شبكه بی بی سی بارها به تحریف موضوعات و اخبار واقعی جهان پرداخته است از حادثه اوکراین گرفته تا جنگ غزه و تحولات خاورمیانه. این بنگاه تبلیغاتی به حذف حقایق و روایات مربوط در مورد مسائل جهانی اهتمام داشته است.

به گزارش سرويس بين‌‌الملل باشگاه خبرنگاران به نقل از پایگاه خبری نیو ایسترن اوت لوك، گزارش مغرضانه لندن در پوشش و پخش اخبار استقلال اسکاتلند نمونه‌ای از كارهای هدفمند این شبكه است . شبكه بی بی سی بارها به تحریف موضوعات و اخبار واقعی جهان پرداخته است از حادثه اوکراین گرفته تا جنگ اسرائیل و ماجراهای خاورمیانه ، این بنگاه تبلیغاتی به حذف حقایق و روایات مربوط در مورد مسائل جهانی اهتمام داشته است. 

برنامه های خبری بی بی سی در ماجرای استقلال اسكاتلند ، به طور گسترده‌ای از سوی بسیاری از اسکاتلندی‌ها برای "تبلیغ" مغرضانه در همه‌پرسی سپتامبر سال جاری مورد انتقاد قرار داشت ، كه در نهایت منجر به تظاهرات هزاران نفر از مردم اسكاتلند در خیابان‌ها در اعتراض به عدم یکپارچگی و پایبندی این شبكه به رسالت خبری رسانه‌ای‌اش شد(بی‌بی‌سی) .

قسمت عمده‌ای از این اعتراض مردمی مربوط به اظهارات سردبیر سیاسی بی بی سی ، نیک رابینسون ، بود . این سردبیر عامدانه پاسخ طولانی آلکس سالموند به یک سؤال در مورد شایعاتی مبنی بر این که بانک سلطنتی اسکاتلند (RBS) مقر خود را به لندن منتقل خواهد كرد ، اگر اسکاتلند برای استقلال خود رای مثبت بدهد ! ، سانسور كرد .

با وجود پاسخ جامع و روشن سالموند به این سوال ، رابینسون به فریب افكار عمومی برآمد و مدعی شد سالموند به این سوال پاسخ مشخصی نداده است . 

این حركت رسانه‌ای تنها بخشی از یک كمپین "تبلیغات سوء " برای تزریق ترس و عدم اطمینان به استقلال اسکاتلند به عنوان یک کشور مستقل در بین افكار عمومی بود .

نحوه پوشش خبری بی بی سی از برنامه استقلال‌طلبی اسکاتلند فقط یک نمونه بارز از رفتار و تعامل هدفمند این بنگاه خبری با مسائل روز جهانی است . 

بارها این بنگاه خبری نشان داده است كه یک ارگان تبلیغاتی برای تثبیت و گسترش اهداف انگلیس و آمریکا است .

*** طرفداری از اسرائیل  
تظاهرکنندگان در ماه ژوئیه سال جاری مقابل دفتر مرکزی بی بی سی در لندن در یك راهپیمایی اعتراض آمیز ، به تعصب و طرفداری كوركورانه این شبكه از اسرائیل اعتراض كردند . آخرین نمونه حمایت‌های مغرضانه این بنگاه خبری مربوط به حمله تل آویو به غزه و پوشش هدفمند این شبكه اشاره دارد .  

اعتراض كنندگان در یك طومار بلند با امضای 45000 نفری متذكر شده‌اند : "ما می‌خواهیم به بی بی سی بفهمانیم که غزه در محاصره و اشغال اسرائیل است .... و این رژیم اسرائیل است كه به بمباران جمعیت بی پناه غزه دست زده است ".
 
این طومار را افراد برجسته‌ای همچون "نوام چامسکی" فیلسوف و فعال مشهور، و روزنامه نگار کهنه‎کار ، نویسنده و فیلمساز جان پیلگر امضا كرده‌اند . 

در مقاله سال 2012 با عنوان : " حمله دوباره به غزه ، درک نقش تاریخی بی بی سی بسیار حیاتی است" ، پیلگر ، در مورد چگونگی تاثیر معكوس گزارش‌های بی بی سی در ارائه یک تصویر وارونه و تحریف شده از اوضاع واقعی غزه به بینندگان ، پرداخته است . 

این امر به ویژه در خاورمیانه واقعیت دارد ، منطقه‌ای که در آن رژیم اسرائیل با موفقیت شبكه بی بی سی را به ارائه تصویری نادرست از "سرقت سرزمین توسط فلسطینیان و شکنجه و کشتار مردم خود" ، واداشته است . 

آنقدر این تبلیغات سوء مهم بوده است كه حتی بینندگان جوان اخبار بی بی سی به محققان دانشگاه گلاسکو گفته‌اند ، آنها اینگونه تصور می‌كنند که فلسطینیان استعمارگران غیر قانونی کشور خود هستند!! . 

نحوه و چگونگی "پوشش" خبری بی بی سی از نسل‌کشی غزه به تقویت این دیدگاه‌ها و برداشت‌ها كمك كرده است. 

مکس کایزر ، کارگزار سابق بورس ، یکی از منتقدان صریح بی بی سی و ماهیت جانبدارانه آن نسبت به اسرائیل هستند . وی در مصاحبه‌ای در ماه اوت سال جاری می‌گوید: تا زمانی که مجری برنامه شبكه بی بی سی بود ، از اشاره كردن به نام اسرائیل در هر متتنی ممنوع شده بود!. "هنگامی که ما مسئول اجرای برنامه‌ای در اخبار بی بی سی به نام" اوراکل "، با مکس کایزر ، بودیم ، در چند سال گذشته ، تنها یك دستور كاری داشتیم ، و آن این بود که ما نباید نام رژیم اسرائیل را در هر زمینه‌ای در این برنامه به زبان بیاوریم ." . 

وی در ادامه ، این برنامه بی بی سی خود را بخاطر خط مشی پخش آن ، ترک كرد و در حساب توئیتر خود نوشت: 
"همانطور که من بارها به این موضوع اشاره كرده‌ام ، برنامه خبری بی بی سی را بخاطر موضع و حمایت همه جانبه‌اش از اسرائیل و الزام من به عدم اشاره به نام رژیم اسرائیل ، ترك می‌كنم ". 
چگونه می‌تواند یک سازمان خبری مانند بی بی سی ادعا كند یک خروجی آزاد و چراغ سبز مطبوعات آزاد است ، در حالیكه احکام مغرضانه‌ای را به روزنامه‌نگاران خود برای جلوگیری از مباحثه و انتقاد از رژیم اسرائیل صادر می‌كند ؟ 

*** تحریف واقعیت در اوکراین 
پوشش خبری بی بی سی از حوادث اوکراین بار دیگر اسفناک بوده است و تنها به تحریف حقیقت وضعیت این کشور در اذهان عمومی دامن زده است . 
بی بی سی بارها به ارائه اطلاعات نادرست از اوضاع شرق اوکراین چشم داشته است ، چرا که مردم لوهانسك و دونتسک در آستانه برگزاری انتخابات آزاد برای تعیین آینده خود پس از یک کودتای غیر قانونی با دخالت غرب در کیف ، خود را آماده می‌كردند. 
 
به تیتر خبری بی بی سی در این مورد توجه كنید : "روسیه رای شورشیان دونتسک و لوهانسك را به رسمیت شناخت ".

بی بی سی در این تیتر خبری مردم شرق اوکراین را "شورشیان" بد نامیده است . اوکراینی‌ها در شرق کشور حق برگزاری انتخابات آزاد برای تعیین آینده خود و مستقل از رژیم‌های دست نشانده غرب در کیف را دارند ، برای احیاء حقوق خود و منافع خود ، آزادند تصمیم بگیرند . 

نحوه پوشش خبری لندن از رای‌گیری کریمه در ماه مارس نیز محکوم شده است ، چرا كه این بنگاه خبری سعی داشت این اقدام را به عنوان یك رفراندوم غیر قانونی و دروغ القاء كند ، چرا که اکثریت مردم به دوباره پیوستن خود به روسیه تمایلی ندارند! ، با وجود شواهد دال بر این امر ، بی بی سی چنین تصویرسازی می‌كرد .

"پل کریگ رابرتز " معاون سابق وزیر خزانه‌داری ایالات متحده ، اقتصاددان و سردبیر سابق وال استریت ژورنال ، در پاسخ به این گزارش‌ها تحریف شده توسط بی بی سی لندن می‌نویسد:
"بی بی سی کاملا وجهه خود را به عنوان یک سازمان خبری بی اعتبار كرده است ، این شبكه بیشترخود را به عنوان یک عضو از وزارت تبلیغات واشنگتن نشان داده است . بی بی سی خود را کاملا غیر قابل اعتماد كرده است . هیچ انسان آگاهی هرگز به گزارشات بی بی سی اعتماد نخواهد كرد ."

*** سوءاستفاده از یک عکس عراقی برای فرافكنی در مورد قتل عام سوریه
 مارکو دی لارو ، زمانی که عکس سال 2003 خود را كه در عراق در زمان جنگ گرفته بود ( قتل عام 2012 در شهر سوریه از منطقه حوله) ، بر روی وب سایت بی بی سی مشاهده كرد ، در مصاحبه با رسانه‌ها می‌گوید : " سازمانی با استفاده از تصاویر من ، موجی از تبلیغات واهی را علیه دولت سوریه برای اثبات قتل عام مردم سوریه ، به راه انداخته است."
 
به گفته این عكاس خبری ، استفاده مغرضانه از عكس جنگ عراق بدون ذكر نام خبرنگار نشان از هدف شوم این بنگاه خبری برای ایجاد یك جنگ جدید در سوریه و القاء اكاذیب به افكار عمومی جهان است .

بی بی سی بازوی تبلیغات امریكا و انگلستان ، به تحریف واقعیت درگیری‌های متعدد و اخبار جهان به نفع نخبگان غربی اهتمام دارد . رسانه‌های مستقل تنها پادزهر این شبکه تبلیغاتی یکپارچه است ، و تحریم پخش ، تنها راه برای رهایی از تعصب بی بی سی است.
 


انتهای پیام./
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار