رییس شورای اسلامی شهرستان اصفهان با بیان اینکه آب زنده‌رود امروز به مزارع زیار می‌رسد، گفت: کشاورزان شرق اصفهان از این امر بی‌نهایت خوشحال هستند اما آنان نگران این هستند که در مرحله دوم کشت یعنی در فصل بهار آب قطع شود چرا که خسارات زیادی را متحمل می‌شوند.

به گزارش گروه استان‌هاي باشگاه خبرنگاران، صفر علی عرب‌زاده اظهارکرد: شهر و بخش زیار در ابتدای منطقه شرق اصفهان واقع شده و مردم آن که عمدتا حق آبه‌داران زاینده‌رود هستند با رسیدن آب زنده‌رود به مزارع‌شان بی‌نهایت شادمان شده‌اند چرا که در سال‌های اخیر به دلیل خشکسالی دچار زیان‌های فراوان شده‌اند.
 
وی با بیان اینکه در مجموع برای کشت پاییزه شرق اصفهان 400 میلیون مترمکعب آب در نظر گرفته شده است، افزود: حدود 150 میلیون مترمکعب آن در مرحله اول رها سازی شده اما مردم زیار نگران آن هستند که در مرحله دوم کشت یعنی در فصل بهار آب قطع شود چرا که اگر این امر رخ دهد زیان‌های بسیاری را متحمل می‌شوند.
 
این عضو شورای شهر زیار با بیان اینکه زیار مرکز بخش براآن جنوبی است، افزود: صرفا زمین‌های این شهر1800 هکتار است که در سال‌های اخیر به دلیل خشکسالی و قطع آب زاینده‌رود به دشتی بایر بدل شده است.
 
عرب‌زاده خاطر نشان کرد: البته با آبی که برای کشت پاییزه شرق رها شده فقط 50 درصد زمین‌های زیار را می‌توان زیر کشت برد چرا که عمده چاه‌های زیار سطحی است و از سوی دیگر چاه‌های عمیق و نیمه‌عمیق آن نیز آبی برای زراعت ندارد.
 
وی تاکید کرد: خشکسالی فقط یکی از دلایل خشکی زنده‌رود است اما دلیل اصلی آن برهم زدن تقسیمات طوماری شیخ بهایی می‌دانیم به این معنا که صنایع به طور بی‌رویه آب برداشت کرده‌اند و از سوی دیگر پمپاژهای بی‌رویه در مناطق بالادستی استان اصفهان و هچنین استان چهارمحال نیز مزید بر آن شده است.
 
رییس شورای اسلامی شهرستان اصفهان تصریح کرد: متاسفانه در سال‌های اخیر مراتع زیبای استان چهارمحال را به زمین زراعی بدل کرده‌اند حال آن که این زمین‌ها سنگلاخی و فاقد قابلت کشت است اما در پایین دست دشت‌های حاصلخیزی مثل شرق اصفهان نابود شده است.
 
انتهای پیام/ز
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
جواد از اصفهان
۰۹:۰۰ ۲۸ دی ۱۳۹۳
درود بر کشاورزان شرق اصفهان