثبت کرده است.

غنای معدنی در جای جای ایران به چشم میخورد به طوریکه استان زنجان با 300 حلقه معدن، اقتصادی معدن محور را برای خود رقم زده است. اگر چه هنوز حجم زیادی از ظرفیتهای طبیعی آن هنوز بلا استفاده است لیکن تعداد بهره برداران و معادن اکتشافی رو به افزایش است.

برخورداری استان زنجان از ۳۰ نوع تندیس معدنی آنرا جزو ۱۰ استان نخست کشور در برخورداری از ذخایر متنوع معدنی بدل کرده است.

معاون سازمان صنعت ، معدن و تجارت استان زنجان میگوید. هم اکنون ظرفیت تولید سالانه از معا دن استان 9 میلیون و 500هزار تن است، که باید نسبت به افزایش بهره‌وری در این زمینه تلاش کرد و آینده اقتصادی استان را مورد بازنگری قرار داد.

به گفته حقیقت از آنجاکه استان زنجان در بسیاری از شاخص‌ها جزو استان‌های متوسط کشور محسوب می‌شود برای پیوستن به استان‌های پیش رو نیازمند اقدامات و برنامه‌ریزی‌های راهبردی است و در این بخش صنعت معدن مولفه قدر تمندی برای رشد میباشد.

وی اعلام کردسرب و روی­انگوران ، پتاس­، آهن ، معادن ترآورتن ، گرانیت ، سیلیس ، برآسیت وپرلیت، فلدسپات، خاک صنعتی بخشی از ثروتهای خدا دادی منطقه است. که هم اکنون از آن بهره بر داری صورت میگیرد.

بنا به گفته معاون سازمان صنعت ، معدن و تجارت استان زنجان میزان واقعی استخراج از معا دن منطقه سالانه4میلیون تن است و 3میلیون تن نیز ظرفیت معا دن غیر فعال میباشد که استخراج آن به بخش خصوصی واگذار شده است.

وجود معدن سرب و روی انگوران موجب گشته که این استان در حال حاضر به عنوان قطب تولید روی کشور مطرح و زمینۀ لازم برای ایجاد صنایع جنبی آن از قبیل صنایع گالوانیزاسیون، تولید اکسید روی، پودر روی و سولفات روی را فراهم نماید.

بنا به اضهار نظر کارشناسان ،معدن "انگوران" از نظر عیار بالاو غنای فلزات موجود، جزو بهترینهای دنیاست و تخمین زده میشود ذخایر این معدن در قسمت روباز چیزی معادل هشت میلیون تن و درلایه های درونی چهار میلیون تن محصول روی آنهم با عیار بالا باشد.

وجود این معدن بزرگ صنایع مرتبط با خود را نیز ایجاد کرده است که کارخانه فرآوري سرب و روي دندي با ظرفيت حدود 140 تن بر ساعت ازآن جمله است.

اين کارخانه برای اینکه محصول قابل قبولی تولید نماید به خوراکی چون کانسنگ اکسيده سرب و روي نیاز دارد که از معدن انگوران واقع در 20 کيلومتري آن تامين مي شود.

محصولات اصلي کارخانه شامل کنسانتره سرب با عيار 60 درصد، کنسانتره روي با عيار 38 درصد و کنسانتره کلسينه روي با عيار 52 درصد مي باشد.

کانيهاي اصلي سرب و روي در معدن انگوران سروزيت و اسميت زونيت مي باشد.

هم اکنون 70 در صد نیاز کارخانه های کشور به کانیهای سرب و روی از معادن استان زنجان تامین میشود

ظرفیت‌های معدنی و اقتصادی استان زنجان که همه از آن سخن می‌گویند غنیست و تردیدی در آن وجود ندارد اما با همه این توصیفها شکوفایی پایداری در بخش اقتصاد نصیب استان زنجان نشده و در نیم نگاهی به سیمای آن به راحتی میتوان دریافت برخی مناطقش به فراخور ظرفیت‌هایش توسعه نیافته است.

برخی از مسولین استانی برآنند40 درصد وبرخی دیگر 30 و گاهی اعلام میشود 70در صد ظرفیت معدنی استان بی استفاده مانده است. اما صرف نظر ازاین آمارها میتوان ادعا کرد اگرچه هنوز زیر ساختها برای توسعه معدنی استان زنجان به طور مطلوب محیا نشده ولی بخش اعظمی از بسترهای معدنی دست نخورده باقی مانده تا در صورت بهره برداری بهینه آینده بهتر را رقم زند.

کارشناسان سازمان نظام مهندسی معدن استان زنجان در بررسی این پدیده، کمبود سرمایه را به عنوان دلیل اصلی مطرح مینمایند آنها میگویند: برای دستیابی به تعالی اقتصادی، جذب سرمایه‌گذاران در حوزه معدن و بهره‌بردری از معادن به ویژه بدست بخش خصوصی یکی از راهکارهای مطلوب است.

البته افق روشن برای توسعه استان زنجان آن است که در کنار معدن بر گسترش مستقیم صنعت نیز همت کند توسعه‌ای که در بازده زمانی مناسب منجر به خارج شدن رشد اقتصادی و تراز تجاری آن از وابستگی محض به بخش مواد معدنی خواهد شد.

انتهای پیام/ز
برچسب ها: زنجان ، معدنی ، معادن ، گرانیت ، سیلیس
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.