فلاحتیان گفت: بحث واگذاری شرکت‌های توزیع برق در حال حاضر در کمیسیون اقتصادی دولت در حال بررسی است.

فلاحیتان معاون وزیر نیرو در امور برق و انرژی در نشست خبری امروزش در پاسخ به خبرنگار اقتصادی باشگاه خبرنگاران، مبنی بر اینکه واگذاری شرکت‌های توزیع برق به کجا رسید؟ گفت: بحث واگذاری این شرکت‌ها طی جلساتی که هیأت واگذاری داشته مورد بررسی قرار گرفته است.

وی ادامه داد: واگذاری شرکت‌های توزیع در شرایطی که قیمت تمام شده برق با قیمت تکلیفی فاصله دارد و مابه‌التفاوت به وزارت نیرو نیز پرداخت نمی‌شود با چالشی جدی روبرو است.

وی ادامه داد: با واگذاری شرکت‌های توزیع به بخش غیردولتی دارایی‌های این شرکت‌ها که کمتر از 10 هزار میلیارد تومان است با حساب دفتری و تجدید ارزیابی به 50 هزار میلیارد تومان افزایش می‌یابد، بنابراین تجدیدنظر در قیمت‌گذاری شرکت‌های توزیع نهایتا افزایش هزینه شرکت‌های توزیع برق را به دنبال دارد.

معاون وزیر نیرو با بیان اینکه مابه‌التفاوت قیمت تمام شده و تکلیفی به وزارت نیرو پرداخت نشود شرکت‌های توزیع برق دچار چالش اساسی خواهند شد گفت: این موضوع در هیأت واگذاری مطرح شده و بحث واگذاری شرکت‌های توزیع نهایتا به دولت محول شده است.

وی تأکید کرد: این موضوع در کمیسیون اقتصادی مطرح و در حال بررسی است.

*پیشنهادهای تعرفه ای وزارت نیرو

وی در ادامه درباره قیمت برق نیز گفت: اگر قرار باشد قیمت‌ها در سال آینده افزایش پیدا نکند سه حالت برای وزارت نیرو اتفاق می‌افتد.

وی افزود: حالت اول این است که نگهداری قیمت‌ها در همین سطح افزایش بدهی‌ها برای این وزارتخانه را به دنبال خواهد داشت. در شرایط بعدی دولت با ثابت نگهداشتن تعرفه‌ها و قیمت انشعاب باید نسبت به پرداخت مابه‌التفاوت فروش قیمت تکلیفی و قیمت کنونی اقدام نماید و حالت سوم بحث گواهی اعتباری مطرح می‌شود.

معاون وزیر نیرو در ادامه تصریح کرد: در بحث گواهی اعتباری که در اختیار تولیدکنندگان برق قرار می‌گیرد کمک به این شرکت‌های برق می‌شود تا به صورت بنگاه‌های اقتصادی اداره شوند.

فلاحتیان ادامه داد: در حال برق کشورمان ارزانترین برق منطقه است و چیزی در حدود40 تومان از مشترکین دریافت می شود.

*آغاز به کار چهاردهمین نمایشگاه بین المللی صنعت برق از 17 آبان

هوشنگ فلاحتیان در ادامه از برگزاری چهاردهمین نمایشگاه بین المللی صنعت برق از 17 آبان به مدت چهار روز در نمایشگاه بین المللی تهران خبرداد و گفت: تعداد شرکت های داخلی و خارجی در این نمایشگاه 441 شرکت است که از این تعداد 343 شرکت داخلی هستند.

وی ادامه داد: در این نمایشگاه 98 شرکت خارجی نیزحضور دارند که از این تعداد 48 شرکت به صورت مستقیم و 47 شرکت نمایندگی فعالشان حضور دارند وبیشتر این شرکت کنندگان از کشورهای اروپایی هستند.

وی تصریح کرد: از ویژگی های این نمایشگاه تعیین فضایی برای مخترعین و مبتکرین برای عرضه دستاوردهای خود و تعامل با صنعتگران خواهد بود تا از این طریق زمینه تولید انبوه این اختراعات فراهم شود.

فلاحتیان گفت:نگاه این نمایشگاه به موضوع صادرات و تعامل با بخش خصوصی در این صنعت است.

معاون وزیر نیرو اظهار داشت: در این نمایشگاه 4 نشست تخصصی با عنوان های حمایت از ساخت داخل و چالش ها و راهکارها، توسعه صادرات صنعت برق، کاهش تلفات و فرصت های کسب و کار و بازار عراق، فرصت و چالش ها برگزار می شود.

*صادرات خدمات فنی مهندسی به 20 کشور

وی افزود: در حال حاضر100 درصد از تجهیزات توزیع نیروی برق و بیش از 95 درصد از تجهیزات پست های انتقال و فوق توزیع و بیش از 90 درصد تجهیزات نیروگاهی در داخل کشور ساخته می شود

وی در ادامه بابیان اینکه کشورمان جز 8 کشوری که قادر به ساخت نیروگاه است، افزود: توانمندی زیادی در بخش خصوصی و بنگاه های فعال در عرصه صنعت برق وجود دارد، ضمن آنکه در حال حاضر در بیش از 20 کشور خارجی خدمات مهندسی برق را عرضه می کنیم و از این طریق 2 میلیارد دلار صادرات خدمات فنی مهندسی داشته ایم.

معاون وزیر نیرو گفت: بیشتر صادرات خدمات فنی و مهندسی به کشورهای خاورمیانه و آفریقایی است.

*بیشترین تلفات مربوط به انشعابات غیر مجاز

معاون وزیر نیرو درباره ی افزایش میزان تلفات برق گفت: درحال حاضر میزان تلفات برق کشور از 20 درصد به 15.5 درصد کاهش و عمده تلفات در این بخش مربوط به شبکه های توزیع برق است.


وی با اشاره به اینکه بر اساس میثاق نامه ای که با صنعتگران برق به امضا رسیده قرار است که میزان تلفات ناشی از برق به مرز 10 درصد کاهش یابد ، افزود: در حال بیشترین تلفات برق مربوط استفاده غیرمجاز از برق است.

معاون وزیر نیرو تصریح کرد:شرکت برق قادر به کنترل انشعابات غیر مجاز نیست و در این زمینه محدودیت های قاونی وجود دارد.

*وزارت نفت قول تامین گاز نیروگاهها راداده

فلاحتیان در ادامه بابیان اینکه نیروگاههای نکا، اصفهان، شهید منتظری، شازند و چند نیروگاه دیگر با اعمال محدودیت در مصرف مازوت روبه رو شده اند، افزود: این محدودیت ها از سوی مراجع قضایی یا ادارات کل محیط زیست اعمال شده است.

معاون وزیرنیرو تصریح کرد: درصورت نبود امکان مصرف مازوت، باید یا گازوئیل مصرف شود یا گازو زمانی که گاز به اندازه کافی تأمین نشود مصرف گازوئیل افزایش می یابد که این مسئله‌ هزینه زیادی به دنبال دارد.

وی درباره چالش تأمین سوخت نیروگاههای کشور در زمستان نیز گفت:در نیمه نخست امسال گازرسانی به نیروگاهها نسبت به مدت مشابه سالهای قبل افزایش داشت و مسئولان وزارت نفت قول دادند تا زمستان نیز نسبت به زمستان سال گذشته گاز بیشتری به نیروگاهها عرضه شود.

*تابستان 93 سخت گذشت

 فلاحتیان با اشاره به لزوم افزایش 5 هزار مگاواتی ظرفیت تولید برق در هر سال گفت: در سال گذشته موفق شدیم 3800 مگاوات ظرفیت تولید نیروگاهی کشور را افزایش دهیم و تا شروع تابستان سال 94 ، 1200 مگاوات ظرفیت جدید نیروگاهی به بهره برداری می رسد.

وی افزود: تابستان سال 93 شرایط سخت تری در تأمین برق خواهیم داشت که باید با کمک مردم در بخش های مختلف به ویژه کشاورزی و صنعتی، تابستان را بگذرانیم.

انتهای پیام//
برچسب ها: واگذاری ، دولت ، قیمت
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار