مدیر امور بین‌الملل اداره کل میراث فرهنگی و گردشگری استان اصفهان: در زیر بلوارهای میانی چهارباغ اصفهان آبراهه‌هایی از دوران صفوی در جوار مسیر مترو وجود دارد که سالم است و در صورت صلاحدید مسئولان می توان آنها را احیا کرد.

به گزارش گروه استان ها باشگاه خبرنگاران؛ شهرام امیری اظهار داشت: در منطقه دروازه دولت اصفهان و در زیر بلوارهای میانی منطقه چهارباغ  کانال و آبراهه های تاریخی از دوران صفوی وجود داشته که اداره میراث فرهنگی اصفهان بر حفظ این آثار در کنار عبور مترو ملازمت دارد.

وی با بیان اینکه میراث فرهنگی اصفهان در حال انجام پژوهش‌هایی است تا بدون کوچک ترین آسیب به این آثار تاریخی ایستگاه مترو ساخته شود، افزود: بدنه اصلی خیابان چهارباغ عباسی از دوران صفویه تاکنون تغییری نداشته و حتی بلوار وسط خیابان نیز در آن زمان وجود داشته است.

وی با بیان اینکه در آن زمان در دو طرف چهارباغ باغ های زیادی وجود داشته است که اکنون تنها دوباغ بلبل و درویش باقی مانده است که به پارک شهید رجایی معروف است، تاکید کرد: در دوران صفویه برای انتقال آب به مرکز شهر اصفهان کانال آب بزرگی از سی و سه پل تا دروازه دولت کشیده شده است که نهرهای فرعی فراوانی نیز داشته که آب را به این باغ ها می رسانده است.

مدیر امور بین‌الملل اداره کل میراث فرهنگی و گردشگری استان اصفهان با اشاره به اینکه چهارباغ اصلی از دروازه دولت تا انقلاب بوده است این باغ ها بعدها تا چهارباغ بالا گسترش یافته و باغ دانشگاه اصفهان اکنون به جای باغ هزار جریب قرار گرفته است، گفت حدود 50 سال پیش به منظور محاظفت از این کانال و  نهرهای فرعی این کانال ها با خاک پوشانده شده است.

وی  اضافه کرد: این آبراهه ها سالم است و در صورت صلاحدید مسئولان می توان به راحتی آنها را احیا کرد که امیدواریم این اتفاق در آینده نزدیک با مساعدت ارگان های مختلف رخ دهد.


انتهاي پيام/ش

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.