معاون مطبوعاتی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در نشست رسانه‌ای درخصوص نحوه برگزاری نمایشگاه امسال توضیحاتی ارائه داد.

به گزارش خبرنگار فرهنگی باشگاه خبرنگاران؛ حسین انتظامی معاون مطبوعاتی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در نشست رسانه‌ای درخصوص نحوه برگزاری نمایشگاه امسال امروز در محل معاونت مطبوعاتي توضیحاتی را ارائه داد.

حسین انتظامی معاون مطبوعاتی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در اين نشست گفت: بیستمین نمایشگاه مطبوعات امسال از 17 تا 23 آبان در مصلی تهران برگزار می‌شود.

وی با بیان اینکه شعار نمایشگاه مطبوعات امسال "آزادی مسئولانه است" گفت: مطبوعات بر اساس عملکرد بر طبق قانون مطبوعات در اطلاع‌رسانی خود آزادی خواهند داشت و دولت از فعالیت مطبوعات بر اساس قوانین حمایت می‌کند.
 
وی افزود: تدبیر امسال برای برگزاری نمایشگاه انجام پیش‌ ثبت‌نام از رسانه های متقاضی است و بر اساس آن برآورد موضوعی و متراژهای درخواستی رسانه‌ها انجام شده است.

انتظامی اظهار داشت: امسال نمایشگاه مطبوعات با شرکت این  گروه‌ها برگزار خواهد شد:

گروه روزنامه‌ها ، 38 عنوان

خبرگزاری‌ها ، 20 عنوان

رسانه‌های آموزش و تخصصی ، 116 عنوان

تشکل های مطبوعاتی  ، 4 عنوان  

نشریات سیاسی و اقتصادی ، 63 عنوان 
 
رسانه‌های عمومی و خانواده ، 77 عنوان 

رسانه‌های غیر فارسی‌زبان ، 8 عنوان

رسانه‌های فرهنگی ، 48 عنوان  

کودک و نوجوان ، 10 عنوان

نشریات استانی ، 67 عنوان

ورزشی ، 13 عنوان

وی در ادامه گفت: بخش جدید رسانه‌های مرتبط با دین و اندیشه در نمایشگاه امسال حضور خواهد داشت که 22 عنوان را به خود اختصاص می‌دهد. ضمن اینکه امکان حضور روابط عمومی‌ها نیز فراهم شده است.

انتظامی یادآور شد: تدابیری در نظر گرفته شده که رسانه ها بصورت الکترونیک ، مکان غرفه خود را انتخاب می‌کنند. البته این در صورتی است که اولویت آنها توسط رسانه‌ دیگری انتخاب نشده باشد که در این صورت باید مکان دیگری را انتخاب کنند و پس از انتخاب و ثبت‌نام مکان رسانه‌ درج و ثبت می‌شود.
 
انتظامی بیان کرد: برای رسانه‌هایی که در زمان مقرر درخواست نداشته‌اند و سپس بعد از مدتی علاقمند به ثبت‌نام شده‌اند در صورت خالی بودن فضا و شرایط مناسب ثبت‌نام بعمل می‌آید.

وی افزود: شورای سیاست‌گذاری که متشکل از مسئولان ارشد معاونت مطبوعاتی و شورای هماهنگی تشکل‌های مدیریتی و رسانه‌ای هستند در امر برگزاری نمایشگاه، برنامه ریزی و همکاری داشته‌اند. یکی از فعالیت‌های نمایشگاه، نشر بولتن‌های روزانه است که امسال بر عهده ستاد نمایشگاه نیست و هر روز به یکی از روزنامه‌ها و نشریات تعلق می‌گیرد. فعالیت دیگر نمایشگاه با همکاری فرهنگستان زبان و ادبیات فارسی تشکیل کمیته‌ای است که برای شاخص سازی در دو حوزه ویرایش فنی و ویرایش زبانی محتویات رسانه‌ها صورت می‌گیرد؛ روزنامه ای که بیشترین امتیاز را طبق این شاخصه‌ها به دست بیاورد معرفی خواهد شد.

معاون مطبوعاتی وزارت فرهنگ و ارشاد با بیان اینکه در این نمایشگاه رسانه های خارجی که در تهران دفتر دارند در صورت تمایل شرکت خواهند کرد گفت:  ما در جریان برگزاری نمایشگاه، نشست‌های تخصصی ، موضوعی و رسانه‌ای با حضور مهمانان خارجی خواهیم داشت.

وی در خصوص تقسیم‌بندی موضوعی نشریات گفت: تا امروز 65 پایگاه خبری، 31 خبرگزاری و 56 روزنامه ثبت‌نام کرده‌اند و باید عنوان کنم ما چیزی تحت عنوان سایت خبری نداریم. موضوعات مختلف سایت‌ها در گروه‌های مختلف سیاسی، اجتماعی،‌ فرهنگی ، ورزشی و ... تقسیم‌بندی می‌شوند. ضمن اینکه تمام متقاضیان در صورت تمایل به تعویض مکان در نمایشگاه ظرف مدت اعلام شده می‌توانند جای خود را تغییر دهند.

وی در خصوص مراسم افتتاحیه و اختتامیه نمایشگاه گفت: مراسم افتتاحیه را با حضور وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی برگزار خواهیم کرد و برای مراسم اختتامیه برنامه خاصی نخواهیم داشت چون هدف رعایت جنبه حرفه ای نمایشگاه است نه جنبه تشریفاتی آن.

انتظامی در ادامه بیان کرد: قرار بود امسال اجرای نمایشگاه را بر عهده رسانه‌ها بگذاریم که آنها آمادگی اجرای نمایشگاه را نداشتند و مجددا به ما واگذار شد.

وی درخصوص تعرفه رسانه های خصوصی و غیر خصوصی گفت: تعرفه‌ها برای رسانه‌های دولتی و غیر دولتی متفاوت است اما در انتخاب غرفه دخالتی نداریم. همچنین دو رسانه در صورتی که از یک گروه باشند یا متراژ یکسانی داشته باشند می توانند مکان خود را با هم عوض کنند.

انتظامی با بیان اینکه از ثبت نام رسانه‌های بدون مجوز جلوگیری شده در پایان گفت: در بخش خصوصی 373 رسانه و در بخش دولتی و عمومی 183 رسانه خواهیم داشت.

انتهای پیام/
 
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار