آثار مستند عاشورایی به همت موسسه رسانه‌های تصویری با حضور رئیس سازمان سینمایی رونمایی شد.

به گزارش خبرنگار سینما باشگاه خبرنگاران،‌صبح امروز مراسم رونمایی از مجموعه فیلم‌های مستند آیین‌های عاشورایی به همت موسسه رسانه های تصویری با حضور حجت‌الله ایوبی رئیس سازمان سینمایی، محمد احسانی مدیر کل نظارت و ارزشیابی سازمان سینمایی، حسین مسافر آستانه رئیس موسسه رسانه‌های تصویری، آرش امینی، سید هادی منبتی، رسول صدر عاملی، جهانبخش سلطانی، ابراهیم داروغه‌زاده و دیگر هنرمندان برگزار شد.

"حسین مسافر آستانه" رئیس موسسه رسانه‌های تصویری ضمن عرض تسلیت ایام محرم گفت: گله و شکایت از این مسئله بسیار بود که فرهنگ عاشورا کمتر در فعالیت‌های هنری به خصوص سینما جایگاه دارد و آنچنان بازتاب این فرهنگ را در تولیدات هنری شاهد نیستیم هر چند هنرمندان ما هر از گاهی از فرهنگ عاشورایی  بهره بردند اما این مسئله به صورت یک فرهنگ در سینما جاری نیست.

بنابراین چون کمتر شاهد پرداخت این مساله در سینما بوده‌ایم اتفاق امروز یک اتفاق مبارکی است که این اتفاق به همت "منا زندی"فیلم‌ساز بصورت خود جوش و بنا بر نوع نگاه خود او به فرهنگ عاشورا صورت گرفته است.

مسافر آستانه ادامه داد: خوشحالیم که موسسه رسانه های تصویری در این زمینه از مدتها قبل این کار  شروع شده و عنوان 10 مستند سینمایی از فرهنگ‌عاشورایی مختلف کشور توسط چند کارگردان عرصه سینما تهیه شده و امیدوارم شرایط ادامه این حرکت را بتوانیم فراهم کنیم.

رئیس موسسه رسانه‌های تصویری ادامه داد: هدف پرداختن به عاشورا نیست بلکه منظور درس از این واقعه بزرگ است که باید برای همه ما منشاء و الگو باشد.

مسافر آستانه اظهار داشت: شاید چون به فرهنگ عاشورایی نسبت مناسبتی داده‌ایم در زمان‌های دیگر بهره‌مندی زیادی از آن نتوانیم ببریم اما هنر می‌تواند همه آحاد جامعه را بدون شعار و با تاثیرگذاری مستقیم از لحاظ عاطفی و باور عمیق قلبی به چنین مفاهیم ارزشمندی آشنا کند.

وی در پایان خاطر نشان کرد: هم اکنون کارگردانان به فرهنگ عاشورایی 10 استان پرداخته‌اند و امیدواریم شرایطی فراهم شود که به فرهنگ عاشورایی باقی استانها بپردازیم و سال آینده شاهد رونمایی از مجموعه این آثار باشیم.

"مونا زندی" کارگردان و مستند ساز در این نشست عنوان کرد: سال گذشته تمامی فیلمسازان در چنین زمانی در شهرهای مختلف مشغول ساخت این مستند‌ها بودیم از ابتدا هم قرار بر ساخت یک مجموعه مستند 30 قسمتی در 30 استان مهم ایران بود تا آیین سنتی و بومی مردم این استانها را درباره واقعه عاشورا به تصویر بکشیم.

وی افزود: مداحی‌های سنتی این استان‌ها در حال منسوخ شدن است و شاید در چند سال آینده دیگر شاهد آنها نباشیم و حتی شعرهایی از مداحان قدیمی که شاید در آینده دیگر در بین ما نباشند؛ بنابراین این مجموعه از این جهت برایم اهمیت زیادی دارد.

وی تصریح کرد: همه دوستان با عشق، علاقه ، احساس مسئولیت در این پروژه حضور داشتند .

فرهاد توحیدی رئیس هیئت مدیره خانه سینما در این رونمایی اظهار داشت: هر ملتی با میراث فرهنگی خود شناخته می‌شود. میراث فرهنگی شناسنامه هویت ما ایرانیان است، بنابراین اگر خود این شناسنامه را ننویسیم دیگران آن را می‌نویسند.

وی تصریح کرد: سینمای مستند ایران به عنوان گنجینه‌ای شناخته نشده است و وظیفه‌ی ثبت و ضبط هویت ملی را به عهده دارد؛ این هویت ملی نه تنها برای ما مورد استفاده است بلکه برای همه جهانیان می‌تواند محل مطالعه پژوهش و تماشا باشد.

وی عنوان کرد: بنابراین قدم اول با ساخت این مجموعه مستندها در این زمینه برداشته شده است، هر چند پیش از این مستندهایی در این زمینه ساخته شده است.
 
"حجت الله ایوبی"رئیس سازمان سینمایی در این نشست گفت: باید این اقدام خوب، به هنگام و به موقع موسسه رسانه‌های تصویری بابت رونمایی از مجموعه آثار مستند عاشورایی جای تقدیر و تشکر دارد زیرا حسین (ع) سکه‌ی هویت همه ما ایرانیان است

ایوبی تصریح کرد: دیده شدن مستندها و مستندسازان جای خوشحالی دارد. من مطمئنم که این مجموعه مورد استقبال مردم قرار خواهد گرفت.

رئیس سازمان سینمایی بیان کرد: عاشورا را همه مردم جهان درک کردند و صحنه‌های آن را دیده‌اند بنابراین تصاویر این عزاداری‌ها و مراسم‌ها برای خیلی ها شگفت‌آور خواهد بود.

وی اظهار داشت: بسیاری به دیدن این فیلم ها و مستندها علاقمند هستند و خیلی‌ها از سر کنجکاوی‌ برای دیدن عاشورا آمدند اما گرفتار عاشورا و حسیین (ع) شدند.

وی تصریح کرد: حقیقت عاشورا همه را جذب می‌کند. حسین (ع) سکه هویت همه ما ایرانیان است و امام حسین (ع) برای همه ما است.

ایوبی ادامه داد: اگر کسی دنبال شناختن فرهنگ ایرانی است باید به دنبال فرهنگ عاشورایی باشد. مردم ایران به دلیل داشتن عشق به ابا‌عبدالله همه هنرهای خود را به پای این حضرت ریخته‌اند.
 
ایوبی عنوان کرد: خوشحالیم که سینمای ایران از این گنجینه بزرگ و آیین‌های عاشورایی بهره‌مند شده است و خوشحالیم که مردم ایران بخشی از زحمات شما را در یک بسته‌ می‌بینند و امیدواریم این حرکت ادامه پیدا کند.

وی خاطر نشان کرد: خوشبختانه فرصت دیده شدن فیلم‌های مستند کوتاه فراهم شد و امیدواریم به مرور زمان حال همه شما در سینما بهتر شود.

گفتنی است؛ در پایان مراسم با حضور حجت‌الااسلام والمسلمین بهاوری، حجت‌الله ایوبی، مجید قاری‌زاده، فرهاد توحیدی، بابک رضایی، رسول صدرعاملی و جمع دیگری از هنرمندان مراسم رونمایی از مجموعه فیلم‌های مستند آیین‌های عاشورایی انجام شد.

انتهای پیام/


برچسب ها: ff
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار