دومین غار باستانی یا پناهگاه صخره ای ماسال با قدمت عصر آهن در نواحی کوهستانی شهرستان ماسال در غرب استان گیلان شناسایی شد.

به گزارش باشگاه خبرنگاران رشت ،  کارشناس ارشد باستان شناسی این اداره کل میراث فرهنگی صنابع دستی .و گردشگری گیلان گفت:  این غار آهکی در دل جنگلهای شهرستان ماسال قراردارد و دارای دو ورودی به صورت طاقدیس و ناودیس است .

مجید کوهی افزود:عرض هر یک از ورودی های غار و پناهگاه صخره ای به طور تقریبی بین 7 الی 10 متر است و ارتفاع دهانه ی ورودی آن بین 3 تا 6 متر است و فضای  داخلی این پناهگاه صخره ای از لبه ی ورودی تا انتهای دیواره ی پناهگاه بین 4 تا 15 متر است.

وی گفت: با توجه به نزدیکی سطح حاشیه و بستر رودخانه و مقایسه تراس های ساحلی رودخانه با ورودی غار می توان گفت که میزان ضخامت لایه های باستانی این پناهگاه بیش از 3 متر است و در سطح بالای این پناهگاه صخره ای آثاری از گورستان باستانی نیز کاملا مشاهده می شود که قدمت این اثر فرهنگی وتاریخی مربوط به 3 هزار سال پیش تخمین زده می شود. کوهی بررسی های تخصصی تر بر روی این غار باستانی را برای تخمین قدمت آن را ضروری دانست و یادآورد شد: این اثر تاریخی را بیشتر می توان باعنوان پناهگاههای صخره ای طبقه بندی و معرفی  کرد.

انتهای پیام /ز
برچسب ها: غار ، غرب ، گیلان
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.