برنامه‌ای با محوریت فوتبال و با موضوع «بررسی چرایی عدم استقبال تماشاگران از مسابقات لیگ برتر در ورزشگاه ها» از رادیو گفت وگو پخش شد.

به گزارش خبرنگار ورزشی باشگاه خبرنگاران، در این برنامه ورزشی نیما نكیسا دروازه بان اسبق تیم ملی كشورمان با بیان اینكه در این سالها به فكر تربیت و پرورش فوتبالیست دركشور نبوده ایم و  به نوعی آماده خوری كرده ایم گفت:‌ بعد از آن نسل طلایی فوتبال كشورمان در سال 98 كه در حال حاضر اكثر آنها به جرگه مربیگری پیوستند به فكر تربیت بازیكنان جدید نبودیم.

این فوتبالیست ادامه داد: از سوی دیگر برخی از مدیرانی كه در این سالها در این عرصه فعالیت كردند مدیران فوتبالی نبودند و بعضا بریز و بپاش های زیادی داشته اند.

نكیسا همچنین به حاكم بودن سیستم دلالی در فوتبال كشور اشاره كرد و گفت: به نظر می رسد كه باید یك كمیته آسیب شناسی در فدراسیون فوتبال یا سازمان لیگ و یا از طرف كمیسیون اصل نود مجلس تشكیل شود تا بررسی كندكه از كجا ضربه خوردیم كه این مقدار فوتبال‌مان افت كرده است.

در ادامه این برنامه ابراهیم آشتیانی پیشكسوتان فوتبال كشورمان با بیان اینكه فوتبال کشور به صورت صوری حرفه ای شده افزود:در مقطعی ‌برای حرفه ای شدن فوتبال  دولت مجبور شد كه به باشگاه ها كمك كند  و این بدعت بدی را در فوتبال پایه ریزی كرد.

آشتیانی با بیان اینكه ساختار فوتبال كشور حرفه ای نیست اظهار كرد: از سوی دیگر در این سالها كسانی مدیریت باشگاه‌های  فوتبال را به عهده گرفته‌اند و یا عضو هیأت مدیره آنها شده‌اند كه فوتبالی نیستند.

آشتیانی با بیان اینكه این مجموعه عوامل باعث شده كه درحال حاضر در عرصه مسابقات بین‌المللی حرفی برای گفتن نداشته باشیم گفت:‌در مسابقات جام جهانی فوتبال ، فیفا از بازیهای تیم ملی ایران راضی نبود و این باعث شد كه ما دررده بندی جهانی چندین پله سقوط كنیم.

این پیشكسوف فوتبال در ادامه با بیان اینكه تزریق پول  از سوی دولت به فوتبال به نوعی باعث شد كه افراد فرصت طلب برای كسب درامد از این ورزش سوء استفاده كنند به نتایج ضعیف تیم های پایه و امید فوتبال كشورمان اشاره كرد و در بخشی دیگر از صحبت های خود اظهار كرد:‌فوتبال یك صنعت است كه می توان به راحتی به وسیله آن درآمدزایی كرد ولی متاسفانه ساختار فوتبال كشورمان حرفه ای نیست.

در ادامه این برنامه مرتضی عزیز محمدی، با بیان اینكه بعد از رفتن آقایان فراهانی ودادكان از فدراسیون فوتبال، مدیرانی كه مسوولیت را برعهده گرفتند چندان در این رشته تخصص نداشتند به دولتی شدن هر چه بیشتر فوتبال و باشگاهها اشاره كرد و گفت:‌ دولتی بودن فوتبال باعث شده كه هر مدیری كه می آید به جای  اینكه به فكر تربیت نیرو و تیم های پایه باشد به سمت نتیجه گرایی حركت كند واین موضوع باعث افت هرچه بیشتر  فوتبال شده است.

وی با بیان اینكه پیش از این افراد علاقمند به فوتبال در زمین های خاكی فوتبال بازی می كردند وبسیاری از استعدادها از دل این زمین های خاكی بیرون می آمد ادامه داد:‌ اما در حال حاضر مردم برای فوتبال بازی كردن باید هزینه بدهند و بسیاری از افراد پولدار هزینه می‌كنند كه فرزندانشان فوتبالیست شوند در حالی كه ممكن است آنهااستعداد لازم را برای این رشته ورزشی نداشته باشند.

عزیز محمدی یكی از مهمترین دلایل افت فوتبال در كشور را ضعف مدیریتی عنوان كرد و در بخشی دیگر از صحبت های خود تاكید كرد : متاسفانه برخی از مدیران در كنار اینكه خود تخصصی در فوتبال ندارند از نیروهای مناسب نیز استفاده نمی كنند.

وی با انتقاد از روند طولانی خصوصی شدن 2 باشگاه استقلال و پرسپولیس اظهار كرد: متاسفانه علیرغم تاكید دولت و مجلس برای واگذاری این 2 باشگاه به بخش خصوصی ولی همچنان این اتفاق نیافتاده و این دو باشگاه اكنون با مشكلات زیادی روبرو هستند.

در ادامه این برنامه محمد پنجعلی كاپیتان اسبق تیم ملی كشورمان با بیان اینكه در عرصه جهانی، به فوتبال به عنوان یك صنعت نگاه می‌شود ولی فوتبال كشورمان در حال حاضر دولتی است به پیشرفت های فوتبال آسیا اشاره كرد و ادامه داد:‌ اكنون می بینیم تیم ملی لبنان ، تیم ما را شكست می‌دهد. ویتنام تیم امید ما را می برد در حالیكه پیش از این ما به راحتی این تیم ها شكست می دادیم.
 
این بازیكن اسبق فوتبال به اهمیت آشتی مردم با فوتبال اشاره كرد و افزود: باید فوتبال را به مردم واگذار كنیم تا خود آنها مدیریت فوتبال را بر عهده بگیرند.

وی با انتقاد از پول های نجومی كه به  برخی از بازیكنان فوتبال داده می‌شود ادامه داد:‌ چرا به بازیكنی كه حتی نمی تواند چند روپایی درست بزند میلیاردی پول داده می‌شود؟ یا چرا وقتی تیم بزرگی مانند پرسپولیس شكست می خورد برخی از بازیكنان آن این درك را ندارند كه افرادی در اقصی نقاط كشور به خاطر شكست آنها اشك می ریزند در حالیكه ماشین های آخرین سیستم زیر پای این بازیكنان است

پنجعلی با بیان اینكه باید از ریشه و فنداسیون تغییرات ایجاد كنیم تا تفكر حرفه ای بر فوتبالمان حاكم شودافزود: این همه  مربی آموزش داده می‌شود ولی در عرصه عمل خبری از آنها نیست چرا كه حضور در این عرصه استعداد می خواهد وباید مربی خودش قبلا بازیكن بزرگی در این عرصه بوده باشد.

در ادامه برنامه هادی مرزبان مربی تیم پدیده مشهد با بیان اینكه به دلیل نبودن آكادمی های مناسب بازیكنان خلاق دركشورمان پرورش پیدا نمی كنند به عدم ثبات مدیریتی در عرصه فوتبال نیز اشاره كرد و گفت:‌ متاسفانه مسوولان فوتبال حساسیت های لازم را درمورد تیم های پایه را ندارند و از سوی دیگر استادیوم های ورزشی از استانداردهای بین‌المللی برای حضور تماشاگران برخوردار نیستند.

این مربی فوتبال با بیان اینكه باید فوتبال را به ورزش خانوادگی تبدیل كنیم از عدم اجازه به بانوان برای حضور در ورزشگاه ها نیز انتقاد كرد و گفت: به صرف ممنوع كردن برخی از مسائل مشكلات حل نمی شود.

وی در پایان اظهار كرد:‌ برای اینكه در عرصه بین‌المللی فعال باشیم باید ابزار حرفه ای بودن را نیز در اختیار داشته باشیم.

انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار