ارائه تسهیلات جهت توسعه صادرات کالاهای ایرانی به روسیه امری است که از طرف مسئولان نسبت به آن بسیار تاکید شده است اما آمارهای مهرماه و همچنین هفت ماهه نخست سال بیانگر مطلب دیگری است، به طوریکه به جای افزایش صادرات، واردات از این کشور افزایش یافته است.

به گزارش خبرنگار اقتصادی باشگاه خبرنگاران؛ پس از تحریم روسیه این کشور واردات مواد غذایی را از اتحادیه اروپا قطع کرد و بازارهای جدیدی را جایگزین آن نمود.

این فرصت موجب شد تا روسیه لیست کالاهای غذایی و کشاورزی مورد نیاز خود را به ایران اعلام کرده و بر اساس آن وزارت جهاد کشاورزی اعلام کرد که صادرکنندگان با اخذ مجوزهای لازم می‌توانند محصولات مورد نیاز روسیه را تامین و به این کشور صادر کنند.

گفتنی است؛ صادرات به روسیه فرصت خوب و مناسبی جهت صادرات کالاهای ایرانی به این کشور و هچنین گسترش بازار کالاهای صادراتی ایران است اما هنوز آن‌طور که باید و شاید زیرساخت‌های لازم جهت توسعه صادرات کالا به این کشور فراهم نیست.

در این بین، مسئولین از تسهیل نقل و انتقال پول و جایگزین شدن روبل و ریال به جای دلار در مبادلات ایران و روسیه خبر می‌دهند و جهت تسهیل در صادرات مواد غذایی، تسهیلاتی را جهت واردات کانتینر یخچال‌دار ارائه کرده‌اند.

ارائه تسهیلات جهت توسعه صادرات کالاهای ایرانی به روسیه امری است که از طرف مسئولان نسبت به آن بسیار تاکید شده است اما آمارهای مهرماه و همچنین هفت ماهه نخست سال بیانگر مطلب دیگری است، به طوریکه به جای افزایش صادرات، واردات از این کشور افزایش یافته است.

افزایش واردات کالا از روسیه

بر اساس آمار گمرک، در مهر ماه سال جاری 256 هزار و 982 تن کالا به ارزش 92 میلیون و 737 هزار و 333 دلار از روسیه به ایران وارد شد.

این میزان واردات از نظر وزنی 39.29 درصد و از نظر ارزشی 5.23 درصد نسبت به مدت مشابه سال گذشته افزایش را نشان می‌دهد.

همچنین در هفت ماهه نخست سال جاری 881 هزار و 63 تن کالا به ارزش 434 میلیون و 499 هزار و 434 دلار از روسیه به ایران وارد شد.

این میزان واردات از نظر وزنی 35.67 درصد و از نظر ارزشی 4.64 درصد افزایش را نشان می‌دهد که البته آمار واردات از روسیه نیز بیانگر افزایش واردات ایران از این کشور می‌باشد.
 
صادرات به روسیه کاهش یافت

در مهر ماه سال جاری تنها 62 هزار و 512 تن کالا به ارزش 17 میلیون و 641 هزار و 156 دلار به روسیه صادر شد.

این میزان صادرات از نظر وزنی 16.23 درصد و از نظر ارزشی 11.96 درصد کاهش را نسبت به مدت مشابه سال گذشته نشان می‌دهد.

همچنین در هفت ماهه نخست سال جاری 621 هزار و 494 تن کالا به ارزش 153 میلیون و 763 هزار و 405 دلار از ایران به روسیه صادر شد.

این میزان صادرات از نظر وزنی 2.74 درصد افزایش و از نظر ارزشی 13.61 درصد کاهش را نشان می‌دهد.
 
سود واردکنندگان بیش از صادرکنندگان

این طور که به نظر می‌رسد سود واردکنندگان از بهبود روابط تجاری میان ایران و روسیه بیش از صادرکنندگان تا کنون بوده و آمار نیز بیانگر افزایش واردات از روسیه به جای افزایش صادرات به این کشور است.

نکته‌ای که باید مورد توجه قرار گیرد این است که هدف از برداشتن موانع تجاری ایران و روسیه توسعه بازار کالاهای صادراتی ایران است، امری که اگر به آن توجه نشود در چند ماه آینده شاهد این هستیم که روسیه نیز به یکی از کشورهای عمده صادر کننده کالا به ایران خواهد شد.
 
انتهای پیام/
 
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار