رسانه های رژیم صهیونیستی گزارش دادند 105 ژنرال سابق، فرماندهان پلیس و رؤسای دستگاه های اطلاعاتی ( موساد ) از بنیامین نتانیاهو، نخست وزیر این رژیم خواستند در راستای صلح تلاش کند.

به گزارش سرويس بين‌‌الملل باشگاه خبرنگاران به نقل از روزنامه یدیعوت آحارونوت، آنها با امضای نامه سرگشاده ای از نتانیاهو خواستند از ابتکار دیپلماتیک منطقه ای برای رسیدن به صلح با فلسطینی ها بر اساس دو کشور برای فلسطینی ها و اسرائیلی ها استفاده کند.

آنها اعلام کردند اسرائیل برای وارد شدن در چنین راهی « به اندازه کافی قدرتمند » است و با این راه خطری امنیت اسرائیل را تهدید نخواهد کرد. 

به نوشته روزنامه اسرائیلی هاآرتص، این نامه بزرگترین اقدام اعتراضی مشترک از سوی فرماندهان نظامی و امنیتی اسرائیل علیه سیاست‌های بنیامین نتانیاهو محسوب می شود.

دو مدیر سابق سازمان اطلاعات و امنیت اسرائیل، موساد، و شمار کثیری از فرماندهان عالی رتبه پیشین در ارتش و پلیس این کشور در میان امضا کنندگان نامه هستند.


به نوشته امضا کنندگان نامه، که شمار آنها به ۱۰۶ تن می رسد، اسرائیل توانایی و ابزار لازم برای رسیدن به توافق بر سر راه حل دو دولت را بدون آنکه تهدیدی امنیتی متوجه کشور شود داشته است اما این کار به سبب "ضعف مدیریت" انجام نشده.

ژنرال آمون رشف فرمانده سابق واحدهای زرهی ارتش اسرائیل که عامل اصلی انتشار این نامه است، اعلام کرد امضا کنندگان « از درگیری هر ساله به جای تلاش در راستای ابتکار عربستان » خسته شده اند. 

رشف گفت "خسته شده ام که هر چند سال یکبار جنگی روی می دهد، به جای آنکه می توانیم نیروی خود را صرف اجرای ابتکار صلح سعودی کنیم."

عربستان سال 2002 طرح صلح عربی را پیشنهاد کرد که عادی سازی روابط بین کشورهای غربی و اسرائیل در ازای خروج اسرائیل از سرمین های اشغالی از 1967 از مفاد این طرح است.

آنها با تمجید از ابتکار دیپلماتیکی نه فقط بر اساس مذاکره با فلسطینی ها که بی نتیجه مانده است، اعلام کردند « ما ابتکاری شجاعانه و رهبری را از سوی اسرائیل » خواستاریم.
مذاکرات اسرائیل با فلسطینی ها که با تلاش جان کری، وزیر امور خارجه آمریکا انجام می شد از ماه آوریل به بن بست رسیده است. 

اخیرا عبدالفتاح السیسی، رییس جمهوری مصر، و ترکی الفیصل از عربستان سعودی از آمادگی کشورهای‌شان برای پیشقدم شدن در برگزاری کنفرانسی با هدف خاتمه دادن به منازعه اسرائیل و فلسطینی ها خبر دادند. 

به نوشته روزنامه هاآرتص، فرماندهان بازنشسته اسرائیلی پیشتر در مواردی بیانیه مشترک منتشر کرده اند اما هیچگاه شمار امضاکنندگان تا این حد بالا نبوده و کمتر پیش آمده که آنها به مسایلی سیاسی از این دست، بدون ارتباط مستقیم با مسایل نظامی، بپردازند.


انتهای پیام./
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار