شورای امنیت روز چهارشنبه نشستی فوق العاده برای گفتگو در خصوص تنشهای اخیر بین رژیم صهیونیستی و فلسطینیها در شرق بیت المقدس برگزار می کند.

به گزارش سرويس بين‌‌الملل باشگاه خبرنگارانبه نقل از خبرگزاری رویترز، منابعی دیپلماتیک در شورای امنیت سازمان ملل متحد روز سه شنبه اعلام کردند شورای امنیت روز چهارشنبه نشستی فوق العاده برای گفتگو در خصوص تنشهای اخیر بین رژیم صهیونیستی و فلسطینیها در شرق بیت المقدس به علت طرحهای شهرک سازی رژیم صهیونیستی، برگزار می کند. 

این نشست بنا به درخواست اردن از "ماریا کریستینا" پرسوال نماینده آرژانتین در شورای امنیت که کشورش این ماه ریاست این شورا را برعهده دارد ، ظهر چهارشنبه برگزار خواهد شد.  

اردن ، تنها کشور عربی عضو شورای امنیت اعلام کرد آنچه موجب شد چنین درخواستی ارائه کند ، شکایت فلسطین در خصوص "تنشهای رو به افزایش و خطرناک در شرق قدس اشغالی" بوده است. 

دیپلمات‌ها گفتند هنوز مشخص نشده است که شورای امنیت بیانیه مشترکی صادر خواهد کرد یا نه اما گفتند دستیابی به توافق در این خصوص را بعید می دانند چرا که واشنگتن در خصوص هرگونه حمایت از بیانیه هایی که به نفع همپیمان خود اسرائیل نباشد خودداری می کند. 

 یک مسئول در دولت اسرائیل دوشنبه گفته بود "بنیامین نتانیاهو" نخست وزیر اسرائیل طرح‌های ساخت حدود 1000 واحد مسکونی در شرق بیت المقدس را در تلاش برای آرام کردن همپیمان منتقد خود در دولت ائتلافی سرعت خواهد داد.  

مسئولان فلسطینی و همچنین جامعه بین المللی از ساخت این واحدهای مسکونی جدید به شدت ابراز نارضایتی کردند.   

فلسطینیها معتقدند این اقدام مانعی اصلی برابر برپایی کشور مستقل در کرانه باختری رود اردن و نوار غزه به پایتختی شرق قدس به وجود می آورد.   

یک عامل تنشزای دیگر بین دو طرف وجود دارد که مسجد الاقصی و جبل الهیکل است.   

نتانیاهو بارها وعده داده است که اوضاع کنونی مربوط به اماکن مقدسه در قدس را تغییر نخواهد داد اما تضمینهایی که داده است زیاد در از بین بردن نگرانیهای فلسطینیها موثر نبوده است.   

فلسطینیها پیش از این نیز پیش نویس قطعنامه ای را به شورای امنیت ارائه کرده و در آن پایان اشغالگری اسرائیل را تا تاریخ نوامبر 2016 خواستار شده بودند که این درخواست با حمایت کشورهای عربی و برخی از اعضای شورای امنیت روبرو شد اما این شورا هنوز رسیدگی به این مسئله را آغاز نکرده است.   

تلاش‌های اردن و برخی از کشورهای اروپایی عضو شورای امنیت برای صدور قطعنامه ای در خصوص جنگ اخیر در غزه نیز بی نتیجه بوده است.


انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار