مروی گفت: تولید قیر نامرغوب قدرت چانه‌زنی را از شرکت‌های معتبر گرفته به طوری که از 60 کشور طرف قرارداد، هم‌اکنون 30 کشور با ایران قرارداد دارند.

به گزارش خبرنگار اقتصادی باشگاه خبرنگاران؛ علی مروی رئیس کمیسیون انرژی مجلس در نخستین کنفرانس بین المللی پاسارگاد اظهار داشت: ایران ظرفیت‌ها و پتانسیل‌های فراوانی در صنعت قیر دارد و در یک اقتصاد سالم و عاری از رانت همیشه اقتصاد برای رشد و شکوفایی و تعالی آماده است.

وی تصریح کرد: یکی از نتایج از دست دادن بازارها علی رغم جذابیت و شرایط مساعد است و باعث تخریب شرکت‌های معتبر می‌شود که نمونه آن در صنعت قیر است که چالش بسیاری را در سال‌های اخیر پشت سر گذاشته است.

مروی تصریح کرد: در کسب درآمدهای ارزی در کشورها می‌توان با برنامه‌ریزی اصلی به بازارهای مهم ورود پیدا کرد. آنچه که در گذشته بوده باید مورد واکاوی و تحلیل قرار بگیرد تا به اهمیت این صنعت در کشور پرداخت شود.

مروی گفت: تحولات جدید، افزایش بهره‌وری و سوق دادن نگاه دولت و مجلس به این سمت و سو می‌تواند باعث کاهش چالش‌ها در این صنعت شود.

رئیس کمیسون انرژی تأکید کرد: آشفتگی در بازار و وجود واسطه‌گران و دلالان باعث ایجاد رانت در برخی شرکت‌ها شده و این امر سبب شده که قیر از پالایشگاه‌ها خارج شود در حالی که این ماده باید در کنار پالایشگاه ها مورد مصرف قرار گیرد.

مروی تغییر مدیریت و نبود متولی در این صنعت را چالش دیگر عنوان کرد و گفت: کشور در تأمین قیر باکیفیت پتانسیل بالایی دارد و می‌تواند بازارهای صادراتی را با قیمت مناسب در دست گیرد اما متأسفانه برخی از صادرکنندگان با تولید نامرغوب یعنی تولید قیر از نفت کوره باعث  شدند که کشورهای معتبر تخریب شوند و قدرت چانه‌زنی را از دست بدهند.

رئیس کمیسون انرژی اظهار کرد: از 60 کشور طرف قرارداد هم‌اکنون 30 کشور باقی مانده است که درآمد ایران در حال حاضر کاهش یافته به طوری که کشورهای چین، ترکیه و امارات بهترین جایگزین هستند و دولت جدید با انتخاب مدیران ارزشمند توانسته با تغییرات اساسی فضای کسب و کار را در بازارهای جهانی توسعه دهد.

وی تاکید کرد: امروز بازارهای بسیاری از کشورهای دنیا روی خوش را به ما نشان داده‌اند و ما باید از این فرصت‌ها استفاده کنیم.

مروی در ادامه افزود: سیاست جدی و تصمیم قاطع بر وابستگی بودجه به نفت، میزان داد و ستد قیر در جهان و بهبود شرایط بین‌المللی شرایط مساعدی را برای رونق کسب و کار فراهم کرده است به طوری که با کاهش وابستگی به بودجه نفت در سال جاری توانستیم صنعت نفت را به سمت توسعه سوق دهیم.

وی خاطرنشان کرد: در بودجه سال جاری 14.5 درصد بودجه به صنعت نفت اختصاص داده شده که از این میزان 2 درصد برای مناطق محروم و مناطق نفت خیز و 29 درصد از طریق صندوق توسعه ملی اختصاص یافته است.

وی یادآور شد: تقاضای قیر در دنیا بیش از یک میلیون تن درخواست دارد که با توجه به ظرفیت بالای تولید 4 تا 5 میلیون تن تولید ظرفیت ایران توانسته حدود 4 درصد بازار را به خود اختصاص دهد.

وی تاکید کرد: برای ورود به بازار قیر تولید محصول باکیفیت یک ضرورت به نظر می‌رسد چرا که تداوم حیات بستگی به تحقیقات علمی و مدیریتی و مسئولیت جدید با ویژگی‌های بهتر نظیر قیرهای پلیمری و امولوسیون است چرا که تولید این قیر می‌تواند عرصه را برای توسعه بازارهای صادراتی فراهم کند.

وی یادآور شد: فروش قیر از طریق بورس برای تأمین قیر و آسفالت در دستور کار مجلس است به طوری که با تصویب مجلس 50 هزا ر تن طبق بخشنامه و دستورالعمل‌ها عرضه خواهد شد.

مروی در پایان گفت: مجلس آمادگی دارد این مشکلات موجود را با اصلاح قوانین برطرف کند که این امر نیازمند مهندسی مجدد برای سیستم تولید و فروش، برنامه‌ریزی برای توسعه صادرات، شفاف‌سازی برای توسعه بازرگانی و رصد بازارهای جدید است که می‌تواند رهبری قیر منطقه را توسط ایران رقم بزند.

انتهای پیام/

برچسب ها: چانه زنی ، قیر ، نامرغوب
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار