رادیو صدای آمریکا با اشاره به پیروزی جمهوری خواهان در انتخابات میان دوره ای در آمریکا اعلام کرد: این انتخاب سیاست خارجی اوباما را تغییر خواهد داد .

به گزارش سرويس بين‌‌الملل باشگاه خبرنگاران به نقل از صدای آمریکا ؛ رادیو صدای آمریکا در پایگاه اینترنتی خود مقاله ای به قلم " اسکات استرنز " منتشر کرد و نوشت : با توجه به نتایج انتخابات میان دوره ای در کشور و بدست گرفتن کنترل سنا و کنگره توسط جمهوری خواهان ، باراک اوباما ناچار است زمینه اصلی در سیاست خارجی خود را طی دو سال باقیمانده از ریاست جمهوری اش تغییر دهد . 

گای زیو ، استاد دانشگاه آمریکن در این باره اظهار داشت : کنترل جمهوری خواهان بر کنگره و سنا دست " باراک اوباما " را برای مانور در میدان دو هدف اصلی خود در سیاست خارجی کوتاه و محدود می کند . این نتیجه همچنین رییس جمهور را در دست یابی به پیشرفت مورد نظر در مذاکرات هسته ای با ایران و نیز گفتگوهای صلح میان اسرائیل و فلسطین دچار مشکلاتی می کند . 

این پایگاه خبری در ادامه نوشت : بر اساس برنامه ریزی ها ، مذاکرات بر سر برنامه هسته ای ایران میان هیات ایران و گروه بین المللی 5+1 تا پایان ماه جاری میلادی (24 نوامبر ) باید به نتیجه برسد که طبق آن غرب از تهران می خواهد فعالیت های اتمی خود در نیروگاه ها را محدود کند و در مقابل از رفع بخشی از تحریم های اقتصادی بهره مند شود . 

بسیاری از جمهوری خواهان درباره روند و نتایج این مذاکرات ابراز نگرانی کرده اند چرا که به تهران اجازه می دهد که به غنی سازی اورانیوم در نیروگاه های هسته ای خود ادامه دهد . این در حالی است که اوباما اعلام کرده است که بدون نیاز به مجوز کنگره ،‌ می تواند تحریم های ضدایرانی را رفع کند . 

به گفته کارشناسان پیروزی جمهوری خواهان در انتخابات میان دوره ای کنگره به معنای مواجهه بیشتر آمریکا با ایران در مسئله هسته ای می باشد . جاستین لاگان ، تحلیلگر موسسه " کاتو " تصریح کرد :"  این انتظار وجود دارد که نمایندگان اکثریت جمهوری خواه در کنگره و سنا بدون تصویب قانون و حتی مقدمات معمول تحریم ها بر ضدایران را تشدید کنند . اما کنگره باید عواقب چنین تصمیمی را نیز به عهده بگیرد چرا که در این زمینه همواره با احتیاط رفتار شده است . "

رابرت منینگ ، تحلیلگر شورای آتلانتیک نیز در گزارشی نوشت : جان مک کین ، سناتور جمهوری خواه  در راس هم حزبی های خود در قبال انتقاد علیه حمایت های مخفیانه و پنهانی واشنگتن از تروریست های به اصطلاح " میانه رو " در سوریه قرار دارد . با قدرت گیری این حزب در سنا و کنگره چنین سیاستی می تواند به نقش نظامی فعال تر و حتی حمله نظامی مستقیم تغییر پیدا کند . 

وی افزود : در حالی که نمایندگان آمریکایی با تسلیح و آموزش شورشیان و تروریست های میانه رو در سوریه موافق هستند این امکان وجود دارد که مواجهه مستقیمی نیز با تروریست های تکفیری _ بعثی در عراق و سوریه انجام گیرد . هرچند چنین کاری آتش درگیری و جنگ را در خاورمیانه و هر جای دیگری شعله ور تر می کند . 





انتهای پیام /
برچسب ها: آمریکا ، ایران ، هسته ای ، کشور
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار