تصویب قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران، روز کتاب و کتابخوانی، مسدود کردن دارایی های ایران در خارج از کشور توسط آمریکا، رحلت علامه طباطبایی، روز استقلال "فلسطین" و ... از مهم‌ترین رخدادهای تاریخی امروز است.

به گزارش مجله شبانه باشگاه خبرنگاران، امروز 24 آبان 1393 خورشیدی برابر با 21 محرم 1436 هجری و 15 نوامبر 2014 میلادی است. مهمترین رخدادهای تاریخی امروز از این قرار است:

تصویب قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران از سوی مجلس خبرگان (1358ش)
پس از پیروزی انقلاب اسلامی و برگزاری اولین انتخابات که منجر به تعیین نوع حکومت و تشکیل جمهوری اسلامی در ایران گردید، بحث راجع به تعیین قانون اساسی نظام در محافل مختلف گسترش یافت. در این مرحله با تیزبینی حضرت امام خمینی(ره)، پیش‌نویس قانون اساسی که پایه نظام جمهوری اسلامی ایران را بر آموزه‌ها و ارزش‌های حیات‌بخش اسلام به ویژه عدالت اجتماعی و جامعه توحیدی قرار داده، نگارش یافت و با تاکید آن حضرت، انتخابات مجلس خبرگان قانون اساسی در 12 مرداد 1358 برگزار گردید.

این مجلس در 28 مرداد 1358 فعالیت خود را آغاز کرد تا این که پس از سه ماه تلاش و کوشش فوق‌العاده و کار پُر مسئوولیت، تدوین قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران را به انجام رساند. این قانون اساسی، در نهایت در دوازده فصل و یکصد و هفتاد و پنج اصل توسط خبرگان قانون اساسی مورد تصویب قرار گرفت. این قانون سپس در یک همه‌پرسی در 12 آذر 1358 به تأیید مردم مسلمان ایران رسید و بدین گونه، قانون اساسی تازه‌ای بر مبنای حقوق انسانی و اصول اسلامی تدوین و فصلی تازه در برابر قوانین اساسی کشورهای جهان گشوده شد. در سال 1368 بخش‌هایی از قانون اساسی پس از بازنگری در شورای بازنگری قانون اساسی و برگزاری همه‌پرسی، به اجرا درآمد.

مسدود کردن دارایی های ایران در خارج از کشور توسط دولت ایالات متحده آمریکا (1358 ش)
چند روز پس از تصرف سفارت آمریکا در تهران که به محلی برای جاسوسی تبدیل شده بود و به دنبال تصمیم دولت ایران برای خارج کردن ذخائر ارزی‌اش از بانک‌های آمریکایی، دولت ایالات متحده آمریکا در واکنشی شدید بر ضد این اقدام انقلابی دانشجویان مسلمان پیرو خط امام، ذخایر ارزی ایران را در همه بانک‌های خود در سراسر جهان مسدود کرد. با بسته شدن حساب‌های بانکی ایران، فشارهای اقتصادی دولت آمریکا بر جمهوری اسلامی ایران، افزایش یافت. چند روز قبل از این اقدام آمریکا، ایران نیز صادرات نفت خود را به آمریکا به دلیل اقدامات خصمانه این کشور، متوقف کرده بود. مسؤولان دولت ایران، مبلغ سپرده‌ها را در حدود 12 میلیارد دلار اعلام کرده و از آن زمان بارها با شکایت به مجامع بین‌المللی خواستار استرداد این مبلغ شده‌اند ولی مطبوعات آمریکا این مبلغ را پنج میلیارد دلار گزارش داده‌اند. با این حال، آمریکا همیشه و در طول سال‌های پس از پیروزی انقلاب اسلامی، از باز پرداخت این ثروت ملی ایران به صاحب آن طفره می‌رود.

رحلت فیلسوف شهیر علامه "سیدمحمد حسین طباطبایی" صاحب تفسیر شریف "المیزان" (1360 ش)
علامه سیدمحمدحسین طباطبایی در سال 1281 ش برابر با 1321 قمری در تبریز متولد گردید. در 23 سالگی عازم نجف اشرف گردید. علامه، طی یازده سال اقامت در نجف از محضر عالمان نامداری همچون میرزای نایینی، سیدابوالحسن اصفهانی، محمدحسین غروی‌اصفهانی و میرزاعلی آقا قاضی‌طباطبایی استفاده‌های فراوان برد و مدارج علمی و کمالات اخلاقی را پیمود. علامه طباطبایی همزمان با تدریس، از تالیف آثار گرانبها و سودمند غفلت نورزید و کتب متعددی را به رشته تحریر درآورد که اصول فلسفه و روش رئالیسم در 5 جلد، بدایةُ الحکمه، نهایةُ الحکمه، وحی یا شعور مرموز، علی(ع) و فلسفه الهی و حاشیه بر اسفار صدرالدین شیرازی و.... از آن جمله‌اند.

اما مهم‌ترین اثر علامه، تفسیرالمیزان نام دارد، این کتاب شریف که اصل آن به زبان عربی و در بیست جلد تالیف گردیده بارها از سوی ناشران داخلی و خارجی به زبان‌های عربی و فارسی چاپ و منتشر شده است. حضرات آیات و دانشمندان فرهیخته‌ای از قبیل شهید مرتضی مطهری، شهید سید محمدحسینی بهشتی، امام موسی صدر، ناصر مکارم شیرازی، شهید دکترمحمد مفتح، شهید علی قدوسی، یحیی انصاری شیرازی، شهید سیدمحمدعلی قاضی طباطبایی، سیدعبدالکریم موسوی اردبیلی، محمدتقی مصباح یزدی، ابراهیم امینی، حسین نوری همدانی، حسن حسن‌زاده آملی، عبداللَّه جوادی آملی، سیدمهدی روحانی و ده‌ها عالم فرزانه در طی سال‌ها حضور در محضر پرفیض استاد، خوشه‌چین خرمن معرفت علامه بوده‌اند. علامه سیدمحمدحسین طباطبایی سرانجام در صبح یکشنبه 24 آبان 1360 ش برابر با هجدهم محرم 1402 ق پس از یک هفته بیماری، دارفانی را در هشتاد سالگی وداع نموده و به دیار باقی شتافت.

آغاز عملیات نامنظم فتح 3 در منطقه دهوک توسط سپاه پاسداران (1365ش)
عملیات چریکی ونامنظم فتح 3 در منطقه زاخو و دهوک در عمق 300 کیلومتری شمال عراق و با هدف انهدام مراکز اقتصادی و نظامی دشمن توسط نیروهای سپاهی و مبارزان کرد عراقی انجام گرفت. در این عملیات که در دو مرحله صورت گرفت علاوه بر انهدام مقر لشکر 38 عراق و انهدام مراکز دولتی، سوخت، جایگاه‌های بنزین و انهدام تعدادی تانک و خودرو نظامی، بیش از 500 نفر از نیروهای دشمن کشته و زخمی شدند.

روز کتاب و کتابخوانی
کتاب محصول تجربه‌های بشری و خلاقیت‌های ذهنی و آموخته‌های دراز مدت انسان است. سهم کتاب در انتقال دانش‌ها، گاهی به مراتب بیشتر و فراتر از دیگر ابزار آموزشی است. پدید آوردن آثار علمی و فرهنگ مکتوب از توصیه‌های مهم اولیای دین است و با کمک به گسترش دانش، به عنوان یک میراث فرهنگی برای نسل‌های آینده، ماندگار می‌شود. از این رو، با نام‌گذاری امروز به نام روز کتاب و کتابخوانی، اهمیت این موضوع بیشتر از قبل مطرح می‌گردد تا به عنوان یک فرهنگ در جامعه نهادینه شود.

رحلت عالم و فقیه بزرگ اسلام "حسن‌بن یوسف" معروف به "علامه حلی" (726 ق)
حسن بن یوسف بن علی بن مطهر معروف به علامه حلی در 29 رمضان 648 ق در شهر حلّه در عراق به دنیا آمد. وی از محضر شیخ مفید، محقق حلی، خواجه نصیرالدین طوسی، سیدبن طاووس و ... بهره برد و عنوان "آیت اللَّه" گرفت. علامه حلی با ارایه‌ی تصویری صحیح از تشیع، اُلجایتو، حاکم مغولی ایران، معروف به سلطان محمد خدابنده را به این مذهب مجذوب کرد و باعث نشر مذهب اهل بیت(ع) در سراسر ایران گردید. شاگردان و آثار قلمی علامه بسیار زیاد و گسترده می‌باشند. فرزند نابغه‌اش معروف به فخرُالمُحققین، قطب الدین رازی، علی بن احمد حلی و ابن مُعَیه از جمله شاگردان و مُنتهی المطلب فی تحقیقِ المَذهب و تَبصِرَةُ المُتعلّمین در فقه، نهایة الوصول الی عِلم الاصول در اصول، نهایةُ المَرام در کلام، جامِعُ الاخبار در حدیث، کشفُ المَقال فی مَعرفةِ الرِّجال در رجال، القول الوَجیز فی تفسیر الکتابِ العزیز در تفسیر و شرح حکمة الاشراق در فلسفه و عرفان و ده‌ها اثر دیگر از زمره‌ی آثار این عالم خستگی‌ناپذیر می‌باشند. سرانجام علامه حلی در 78 سالگی وفات یافت و در حرم مطهر امام علی(ع) مدفون گشت.

تولد "واسیلی بارْتولْدْ" مستشرق معروف روسی (1869م)
واسیلی ولادیمیر وویچ بارْتولْدْ معروف به ویلْهِلْمْ بارتولْدْ در 15 نوامبر1869م در سن پترزبورگ روسیه به دنیا آمد. بارتولْدْ از 27 سالگی به سمت استادیار این دانشگاه به تدریس تاریخ ملل مشرق پرداخت و نتایج مطالعات و اکتشافات خود را به صورت کتابی با عنوان ترکستان در موقع حمله مغول منتشر ساخت. این اثر مهم که برای نخستین بار، در آنْ تمام منابع فارسی و عربی که با تاریخ روسیه و ترکستان ارتباط داشته، مورد آزمایش قرار گرفته بود، به عنوان شاه‌کار بارتولد شناخته شد و بر اثر همین کتاب پرمغز، بارتولد مورخ رسمی جمهوری‌های قرقیزستان و ترکستان گردید. بارتولد به مکتب قدیم شرق شناسان روسی تعلق دارد. بارتولد در سال 1912م مجله جهان اسلام را تأسیس کرد. آنچه بارتولد در موضوع تاریخ آسیای میانه نوشته، واجد اهمیت فوق‌العاده می‌باشد، زیرا او نخستین کسی است که در تدوین تاریخ اقوام سرزمین‌های مزبور از مآخذ و متون اصیل استفاده کرده است. این خاورشناس بزرگ، تعداد چهارصد کتاب و رساله و مقاله در تاریخ و جغرافیا و فرهنگ و تمدن و مذاهب ملل مشرقِ نزدیک و میانه تالیف کرده که بیش از 20 اثر آن درباره اسلام و ایران است. تالیفات وی در اسلام‌شناسی مبتنی بر اسناد و مدارک معتبر می‌باشد و برای نگارش آنها، تمام کتاب‌هایی را که حاوی تاریخ اسلام بوده، بررسی کرده است. وی شهیر روسی سرانجام در نوزدهم اوت 1930م در 61 سالگی درگذشت و در زادگاهش به خاک سپرده شد.

روز استقلال "فلسطین" و اعلام تشکیل دولت مستقل این کشور (1988م)
در نیمه نوامبر 1988 شورای ملی فلسطین که سال قبل از آن تأسیس شده بود در الجزایر تشکیل جلسه داد و در 15 نوامبر 1988م موجودیت "دولت مستقل فلسطین" را اعلام نمود هم‌چنین بیت المقدس به عنوان پایتخت این کشور تعیین گردید. در عین حالْ حاضرین در این اجلاسیه بدون توجه به خواست اکثریت مردم فلسطین و نیز تمام جهان اسلام، قطعنامه‌های 181 و 242 سازمان ملل که موجودیت اسرائیل را به رسمیت می‌شناخت، پذیرفتند. در طی 10 روز پس از این جلسه، 54 کشور موجودیت کشور مستقل فلسطین را به رسمیت شناختند و یاسر عرفات به عنوان رئیس جمهور این کشور در اجلاس مجمع عمومی سازمان ملل متحد در ژنو به توضیح برنامه‌های خود پرداخت. با این همه تا استقرار دولت فلسطین در سرزمین اصلی موانع زیادی در پیش قرار گرفت که بزرگ‌ترین آنها رژیم غاصب صهیونیستی است.

درگذشت "مهدی ادواردو آنیلی" مسلمان ایتالیایی (2000م)
ادواردو آنْیلْلی، تنها فرزند سناتور مشهور ایتالیایی، جیوانی آنیلْلی، در سال 1954م در شهر نیویورک به دنیا آمد. وی پس از پایان تحصیلات خود در رشته ادیان و فلسفه شرق، در سن 20 سالگی پس از آشنایی اتفاقی با قرآن در یکی از کتابخانه‌های امریکا، به اسلام علاقه‌مند شده و پس از مطالعه درباره این دین آسمانی، در یکی از مراکز اسلامی نیویورک به آیین الهی اسلام مشرف گردید. ادواردو که پس از تشرف به دین اسلام، نام هشام عزیز را برای خود برگزیده بود، پس از چندی ضمن آشنایی با انجمن اسلامی فارغ‌التحصیلان ایتالیا، به مذهب تشیع گرایید و نام مهدی بر خود نهاد. ادواردو آنیلْلی در سال‌های اولیه پیروزی انقلاب اسلامی ایران، به کشور ایران سفر کرد و با حضرت امام خمینی(ره) بنیان‌گذار جمهوری اسلامی ایران ملاقات نمود. در این دیدار، حضرت امام پیشانی مهدی را می‌بوسند و نسبت به وی تفقد می‌نمایند. اما اسلام آوردن آنیلْلی برای خانواده مشهور و سرمایه‌دار وی قابل قبول نبود تا جایی که او را به محرومیت از ارث تهدید کردند.

پس از اینکه اطرافیان از بازگشت مهدی از اسلام ناامید می‌گردند تصمیم قطعی مبنی بر محروم کردن وی از ارث می‌گیرند. وی علاقه فراوانی نیز به ایران داشت تا جایی که به گفته دوستانش قصد داشت با سکونت در ایران، به تکمیل تحصیلات و مطالعات خود در زمینه علوم دینی در قم بپردازد. وی در راه هدف متعالی خود، از ثروت هنگفت خانوادگی و شهرت ملی و جهانی صرف‌نظر کرد و در راه اعتلای روحی خود و کمک به مسلمانان تلاش فراوانی از خود بروز داد. آنیلْلی بارها عنوان می‌کرد که سرانجام به دست صهیونیست‌ها ترور خواهد شد و آن‌ها مرگ او را به صورت بیماری، خودکشی یا سانحه نشان خواهند داد. ادواردو آنیلْلی سرانجام در روز پانزدهم نوامبر سال 2000م پس از خروج از خانه به طرز مرموزی در 46 سالگی درگذشت و علی‌رغم علائم فراوان مبنی بر ضرب و جرح، جسد او را با سرعت و بدون تحقیق و بررسی درباره علل اصلی مرگ به خاک سپردند.


برای مشاهده مجله شبانه اینجا کلیک کنید
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار