یک کارشناس آمریکایی در مصاحبه با پرس‌تی‌وی؛ درباره بن‌بست سیاسی در آمریکا در دو سال باقیمانده از دوره مسئولیت اوباما هشدار داد.

به گزارش سرويس بين‌‌الملل باشگاه خبرنگاران به نقل از شبکه تلویزیونی پرس‌تی‌وی، کارشناس آمریکایی درباره بن‌بست سیاسی در آمریکا در دو سال باقیمانده از دوره مسئولیت اوباما هشدار داد.

"باب آیزر" از افسران اطلاعاتی سابق آمریکا در گفتگو با این شبکه از شهر سامرست انگلیس گفت: دولت کنونی آمریکا با وعده ایجاد تغییرات انتخاب شد و قول داده بود که اوضاع در واشنگتن متفاوت شود. اما با گذشت شش سال شاهد آن هستیم که رویه حاکم بر فضای سیاسی واشنگتن همانند گذشته است. مردم آمریکا از این وضع خسته شده‌اند. آنها از بن بست سیاسی در بازی‌های مجلس نمایندگان و سنا خسته شده‌اند.

 در چنین شرایطی انتخابات میان دوره‌ای کنگره آمریکا برگزار می‌شود. رویه سیاسی در آمریکا به صورتی است که مجلس نمایندگان یک طرح را تنظیم و تصویب می‌کند و این مصوبه به سنا می‌رود و در نهایت با امضای رئیس جمهور آمریکا به قانون تبدیل می‌شود. وقتی رئیس جمهور مخالف باشد مصوبه را امضاء نمی‌کند و با وتوی آن ، طرح مذکور متوقف می‌شود. 

البته قوه مقننه این امکان را دارد که در صورت وتوی طرح ازجانب رئیس جمهور، با دو سوم آراء وتوی رئیس جمهور را لغو کند. حال که جمهوری خواهان کنترل سنا را نیز در دست گرفته‌اند شاید فضای سیاسی آمریکا متفاوت شود. اما واقعیت این است که تاکنون جمهوری خواهان نه در مجلس سنا و در مجلس نمایندگان، دو سوم کرسی‌ها را در اختیار نداشته‌اند تا جلوی باراک اوباما رئیس جمهور بایستند. 

با این اوصاف، در دو سال آینده که از دوران ریاست جمهوری اوباما باقی مانده است، بن بست سیاسی در آمریکا ادامه خواهد داشت و جمهوری خواهان و دموکراتها درمقابل هم خواهند ایستاد.

وی در ادامه افزود: شرکتهای بزرگ و ثروتمندان آمریکا به نامزدهای هر دو حزب دموکرات و جمهوری خواه پول می دهند . آنها با این کار خود به نوعی سرمایه گذاری می‌کنند زیرا می‌توانند در آینده به هریک از نامزدهای پیروز از دو حزب مطرح بگویند که به آنها کمک مالی کرده‌اند و درنتیجه باید به انتظارهای آنها پاسخ داده شود. روند انتخاباتی آمریکا چندلایه است و مولفه های مختلف در آن نقش آفرینی می‌کند.



انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار